Jump to content

The Max - Leranimation

warpz

Recommended Posts

Gillade verkligen din tunggubbe. syns att du har känsla för rörelse och animation. Tycker att det är ett alldeles underbart filmspråk med oändliga möjligheter. Det som jag har animerat har jag gjort i premiere. Där finns ju en inbyggd stopmotionfunktion som e väldans trevlig.

Kika lite på gubbar o scener och testanimationer på min sida

Jag arbetar med mina första större projekt nu som tagit sig förbi idé och skrivstadiet. Tar lååång tid, men blir nog värt besväret..

BadSeed > Fantastisk sida. Du är också en duktig modellbyggare. Modellbygge ärä väl egentligen den hobby jag gillar bättre än att filma så animering verkar vara det som skulle kunna vara "min grej" så man kombinera modellbygge och film.

Jag gillar helskarp dina dubbar. Skitsnygga, det där kommer bli toppen. Var i världen bor du?

Ps: Jag har tusen frågor till dig.

tack så hemskt mycket. Jo jag är verkligen inne på modellbygge. Det är allra mest det som sker bakom kulisserna som jag brinner för. Men självklart vill man skapa en helhet och berätta något.

Vad för typer av modeller bygger du?

Var befinner du dig själv?

Jag bor i malmö, och det är bara att fråga på. Det är bara bra att kunna dela på varandras erfarenheter.

ha det

Jag bor i Åtvidaberg. Mest bygger jag raggarbilar i 1/25 även om det blir ett och annat också. För ögonblicket har jag snöat på gamla modeller som jag byggde som barn, tex auroras monster och andra konstiga modeller. En del gamla byggsatser renoverar jag. Förr byggde jag mycket figurer. Roligast tycker jag dioramor är, men det har jag inte plats för.

Ungefär hur stora är dina grejor? Jag misstänker jag gör för små grejor. Jag svär också en del över att lergubbarna deformeras efter en liten stund animering. Jag överväger att skulptera hårda gubbar och kluddra mjuk lera enbart på de rörliga delarna. Vad använder du för framrate?

I kväll skall jag försöka skulptera ett gustaviaskt bord och stolar då jag konstaterade att dockskåpsmöbler blir både för dyrt och ganska fula.

Har du MSN?

låter kul. brukade bygga dockteatrar när jag var liten, så man har det nog i märgen det där med att bygga små saker. Det är olika allt från 13 cm till 30 cm höga. Ju större desto lättare, men mycket mer jobb och utrymme krävs ju för scener och liknande. De figurer jag jobbar med nu är ca 30 cm höga. En grupp musiker till en musikvideo jag vill knåpa ihop. Jag övergav lera själv ganska snabbt. Jag gillar det som uttryckssätt men jag har för stort kontrollbehov. Antingen bygger jag armaturer av aluminiumtråd och bränd lera eller epoxy. Eller så gjuter jag figurer i latex. Jag försöker mig på riktiga armaturer i metall med kulleder osv. Och kropparna av skumlatex. Jag jobbar mest med 24fps eftersom det är det man kör på tv, men då brukar jag lägga varje frame dubbelt eftersom det ser bra ut ändå. Så i realiteten så blir det ju 12fps.

Hoppas det går bra med ditt bord. Vad ska du göra det av? balsaträ eller lera? Möbler är kul att bygga. Den elektriska stolen som finns på min sida gjorde jag i balsaträ. Lätt att arbeta med men inte så hållbart tyvärr. Men är man försiktig så.

Nä det brukar jag inte använda men dock icq

Äsch, experimenten med möblerna blev mycket misslyckade. Jag trodde i min enfald jag kunde göra dem i cernitlera med det går inte att sculptera i. Jag får nog prova med trä i alla fall. Det finns inga hobbybutiker där jag bor så matrial är lite knivigt för mig. Jag skulle behöva milliput eller nått liknande. Vad använder du för lera? Ungefär hur mycket pengar spenderar du? Just nu är jag kanske lite för snål, utan hellre köper de dyra grejorna till mina "vanliga" modeller. Vad har du skulpterat kyrkogården med?

Har du email? Jag har gse@ida.liu.se om du orkar svara på alla mina frågor. Jag är bra het på det här, men har på tok för lite erfarenhet. En del av mina första ideer, lade jag i malpåse, men har vaknat till nytt liv i animering istället.