anders10 Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Hej! Nu har jag köpt en ny dator. Den har en 120Gb SSD och en 1,5TB 7200 HD. Har kollat och läst lite rekommendationer innan bla här om att man helst skall ha flera olika HD. Men nu förstår jag inte rikigt hur det skall funka! Operativsyst ligger alltså på SSD-disken. Och Sony Vegas skall jag tydligen lägga där med? Och sen alla filer som jag importerar skall direkt till 1,5:an. Jag förstår liksom inte hur jag skall kunna jobba med filer som ligger på en disk när redigeringsprogrammet ligger på en helt annan. Om jag går in i Vegas och klickar på importera så tar jag väl filer från 1,5:n och överför till SSD disken? Fylls inte den upp väldigt fort då? Kan inte koppla meningen med att ha en 1,5:a då. Eller den är bara ett sorts förvar för filerna? Eller det är bara Windows som skall ligga på SSD? Och allt annat på 1,5:an? I så fall förenklas det hela radikalt. Då kan till och med jag förstå hur det skall funka! Snälla! Förklara för en en totalt teknik-korkad.. Vänligen Anders 0 Quote
Bengt Posted October 16, 2011 Posted October 16, 2011 Mycket enkelt svar. Operativsystem och program på SSD-disken, allt annat på 1,5:an. Då jobbar datorn bäst 0 Quote
anders10 Posted October 17, 2011 Author Posted October 17, 2011 hej! förmodar att jag är trögare än normalt.. ok! operativsystem och vegas på ssd disken. jag kan dessvärre inte förstå hur det skall funka. jag blir rent snurrig i skallen när jag försöker sätta mig in i hur det skall fungera. fattar 0,0 i nuläget. om jag har vegas liggande på ssd disken och skall öppna ett nytt projekt, då måste jag väl importera in filerna i programmet? hur skall det annars funka? då för jag över filerna från den stora disken till den lilla ssd disken? eller? då blir den ju full fort.. jag får nog gå och fråga i datoraffären för jag förstår överhuvud taget inget alls nu. jag kan omöjligt koppla hur det skall kunna fungera. menar ni att jag skall förvara filerna på den stora disken? nej! jag snurrar till det totalt nu! anders 0 Quote
Spaceromancer Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 Programmet som ligger på SSD-disken använder filer från och sparar på 1,5:an under arbetets gång. Tänk dig att det är du som är chefen, "programmet". Du sitter hemma (SSD) och bestämmer att dina anställda skall såga en plank tre meter lång och måla den röd. Du ringer till verkstaden (1,5:an) och säger vad som skall göras. Nästa gång du fortsätter med projektet vet du att du har en röd tremetersplanka sparad på verkstan som du kan jobba vidare med. Du väljer att sköta allt via telefon hemifrån eftersom du inte har tillräckligt stor källare i huset för allt material och maskiner. Om telefonen skulle sluta att fungera, då skulle du inte kunna fortsätta med jobbet. Samma sak om du drar ut sladden till 1,5:an. 0 Quote
Désirée Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 om jag har vegas liggande på ssd disken och skall öppna ett nytt projekt, då måste jag väl importera in filerna i programmet? hur skall det annars funka? då för jag över filerna från den stora disken till den lilla ssd disken? eller? då blir den ju full fort.. jag får nog gå och fråga i datoraffären för jag förstår överhuvud taget inget alls nu. Var programmet ligger och var ditt projekt och tillhörande filer ligger är två olika saker. Att du importerar filer in i ett program betyder inte att du lägger filerna på samma plats som programmet. När du sparar väljer du var du vill lägga projektet och dess filer och väljer då en plats på den stora disken. Du bör absolut undvika att spara projetet på SSDn eftersom den inte är gjord för att skrivas till överdrivet många gånger, som det blir när man har projektfiler på den. Det är inte så svårt som det kan verka. Två diskar är inte konstigare än att ha en USB-sticka inkopplad. 0 Quote
Pehrbau Posted October 17, 2011 Posted October 17, 2011 En sak till. Vanligen ligger alla installerade program på C (SSDn) men när du använder programmet flyttas de delar av programmet du behöver över till minnet (RAM). Som någon sa skall allt sparas på andra ställen än på SSDn. Flera fysiska diskar påverkar snabbheten vid t ex redigeringen och uppspelningen efter som två mekaniska mekanismer i regel klarar mer än en. Varje disk har ju bara sin egen enda motor och sökmekanism. 0 Quote
anders10 Posted October 17, 2011 Author Posted October 17, 2011 Hej! Och stort tack för era pedagogiska svar. Det låter väldigt krångligt för mig, men det ger väl sig när jag kommer igång med det hela. Det tar en vecka innan jag får datorn, så kan inte testa direkt. Jag är mycket tacksam för att ni är så snälla och omtänksamma som verkligen försöker förklara det på ett lätt sätt. Det bästa med Voodoofilm är just det här tycker jag. Här finns så många duktiga och kunniga personer inom alla tänkbara områden som är teknikbesläktade. Sådana här frågor, som är superenkelt för er, är helt omöjligt för en annan att klura ut. Kan ju inte direkt gå in på Expert eller Siba och fråga. Tjejen på Expert fick tex Google på vad AVCHD är.. Gillade måla plank-exemplet. SÅ BRA! Bojkottade tillslut Siba, Expert, Netonnet, MediaMarkt och allt vad dom nu heter. Körde bort till den lokala lilla datorhandlaren Net2World i Trelleborg. Fick förmodligen betala lite mer än vad dom stora kedjorna kunde erbjuda, men vilken service och kunskap dom har där. Det är verkligen som natt och dag om man jämför med ex Expert där hon stod och Googlade på en fråga! Dom visste exakt vad jag behövde och framför allt vad jag inte behövde! "Onödigt att lägga ut flera tusen på något som du ändå inte har någon användning av" Du skall ha detta och detta och så här gör vi här..Jag trodde inte det fanns i datorhandeln. Annars verkar det bara som att Netonnet och Siba och alla dom där vill ösa på en precis vad som helst och fort skall det gå! Men här tog dom sig verkligen tid och dom visste exakt vad HD-redigerning var! Dessutom byggs deras datorer "för hand" så det är lätt att byta något om det skulle behövas. Och delarna håller förmodligen..! en helt ok kvalite. Anders 0 Quote
ronnylov Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Ja ofta är det värt att betala mer för god service. Om man själv vet vad man behöver så är det bra att de billiga affärerna finna (men då köper man delarna själv via nätet och bygger ihop den själv). Det är väl som att välja mellan att anlita en duktig snickare för att bygga en veranda. Då blir det förmodligen bra men också dyrare. Är man själv en duktig snickare kanske man köper prylarna på ByggMax och sätter upp bygget själv. När det gäller hårddiskar så kan det vara bra att ha en SSD-disk för programmen och två mekaniska hårddiskar man skyfflar videofiler fram och tillbaka mellan när man redigerar. Indata från ena disken och utdata till andra disken så slipper de samtidigt jobba med att läsa och skriva till sig själv. 0 Quote
Recommended Posts