Gå till innehåll

There's Water In My Head


gonefishing

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Tjenare Pontus! Du är nog en riktig lirare på det filmtekniska planet, men det krävs lite mer känsla och essens för att nå ända fram tänker jag. Det brukar oftast vara det enkla sättet att komma in i filmens värld, att bara någon gång mitt i allt komma på vad filmen ska innehålla och vips försöka putsa det yttre. Kvar finns ett någorlunda tomt inre, så jag undrar vad filmens essens/innehåll egentligen till tittarna vill förmedla. Filmen är högst experimentell, och jag är väldigt nyfiken att höra vad du har att säga där. För mina aningar är mer att filmen gjordes för att visa upp de s.k. filmtekniska begåvningarna, och inte för så mycket mer. I sådana fall är du ute på hal is med Bambi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Kul att du tar dig tid att svara.

När jag gör filmer så börjar det alltid med en idé. Och jag försöker alltid att återskapa idén och känslan så som den var när jag själv fick idén.

Vissa idéer kan vara med en självklar handling där allt går att förstå sig på och är lätt att följa. Men idén jag fick till denna kortfilm var inte så. Så det finns inte så mycket mer att säga. Jag återskapar idéerna jag faller för, utan att göra om dem. Nästa gång kanske det kommer något som går hem mer hos dig!

Sen var jag faktiskt förvånad över att du tycker att jag är filmtekniskt begåvad. När jag ser på mina kortfilmer själv så tycker jag att jag har sparat på det tekniska och försöker få med storyn istället. Men det var kul att du tyckte det :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Bra svar, då vet jag i alla fall att det är idén du grundar filmen på.

 

Ibland kan det vara så enkelt att en som kollar filmen inte fattar vid första anblick. Kanske är det så att du vet något mer och jag som tittare behöver se vad du försökte förmedla. Eller så försökte du inte nämnvärt, utan gav mig möjlighet att tolka budskapet hur jag vill. "Water in my head", hmm, kanske att man känner sig översvämmad av känslor? Förföljelse får jag på tanken i och med att hon kollar bakåt, men mer får du nog förklara tycker jag :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyvärr måste jag nog göra dig besviken. Jag kan inte ge någon förklaring, för då förlorar filmen sin mening.

Det finns helt enkelt inga rätt eller fel. Om du tolkar det på det sättet så är det så, för dig.

Det är precis som en tavla, eller musik.

 

Du säger att man inte förstår, men du förstår nog mer än du tror.

Försök bara se det simpla :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Risken är att dina filmer blir för svåra för den allmänna massan, så förlorar du tittare som kommer att tycka det är rena rama tramset. Eller som jag trodde först, en som vill visa upp sina skills/utrustning. Kunde ha satt bra med en text under, kanske något kryptiskt, men vägledande för de intresserade. Du vet som en baksida på en bok eller en baksida på ett filmfodral.

 

Att göra film är en sak, att skapa intresse för vad man gör är en annan sak. Det kan vara svårt att kombinera dessa, och är inte syftet att låta andra förstå vad filmen vill uttrycka så är det inte lönt att lägga upp den på nätet heller.

 

Hemingway var också svår, han skapade stort utrymme för läsarna att skapa egna fantasier. Men han är också speciell på grund av det sätt han vägledde läsaren till uttrycket, den reella essensen. Och det min vän, gjorde han inte bara genom att publicera själva böckerna. Du fattar? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Första jag tänkte på var att introt var alldeles för långt och det hände ingenting i den första scenen. Det var bara rött och ljud, och eftersom vi tittare alltid är lata så fick det mig att direkt klicka fram i filmen för att se när nästa sak händer och redan där har man förlorat en viktig del i en film. Man ska försöka få första scenen att fånga tittaren och vilja se exakt vad som händer de kommande sekunderna i de första scenerna, på så sätt har du gjort intryck på tittaren och kommer troligtvis behålla hans intresse längre än om du inte fångade han i början.

 

Lite för mörk look overall. Även om filmen ska vara mörk och du vill ge den en mörk look så måste den nog ändå vara ljusare och klarare bild.

 

I början gillade jag musiken och ljudet, det var bra. Men du skulle bytt stil på musiken och ljudet längre i i filmen och inte haft samma genom hela. Det blir för enformigt.

