Gå till innehåll

Panasonic Videokamera AG-AC160EJ....kanske bästa kameran just nu?


Dark_tree

Recommended Posts

Nå någon som testat denna? en avchd kamera med möjlighet för att filma i både ntsc och pal...filmar i full HD ( första kameran jag ser som faktiskt filmar i full HD). Prismässigt är den billigare än både HPX171 och AG-AF101e...någon som testat denna baby och har egna synpunkter...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, vad menar du med att det är första kameran du sett som filmar i ”full HD”?

 

Hur den står sig mot HPX171 har jag ingen aning om. Ag-af101 å andra sidan är dock en helt annan sorts typ av kamera jämfört med dessa två. 101:an är mer av en digital filmkamera, AC160EJ och HPX171 är videokameror.

 

Kanske var dåliga svar, hmm.

A ja gjorde mitt bästa.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej igen.

Aha, då förstår jag vad du åsyftar, samtidigt som jag är rädd att vad du än tycker så har definitionen full HD inget, eller mycket lite, med frame raten att göra.

 

Full HD brukar ju ofta benämnas 1080 och är alltså upplösning d.v.s. 1920x1080, inte fps/hz etc.

 

1080p - Wikipedia, the free encyclopedia

Full HD - Wikipedia | Facebook

Difference between full HD and HD ready

 

I övrigt så har du säkert rätt, har som sagt inte mycket koll på dessa två videokameror alls och 101:an klarar ju egentligen inte 1080 50p förutom via overcranking d.v.s. utan ljud och med annan dedikerad frame rate etc.

Hur funkar AC160EJ:s 50p läge?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

De kamerorna jag tycker känns passande att jämföra med är de kamerorna som är tänkta till videoreporters och enklare dokumentärfilm osv. Dessa kameror har ofta 1/3 sensor, icke utbytbart objektiv och XLR-ingångar mm. Lite av den traditionella semiproffs videokameran med gamla släktingar som Panasonic DVX100 och Sony PD150.

 

Kameror med större sensor och utbytbar objektiv osv bör inte vara med som jämförelse. Användningsområdena är för olika.

 

Kameror som jag tycker lämpar sig som jämförelse till denna Panasonic modell är Canon XF100, Canon XF300, Sony EX1 osv.

Tycker Panasonic nya modell verkar trevlig men det verkar som de inte anammat 50 mbit/s och 4:2:2 som konkurrenten Canon. Osäker på om Panasonic slår Canons modeller. Ska själv köpa en kamera av denna sort snart så är nyfiken på vad folk anser om de olika modellerna. Vilken borde man satsa på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi är inne på af101; så ja det är ett stort minus contra canons c300 som har ju allt o lite mer..dock kostar den över 100000 kr och då får man väga upp hur mycket billigare de blir att köpa en af101 och en extern disk för att få ut 4:2:2..samt att om man även måste uppdatera sin dator för att få tillräckligt med kraft för att redigera i 24mb/s, så är af101 billigare..just my opinion...

 

Gällande semiproffskameror anser jag även hår att panasonic sticker ut med hpx171...p2 kort må va dyra men av vad jag hört är det bra och stabilt att redigera med..

Länk till kommentar
Share on other sites

... Gällande semiproffskameror anser jag även hår att panasonic sticker ut med hpx171...p2 kort må va dyra men av vad jag hört är det bra och stabilt att redigera med..

 

DVCPRO HD eller DVCPRO 100 (som det ibland kallas) är en ren dröm att redigera. 100 mbit 4:2:2 codec. Man kan redigera det på datorer som är 4 - 5 år utan problem så länge man har snabba hårddiskar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...