jakob berg Postad 6 oktober 2011 Postad 6 oktober 2011 Hej, Jag har efter ett sommarprojekt HD material från en gopro ( MP4) och NikonD7000 (H264 .mov) som kommer att redigeras i både premiere pro CS5 och final cut. I första steget kommer jag att klippa bort oanvändbart material i premiere och spara klipp i lämpligt format (720) så att flera personer har tillgång till klippen för redigering i olika system Jag vill slippa onödiga renderingar och kompremeringar. Fråga 1 Går det att klippa ut material utan omrendering i dom ovan nämnda formaten ? Fråga 2 Om jag måste rendera ut klippen från premiere vilket format är bäst. Jag kommer att behöva skicka runt klippen på weben till dom olika klipparna så ett kompakt format vore bra samtidigt som jag inte vill förlora kvalitet. Slutmaterialet kommer att publiceras på webben i 720. MvH Jakob 0 Citera
Max_H Postad 6 oktober 2011 Postad 6 oktober 2011 Inte utan omrendering. Åtminstone inte från PPro. Jag föreslår Avids DNxHD codec om du inte vill lägga pengar på Cineform. (Avid codecen finns att hämta på Avids sida) Men stora kommer dom att bli... Sitter du i 5.5 av PPro, ändra filändelsen på Nikoklippen till mpeg istället för mov så funkar dom snabbare (en bugg i 5.5). /M 0 Citera
jakob berg Postad 13 oktober 2011 Författare Postad 13 oktober 2011 Hej, Tack för svaret. Filerna skall skickas över internet mellan olika klippare och sedan landa på youtube. Jag behöver en bra balans mellan kvalitet och storlek. Finns det något kompremerat format som är ok att jobba med och som klarar två omrenderingar utan att det blir katastrof ? 0 Citera
Kimster Postad 13 oktober 2011 Postad 13 oktober 2011 Du kan skicka det mesta över internet. Frågan är vilken uppkoppling man har och hur snabbt det ska gå. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.