Jump to content

The Max - Leranimation

warpz

Recommended Posts

Nu måste jag vara dum i huvudet. Hur får man in bilderna i programmet? Det verkar ju vara någon sorts captureprogram och jag har inte någon "video capture device". Jag trodde i min enfald att jag kunde ta en himla massa bilder med min digitalkamera och sen skarva ihop dem till en animering. Eller finns det bättre sätt?

Edit: Äsch, google är min bästa vän. Det verkar som man måste ha video capture kort för att få leka med ler-animering. Det var ju synd. Nåja, det finns mycket annat att göra i helgen...

jag använder som sagt en webcam... kanske inte går att infoga bilder i det programmet. men om du använder digitalkamera så kan du ju använda nästan vilket redigeringsprogram som helst och sen bara infoga bilder.. i Windows moviemaker och premiere tex så kan du ställa in hur länge den ska visa en bild. så det går lika bra med digitalkamera.

Aha. Hemma har jag en USB-webkamera. Då kanske det funkar. Men det är ju inte världens upplösning? Men det duger nog för att testa lite.... Jag som tänkte låna stativ över helgen.

Jag har googlat vidare och hittade en lista på saker som kan vara bra ha och ett program som föreslogs passa bra för still digitals fanns inte längre. Jag har inte Xp så moviemaker har jag inte. Har någon förslag på nått lämpligt program att knyta ihop alla mina stills så blir jag skitglad.

Ingenting, för jag är fullständig amatör och har inte ens en kamera. Jag håller fortfarande på att läsa böcker, fundera över vad jag vill, och fortsätter prata mycket och dagdrömma. Sakta tar en långfilm form i mitt huvut, men jag måste ju göra något under tiden. Så leranimationer verkar vara lagom utmaning utan att man behöver ha så mycket grejor.

På jobbet står en videoredigeringsdator med Premier 6.5 som jag hoppas på att jag får använda på kvällar och helger, men det är en senare historia.

Hemma funkade webkameran utmärkt även om upplösning och bildkvalite lämnar en del att önska men det får duga så länge. Undrar om en minDV skulle kunna funka? Nåja, vi får se vad jag hinner med på ett veckoslut. Just nu är jag själv "lerklump" och jag mixtrar med inställningarna och skaffar en uppfattning vad som är lagom fart i filmen, dvs jag rör mig framför kameran och trycker på capture-knappen och spelar upp det. Hehe-...festligt. Kanske jag inte hinner göra så mycket om man skall skriva ett litet manus först.

Åfan, jag kunde svära på att det var en rund klutt med lera. Nu har jag varit till leksaksaffären och köpt mer modellera då den jag tog av ungarna var lite färgblandad och med mycket skräp. Ett paket cernitlera skall bli kropp och ögon (som skall bli hårda så jag inte pajar grundformen) och lite aluminiumtråd från blomterhandlaren får bli armaturer. Snart skall det animeras så fort det blir mörkt ute (så jag får enhetligt ljus hela tiden).

Jahaja, jag gjorde i dag en lite fågel som försöker fånga en liten mask, men det blev så stort att jag inte kan visa den. Kanske inte i klass med vallace & gromit direkt men inte så långt efter en del barnprogram jag sett :-)

När jag fått ihop alla scener så skall jag lista ut hur premier fungerar (om ingen skulle vilja hjälpa mig att sätta ihop det förståss). Fast, jag hade inte riktigt räknat med om-tagningar med ler-animationer. Men tydligen skall man inte vara rätt att göra om, om man inte blev nöjd. Lite trist att kasta en halvtimme, men om det blir bättre på andra tagningen är det klart värt det.

Men vallace&gromit är väl inte renodlat lera? De är väl i gummi med lera för mimiken?

Jäklar va nice den där gubben me tungan blev....har du bara använt en vanlig digital kamera eller? När jag gör sånna stillbilds filmer blir dom aldrig så bra.... Ska man bara röra gubben 0,0001 mm för att de ska bli bra eller?

hur lång tid tog det för dig att göra denn där gubben på c.a 3 sekunder?

Det är en mycket billig webcamera för chatteri som min dotter "vann" när hon sålde jultidningar, rent av skitdålig. Sen har jag använt programmet som redan nämnts. Det du tittade på var det absolut första testet för att se om det funkade, du vet när man pluggar in allt och bara gör nått för att se vad det blev. Sekvensen tog typ fem minuter att göra. Jag hade ingen aning om farten, men senare fick jag snabbt bra känsla för vad som är lagom fart.

Jag övar på en liten sekvens om en fågel som försöker fånga en liten mask med 12,5 bilder per sekund. Då går det hyggligt snabbt även om det frestar på tålamodet. När jag får lite mer snitt på animeringen återkommer jag med lite mer detaljer och resultatet. :-)