Gå till innehåll

Beskriva ett flertal personer i ett manus på raken.


Spassy

Recommended Posts

Jag skriver ett manus och då är det fyra personer på sammaplats som jag ska beskriva. Alla dessa är huvudkaraktärer och en beskrivning behövs. Ska jag skriva allt som man brukar skriva, utseende etc, på alla fast det blir ett ganska stort stycke?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skriver ett manus och då är det fyra personer på sammaplats som jag ska beskriva. Alla dessa är huvudkaraktärer och en beskrivning behövs. Ska jag skriva allt som man brukar skriva, utseende etc, på alla fast det blir ett ganska stort stycke?

 

Kan du beskriva scenen lite mer detaljerat? Var är dom? Vem är dom? Vad ska de göra?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag minns att jag tittade på manuset till The Thing för ett tag sedan, då hade man beskrivit alla karaktärer i början, som man gör i en teaterpjäs:

Thing, The Script at IMSDb.

kanske kan funka för dig att göra något liknande?

 

Klart okonventionellt manus men underhållande att läsa. Nämner kameravinkar med samt har rollfigurerna som rubriker mitt i beskrivningar.

OT: Skrivet av Burt Lancasters son, han skrev manus till tre filmer, dog bara 50 år gammal, sorgligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan du beskriva scenen lite mer detaljerat? Var är dom? Vem är dom? Vad ska de göra?

 

Scenen utspelar sig inne i en lägenhet där en grupp rebeller har samlats för att diskutera störtandet av deras diktator och bombattacken de ska göra. De sitter i ett runt bord med en annan person bakom personerna som läser en bok i en soffa. Men strax innan är det en person som knackar på dörren som går in i lägenheten, ska jag beskriva honom direkt då och den som öppnar dörren eller ska jag vänta tills alla är samlade vid borde? Sedan vad borde jag beskriva? klädsel, stil, kroppsbyggnad, ålder?

Länk till kommentar
Share on other sites

Beskriv dem när de träder in i storyn. I alla fall jag vill genast få en enkel beskrivning av karaktären när denne dyker upp.

 

Fundera först på vad som är nödvändigt för storyn. Strunta i den tydliga bild du ser av karaktärerna. Fokusera istället på vad som spelar roll för storyn, och var kortfattad. Storyns flöde är det absolut viktigaste, och jag personligen skiter blankt i att näsan är lite sned, armarna håriga och att skosnörena är blå.

 

Kör i vind!

Länk till kommentar
Share on other sites

Scenen utspelar sig inne i en lägenhet där en grupp rebeller har samlats för att diskutera störtandet av deras diktator och bombattacken de ska göra. De sitter i ett runt bord med en annan person bakom personerna som läser en bok i en soffa. Men strax innan är det en person som knackar på dörren som går in i lägenheten, ska jag beskriva honom direkt då och den som öppnar dörren eller ska jag vänta tills alla är samlade vid borde? Sedan vad borde jag beskriva? klädsel, stil, kroppsbyggnad, ålder?

 

Beskriv dem när de träder in i storyn. I alla fall jag vill genast få en enkel beskrivning av karaktären när denne dyker upp.

 

Fundera först på vad som är nödvändigt för storyn. Strunta i den tydliga bild du ser av karaktärerna. Fokusera istället på vad som spelar roll för storyn, och var kortfattad. Storyns flöde är det absolut viktigaste, och jag personligen skiter blankt i att någons näsan är lite sned, armarna är håriga och att skosnörena är blå.

 

Kör i vind!

 

Instämmer.

 

Kör någon väldigt enkel beskrivning först. Sen tycker jag du borde gå in i lite djupare efterhand som varje individ gör/säger något. Låt deras handlingar diktera för läsaren vem de är:

 

Är Kille #2 en riktig Don Juan? Ha honom stå och flörta med den snygga tjejen bredvid medan Kille #1 står och är helt allvarlig och berättar om sin plan. Är Kille #3 lite slötänkt? Låt honom konstant avbryta Kille #1 och be honom förklara vad han menar, eller säga något dumt. Just detta exemplet är väl mer lämpat för komedi, och jag vet inte riktigt vad för sorts genre eller ton du hade tänkt dig, men principen gäller ändå.

 

jag försöker tänka mig någon bra film eller manus jag kan använda som bättre exempel, jag återkommer när jag har hittat något passande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...