warpz Posted January 26, 2005 Share Posted January 26, 2005 Vad tycks om min leranimation ? http://www.sprocket.se/media.php?id=362 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Hehe, skitbra. Lite flimrigt kanske men det gör nog inte så mycket. Om jag vill leranimera, hur gör jag då? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 27, 2005 Author Share Posted January 27, 2005 Jag använde mig av vanlig "barn lera" och gjorde gubbarna med de.. jag tog bilderna med en vanlig webkamera och sen redigerade jag i GRATIS programet "stop moition pro" finns att ladda ner på : http://www.animateclay.com/download.htm det är ett ganska bra program där du kan ställa in antal bilder i sek mm.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 27, 2005 Share Posted January 27, 2005 Fränt. Barnen har säkert lera de kan avvara. Jag har ju faktiskt en digitalkamera även om den är lite gammal. Men hur vet du ungefär hur fort gubbarna kommer att röra sig? Eller chansar du på att det blir lagom? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 27, 2005 Author Share Posted January 27, 2005 Det beror ju på: 1. hur mycket du ändrar gubbarna mellan varje bild. 2. Hur många bilder i sekunden du kör med. på den filmen jag gjorde körde jag med 15 bilder i sekunden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 [citat=warpz]1. hur mycket du ändrar gubbarna mellan varje bild.[/citat] Ja, just det. :-/ Och hur vet jag hur mycket som är lagom? Är det trial and error eller kalkulerar du på ett ungefär, eller kör på en höft? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 Svår fråga... mitt bästa svar blir nog : testa och se ! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Nu måste jag vara dum i huvudet. Hur får man in bilderna i programmet? Det verkar ju vara någon sorts captureprogram och jag har inte någon "video capture device". Jag trodde i min enfald att jag kunde ta en himla massa bilder med min digitalkamera och sen skarva ihop dem till en animering. Eller finns det bättre sätt? Edit: Äsch, google är min bästa vän. Det verkar som man måste ha video capture kort för att få leka med ler-animering. Det var ju synd. Nåja, det finns mycket annat att göra i helgen... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 jag använder som sagt en webcam... kanske inte går att infoga bilder i det programmet. men om du använder digitalkamera så kan du ju använda nästan vilket redigeringsprogram som helst och sen bara infoga bilder.. i Windows moviemaker och premiere tex så kan du ställa in hur länge den ska visa en bild. så det går lika bra med digitalkamera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Aha. Hemma har jag en USB-webkamera. Då kanske det funkar. Men det är ju inte världens upplösning? Men det duger nog för att testa lite.... Jag som tänkte låna stativ över helgen. Jag har googlat vidare och hittade en lista på saker som kan vara bra ha och ett program som föreslogs passa bra för still digitals fanns inte längre. Jag har inte Xp så moviemaker har jag inte. Har någon förslag på nått lämpligt program att knyta ihop alla mina stills så blir jag skitglad. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 nej tyvärr har jag nog inte mer förslag på program.. men vad har du för något redigerings program nu (om du har något) annars får du nog tyvär goggla vidare . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Ingenting, för jag är fullständig amatör och har inte ens en kamera. Jag håller fortfarande på att läsa böcker, fundera över vad jag vill, och fortsätter prata mycket och dagdrömma. Sakta tar en långfilm form i mitt huvut, men jag måste ju göra något under tiden. Så leranimationer verkar vara lagom utmaning utan att man behöver ha så mycket grejor. På jobbet står en videoredigeringsdator med Premier 6.5 som jag hoppas på att jag får använda på kvällar och helger, men det är en senare historia. Hemma funkade webkameran utmärkt även om upplösning och bildkvalite lämnar en del att önska men det får duga så länge. Undrar om en minDV skulle kunna funka? Nåja, vi får se vad jag hinner med på ett veckoslut. Just nu är jag själv "lerklump" och jag mixtrar med inställningarna och skaffar en uppfattning vad som är lagom fart i filmen, dvs jag rör mig framför kameran och trycker på capture-knappen och spelar upp det. Hehe-...festligt. Kanske jag inte hinner göra så mycket om man skall skriva ett litet manus först. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 28, 2005 Author Share Posted January 28, 2005 ok ;) men som sagt så kanske du fick lite tips, 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 29, 2005 Share Posted January 29, 2005 Funkar kanon, jag gjorde i all hast en lerglutt med mun och slickade golvet. Tog typ fem minuter och blev över förväntan bra. Ungarna glodde storögt. Question: Hur får man saker att flyga? Hur fick du skottet att flyga i luften? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 29, 2005 Author Share Posted January 29, 2005 skottet som jag hade var en laserpekare som jag lyste med.. annars så kan du använta en vanlig tråd eller en fiskelina. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 29, 2005 Share Posted January 29, 2005 Åfan, jag kunde svära på att det var en rund klutt med lera. Nu har jag varit till leksaksaffären och köpt mer modellera då den jag tog av ungarna var lite färgblandad och med mycket skräp. Ett paket cernitlera skall bli kropp och ögon (som skall bli hårda så jag inte pajar grundformen) och lite aluminiumtråd från blomterhandlaren får bli armaturer. Snart skall det animeras så fort det blir mörkt ute (så jag får enhetligt ljus hela tiden). 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Jag tror tamifan det funkar. Efter fem minuter blev det ungefär såhär. http://www.ida.liu.se/~gse/lera/ Nu är det bara att sätta igång.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stupider...lika a fox Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Haha, jadu 15 mb senare kan jag konstatera att det där tre sekunderna var häpnandsveckande. Intressant vad man kan åstadkomma med en webbkamera och lite lera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Jo, jag vet att det sväller fort. Men med nått såntdär redigeringsprogram går det säkert att komprimera ihop det lite vettigt. Nu är det liksom rå-data. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 31, 2005 Author Share Posted January 31, 2005 Ja det ser fint ut ! Skulle vilja göra en walmit&gromit film ;) fast det lär ju ta ett tag . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 Jahaja, jag gjorde i dag en lite fågel som försöker fånga en liten mask, men det blev så stort att jag inte kan visa den. Kanske inte i klass med vallace & gromit direkt men inte så långt efter en del barnprogram jag sett :-) När jag fått ihop alla scener så skall jag lista ut hur premier fungerar (om ingen skulle vilja hjälpa mig att sätta ihop det förståss). Fast, jag hade inte riktigt räknat med om-tagningar med ler-animationer. Men tydligen skall man inte vara rätt att göra om, om man inte blev nöjd. Lite trist att kasta en halvtimme, men om det blir bättre på andra tagningen är det klart värt det. Men vallace&gromit är väl inte renodlat lera? De är väl i gummi med lera för mimiken? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Jäklar va nice den där gubben me tungan blev....har du bara använt en vanlig digital kamera eller? När jag gör sånna stillbilds filmer blir dom aldrig så bra.... Ska man bara röra gubben 0,0001 mm för att de ska bli bra eller? hur lång tid tog det för dig att göra denn där gubben på c.a 3 sekunder? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted February 7, 2005 Share Posted February 7, 2005 Det är en mycket billig webcamera för chatteri som min dotter "vann" när hon sålde jultidningar, rent av skitdålig. Sen har jag använt programmet som redan nämnts. Det du tittade på var det absolut första testet för att se om det funkade, du vet när man pluggar in allt och bara gör nått för att se vad det blev. Sekvensen tog typ fem minuter att göra. Jag hade ingen aning om farten, men senare fick jag snabbt bra känsla för vad som är lagom fart. Jag övar på en liten sekvens om en fågel som försöker fånga en liten mask med 12,5 bilder per sekund. Då går det hyggligt snabbt även om det frestar på tålamodet. När jag får lite mer snitt på animeringen återkommer jag med lite mer detaljer och resultatet. :-) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nixxon Posted February 9, 2005 Share Posted February 9, 2005 nu när jag ändå håller på så undrar jag hur man gör för att få alla klipp att ha en speciel duration utan att behöva sitta å trycka på en och en ....Jag använder adobe 6.5 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorse Posted February 9, 2005 Share Posted February 9, 2005 Inte en aning, jag trycker en och en. Men jag använder programmet som nämns i i början av tråden. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts