fönstret15 Postad 21 oktober 2011 Postad 21 oktober 2011 Hejsan, jag har några frågor jag skulle vilja få svar på. 1. En del filmer börjar med att man visar förtexter på olika sätt, t.ex. visa bilder på en stad, flygfoto m.m. eller helt enkelt när filmen börjar "på riktigt". Hur ska man skriva sånt i manus, speciellt när bilder på städer m.m. visas tillsammans med förtexter? Typ "Flygfoto på staden X tillsammans med förtexter", eller är det regissören som sköter det helt och hållet och bestämmer hur det ska visas om det ens ska visas förtexter? 2. I tv-serier är det ju vanligt med att man visar "flashbacks", alltså vad som hänt i tidigare avsnitt. Hur skriver man sånt? Eller gäller det samma sak som för förtexter, att regissören bestämmer om det ska visas flashbacks? Tack för svar. 0 Citera
giallo Postad 21 oktober 2011 Postad 21 oktober 2011 Du kan skriva i manuset Förtexter flygfoto över stockholm som exelmper. Men vanligast är man skriver inget sånt i manuset utan låter regissören och producenten bestämma om det ska vara förtexter eller inte. Nu för tiden är ju förtexter inte så vanliga. MEN vill du verkligaen ha med förtexter så kan du skriva det som en separat scen där scenhuvudet heter just förtexter sedan som handligen kan du skriva om det vara bilder bakom texten eller bara svart bakgrund. Ang flashbacks, eller resume som det kallas vet jag inte riktigt. Men jag TROR att du som författare kan påverka det lite genom att skriva in i manus att resume ska vara scen 34, 56...osv. Innan du skriver manuset för del 2 ex. Hoppas du blir lite hjälp av detta. 0 Citera
fönstret15 Postad 23 oktober 2011 Författare Postad 23 oktober 2011 Jag har en fråga till: När det gäller tv-serier, hur lång ska/bör manuset vara, det finns ju vissa kanaler som har ca 1 timme sändningstid med reklam och kanaler utan reklam? 0 Citera
Désirée Postad 26 oktober 2011 Postad 26 oktober 2011 Jag har en fråga till: När det gäller tv-serier, hur lång ska/bör manuset vara, det finns ju vissa kanaler som har ca 1 timme sändningstid med reklam och kanaler utan reklam? Jag tror att 45 sidor är ganska vanligt. Om du vill gardera dig så att den passar så många kanaler som möjligt, så bör du nog göra det möjligt att få plats med reklam. Sedan ska det ju få plats med en resumé också. 0 Citera
klas persson Postad 28 oktober 2011 Postad 28 oktober 2011 Om du är intresserad av att skriva för tv. På dvxuser finns en artikel om att skriva för tv. TV-manus att ta hem finns här. 0 Citera
fönstret15 Postad 28 oktober 2011 Författare Postad 28 oktober 2011 Tack för all hjälp och svar! :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.