Gå till innehåll

Överföring av analog video via videograbber till pc - förvrängd bild i överkant


Callemankan

Recommended Posts

Hej!

 

När jag nu ska föra över mina gamla Hi-8 band till pc har det uppstått ett problem. När jag tittar på filmen direkt i kameran är bilden perfekt utan störningar. När jag kopplar kameran till TV:n är också bilden perfekt utan störningar. MEN när jag för över filmen till pc:n via en s k videograbber så är bilden förvrängd upptill=bilden lutar om ni förstår vad jag menar. I övrigt ser det bra ut, och låter bra också för den delen. Det är alltså inte hela "fönstret" som ser konstigt ut, utan bara upptill.

 

Jag har testat med att byta mellan S-video och composite anslutning men ingen skillnad.

 

Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel.

 

Bör tillägga att jag köpte en videograbber med tillhörande programvara för en billig peng och jag kan inte hitta så många inställningar för att göra just själva överföringen. Själva programvaran är "CyberLink PowerDirector 7" men jag tänkte använda mig av Pinnacle Studio 14 för själva redigeringen och bränningen till DVD. Har även försökt att göra importen direkt till Pinnacle via videograbbern men det gick inte.

 

Kan felet helt enkelt ligga i att videograbbern är av dålig/enkel kvalitet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan vara videograbern men är med stor sannolikhet en effekt av overscan, vilket inte syns på en TV som använder just overscan eller på videokameran som gör det samma.

Overscan - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Ett förslag är att du tar en bild i filmen (pausa) och kollar exakt var TVn och kameran beskär denna. Sedan jämför du med bilden som du spelat in till datorn. Jag gissar på att på den bilden du får på datorn är det lite mer information i kanterna d.v.s. högre upplösning etc och att störningen ligger i den region som försvinner p.g.a. overscan.

 

Min gissning, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan vara videograbern men är med stor sannolikhet en effekt av overscan, vilket inte syns på en TV som använder just overscan eller på videokameran som gör det samma.

Overscan - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Ett förslag är att du tar en bild i filmen (pausa) och kollar exakt var TVn och kameran beskär denna. Sedan jämför du med bilden som du spelat in till datorn. Jag gissar på att på den bilden du får på datorn är det lite mer information i kanterna d.v.s. högre upplösning etc och att störningen ligger i den region som försvinner p.g.a. overscan.

 

Min gissning, mvh /Pontus w

 

Tack för svar. Ska läsa på om "Overscan" men innan jag läser vidare och testar som du tipsade om undrar jag om man kan göra något åt detta vid överföringen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bifogar info om inställningar i programvaran för videograbbern. Kanske något man ska ändra?

 

Resolution: 720x576 (DVD PAL)

Rate control:

Mode: CVBR

Average bitrate: 8.000 Kbps

Max bitrate: 8.300 Kbps

 

Speed/quality indicator:

3 där 0 highest speed och 7 highest quality

Länk till kommentar
Share on other sites

Om problemet inte är Pontus förslag - som är det första jag skulle testa - kan det om jag minns rätt vara ett ökänt problem med Hi8 = dålig "stabilitet" i bilden. (Hade en Sony Hi8 på 80-talet som hade grymma problem med det.)

I kombination med en "billig" videograbber så kan det ge denna effekt. Ett sätt att lösa det på är en TBC (Time Base Corrector) som stabiliserar bilden. Tyvärr är en sån rätt dyr.

 

Om inte overscan-tipset fungerar, försök hitta ex en DV kamera som har analog ingång och prova att spela in signalen där. (De flesta DV kameror med analog ingång har en enkel TBC inbyggd).

Vissa kameror klarar att fungera som "live konverter". Hi8:ans analoga till DV kameran som slutligen går till datorn via ett simpelt Firewire-kort.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar konvertera VHS/S-VHS/V8/Hi8 som du skriver Max. 8-formaten är struliga för instabil bild. På VHS-sidan har jag ju turen att behållt mina JVC S-VHS med TBC, så där är det lättare.

 

Men Video8/Hi8 -> Dvcam, och den det bandet till datorn. Direktkonvertering har jag aldrig brytt mig om.

 

Normalt är ju bilden ryckig i över och underkant, samt svart en bit på vänster och högersidan. Men det är ju grunden i analogsystemen. Alla tv-apparater (och nya 16:9-apparater i 4:3-läge) ska ju vara justerade så att det som ligger utanför "safe area" (vad nu det kallas på svenska) ska skäras bort vid uppspelning.

 

Enda problemet är ju att man ser flimret vid redigering, men alla progam har ju stödlinjer för "safe area" och den blir problemet vid uppspelning i program likande Windows Media Player som hanterar gamla analoginspelningar mindre bra.

 

Att skala upp en videokälla så att allt synbart hamnar inom 720x576 gör ju att skärpan minskar drastiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Panasonic DV-kamera, NV-GS120 som har DV-in och ut via firewire. Finns även en Video S uttag men det är tydligen endast för S-video ut. Så att föra över till DV-kameran verkar inte funka i mitt fall. Testade att bränna delar av ett Hi-8 band som jag har fört över via videograbber. Kollade på "testet" i TV:n sen, resultatet var bedrövligt. Med uppspelning direkt från Hi-8 kameran till TV:n skulle jag vilja påstå att det är knivskarp bild, i klass med min DV-kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gör direktkonverteringar själv via en Canopus ADVC 300 box men den är ju som sagts redan förhållandevis dyr, resultatet blir dock utmärkt, kanske du skulle fundera på vad du kan låna eller skaffa själv om du har mycket att konvertera, kanske leta på blocket eller kolla vad det kostar att lämna iväg, brukar inte vara så dyrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...