 

Ta in vad både jag och Simon säger och fortsätt skapa så kommer du utvecklas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Mina filmer är inte gjorda för den allmänna massan, och passar det inte alla så är det bara att släppa det. Jag gör bara min sak, och jag är nöjd med det. Jag gör inte filmer för att bli känd eller tjäna pengar, jag gör det för att det är kul att experimentera med ljud och bild. Det passar inte alla, jag vet, men låt det vara som det är.

 

Det finns tusentals "550d 50mm 1,8 test" ute på nätet, och jag skulle kunna göra såna filmer och verkligen visa upp att jag kan göra "ljusare och klarare" bild som david beskriver det. Men, det är inte vad jag vill göra.

 

Mina filmer är inte för såna som klickar sig fram för att leta efter något med action. Och passar det er är det bara att släppa det!

Det är kul att ni kommer med synpunkter, men jag kommer inte ändra på min stil.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du för syfte att posta din film här om du ändå inte tänker ta åt dig av andras kritik och synpunkter? Visst, gör din grej, det säger vi inget om. Vi bara kommenterar vad vi tycker om filmen :P

 

För att jag tycker det är kul att göra film och visa film.

Ska jag ta åt mig allt som alla säger? Då blir det inte mycket kvar av det personliga.

Jag väljer själv vad jag vill ta åt mig av.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att jag tycker det är kul att göra film och visa film.

Ska jag ta åt mig allt som alla säger? Då blir det inte mycket kvar av det personliga.

Jag väljer själv vad jag vill ta åt mig av.

 

Du är medveten om att det här är ett diskussionsforum, va? Ett forum. För diskussion. Om du inte tål/vill ta åt dig kritik så lägg upp den Facebook eller något istället.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att jag tycker det är kul att göra film och visa film.

Ska jag ta åt mig allt som alla säger? Då blir det inte mycket kvar av det personliga.

Jag väljer själv vad jag vill ta åt mig av.

 

Okej, då vet vi i fortsättningen att vi inte ska kommentera vad vi tycker om det du postar alltså? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då vet vi i fortsättningen att vi inte ska kommentera vad vi tycker om det du postar alltså? :)

 

Du verkar inte förstå vad jag menar? Kommentera gärna. Men var inte säker på att jag måste ta till mig av det.

Någon gång kanske någon postar något jättebra som jag väljer att ta till mig utav.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte du satte känslan direkt med bilderna. Ljudbilden kompletterar. Jag tolkar det som att filmen handlar om att vara förföljd och att filmen är gjord från en brottslings perspektiv. Kanske har jag fel, kanske inte. Det är obehagligt och det är väl det som det ska vara. Själv hade jag kanske önskat lite mera innehåll, mer än "ett fasansfullt brott begås". Å andra sidan är det en riktigt kort film och man behöver sätta stämningen. Jag vet faktiskt inte. Jag är lite kluven...

 

Gillade din andra film "Black Coffe" mera faktiskt. Det är videokonst, inte vanlig film, i mina ögon. OTÄCKT minst sagt! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tyckte du satte känslan direkt med bilderna. Ljudbilden kompletterar. Jag tolkar det som att filmen handlar om att vara förföljd och att filmen är gjord från en brottslings perspektiv. Kanske har jag fel, kanske inte. Det är obehagligt och det är väl det som det ska vara. Själv hade jag kanske önskat lite mera innehåll, mer än "ett fasansfullt brott begås". Å andra sidan är det en riktigt kort film och man behöver sätta stämningen. Jag vet faktiskt inte. Jag är lite kluven...

 

Gillade din andra film "Black Coffe" mera faktiskt. Det är videokonst, inte vanlig film, i mina ögon. OTÄCKT minst sagt! =)

 

Vad kul att höra! Tack ska du ha :)

Som sagt, filmen är som du är. Det är olika ur allas ögon, och det blir aldrig rätt eller fel.

Ser man det simpla så förstår man mer än man faktiskt tror!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, man borde kanske fråga sig "vad händer i den här scenen?" istället för att bara slötitta. Men det är stämningen som du lyckas med. Mörka filmer som eggar fantasin, på ett bra sätt. Ja, så är det nog med konst, man tar något eget ifrån filmen, istället för det som filmskapararen avsåg...

 

Tycker du gör intressanta filmer, bara att fortsätta. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...