Gå till innehåll

Bygga handhållet stativ för DSLR-filmning


Smörgåsmannen

Recommended Posts

Hej!

 

Ska ju skaffa en DSLR att filma med nu alldeles snart och sitter redan och försöker komma på någon slags budgetlösning för ett handhållet stativ. Min stora inspirationskälla är någon slags ratt-liknande grej som jag glömt bort namnet på, men den används i alla fall här:

. Säg gärna vad den heter om ni vet :). Det första som slog mig var dock; "det där skulle man ju kunna göra en själv". Liksom vad är det, en metallbit, en modifierad ratt och ett fäste för en kamera?

 

Så innan jag sätter planerna i verket är det två saker jag undrar över. Är det något jag bör tänka på, typ för stabilisering av kameran etc? Och var kan man få tag i såna där "skruvar"?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är mest sugen på just den här "rattvarianten" och det är väl lite därför jag vill bygga en själv också. Vet att scandinavianphoto har en för dryga 2000:- men det anser jag är lite för dyrt. Jag ser verkligen inte vad som skulle kosta i att bygga en liknande rigg själv då det bara krävs ett cirkulärt föremål och en sån där plutt att skruva fast kameran i - i princip. Resten skulle man kunna fixa med lite spännband och plåtbrickor för att den ska sitta där den sitter. Och ja, det är helt klart en b-lösning, men det är inget annat som varit uppe för diskussion heller :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla det här Hands Free Shoulder Pad for Digital Camera/Camcorder - Free Shipping - DealExtreme

Inga stora pengar i sjön om det skulle visa sig mindre bra.

 

Jag har en sån och den fungerar bra i sin enkelhet (dvs när man inte behöve en massa tillbehör på). Intressant att tipsen här handlar om handsfree-riggar när trådskaparen ville ha en ratt ;) här är en byggbeskrivning på en sk cage dvs en fyrkantig ratt:

CheesyCam Exclusive – DIY DSLR Cage / Stabilizer / Fig Rig » CheesyCam

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle inte köpa den från kaffebrus. Man vill ha nånstans att sätta fast en follow focus och mattebox

 

Jovisst, den du hittade ser väl bra ut. men vill man ha så liten och lätt rigg som möjligt så finns det follow focus som monteras direkt under kameran och mattebox som skruvas/kläms fast direkt på objektivet. Det jag har emot sajter som kaffebrus, voosestore och liknande små svenska importfirmor är att de mörkar vilken tillverkare/vilket märke det egentligen är på prylarna, antagligen för att de är ganska okända (i Sverige) eller att de inte vill att man ska importera grejerna direkt från ebay själv men det för med sig att man får svårt att hitta specar och recensioner på nätet och alltså inte vet vilken kvalitet det är och om prispåslaget är rimligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en sån och den fungerar bra i sin enkelhet (dvs när man inte behöve en massa tillbehör på). Intressant att tipsen här handlar om handsfree-riggar när trådskaparen ville ha en ratt ;) här är en byggbeskrivning på en sk cage dvs en fyrkantig ratt:

CheesyCam Exclusive – DIY DSLR Cage / Stabilizer / Fig Rig » CheesyCam

 

Den länen åker ner i bokmärken, så ska jag ta mig en noggrannare titt på det, samt kolla upp lite priser vid ett senare tillfälle. Tänkte aldrig så långt att man faktiskt kunde ha en fyrkantig sådan, haha. Tack så mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...