Gå till innehåll

Numrera scener & återkommande namn


Martin Oller

Recommended Posts

1. Ska man numrera scener eller inte? 1. .2. .3.... osv. Aldrig fått klarhet i det

Nope, numrering görs inför produktion av manuset så man ska kunna bryta ner det :)

 

2. Är det OK att återkomma med samma namn om och om igen? T.ex. "EXT. ON THE ROAD - DAY", och skiten återkommer hundra ggr i manus... om svar nej på första frågan, skall då dessa scener numreras iaf? Eller är det ovidkommande, scenindelning/numrering något som producenten sköter?

Varje scen ska ju kopplas till en location, så tekniskt sätt placerar man alla "ON THE ROAD" under samma kategori, och då innebär det att de ska filmas på samma väg. Det är bra att vara mer specifik, som "ON DESERT ROAD", "ON HIGHWAY" etc.

 

3. I engelska språket är det vanliga att man skriver VERSALER i text där vi svennar kanske istället stryker under, kursivt osv. Ser mycket ofta detta i manus. Anses det OK i svenska manus att skriva versaler i händelser, items osv precis som första gången man nämner en karaktär (och även, när en karaktär dyker upp senare i filmen på ett signifikant sätt, skriver iaf jag ofta i versaler..."and then he STABBED her", "...out of the forest WILLIAM appeared" osv.)

 

Namn skrivs alltid i versaler - Handlingar dessvärre inte (om det inte är något invecklat som kanske behöver koreografi etc). Objekt är det som allra oftast skrivs i versaler - Sånt som kan komma att behöva plockas upp av rekvisita - "He knocks the YELLOW AND VERY IMPORTANT VASE off the shelf, and it shatters into pieces on the floor".

 

 

Det är iallafall det jag lärt mig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag misstänkte! Hmm en annan grej, antalet radbrytningar... ingen deal-breaker va? Brukar köra 4 tomma fält till en ny scen, 2 mellan dialog/händelser... typ:

 

INT. HUSET - DAG

(1 tom)

Vi är inne i ett hus.

(2 tomma)

NISSE

Jag heter Nisse!

(1 tom)

HASSE

Jag heter Hasse!

(2 tomma)

Sen började de diska tills de svimmade.

(4tomma)

EXT. HUSET - NATT

 

Bara ladda ner Celtx (gratis) så slipper du någonsin bekymra dig om sådant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Namn skrivs alltid i versaler - Handlingar dessvärre inte (om det inte är något invecklat som kanske behöver koreografi etc). Objekt är det som allra oftast skrivs i versaler - Sånt som kan komma att behöva plockas upp av rekvisita - "He knocks the YELLOW AND VERY IMPORTANT VASE off the shelf, and it shatters into pieces on the floor".

 

Namn skrivs bara i versaler första gången de förekommer i manuset. Plötsliga eller viktiga ljud skrivs också versaler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag misstänkte! Hmm en annan grej, antalet radbrytningar... ingen deal-breaker va? Brukar köra 4 tomma fält till en ny scen, 2 mellan dialog/händelser... typ:

 

INT. HUSET - DAG

(1 tom)

Vi är inne i ett hus.

(2 tomma)

NISSE

Jag heter Nisse!

(1 tom)

HASSE

Jag heter Hasse!

(2 tomma)

Sen började de diska tills de svimmade.

(4tomma)

EXT. HUSET - NATT

 

Dialogrubriker och dialog ska vara centrerade men det har du säkert koll på :)

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Ska man numrera scener eller inte? 1. .2. .3.... osv. Aldrig fått klarhet i det

Numrera när, menar du? Om du skall skicka ditt manus till ett amerikanskt produktionsbolag så skall inte den versionen ha scennumreringar, i alla andra fall är det alldeles utmärkt att numrera scenerna. Om du ger manuset till en testläsare skall du definitivt numrera scenerna, av den enkla anledningen att det är så jävla praktiskt. Se exempelvis det här inlägget: http://forum.voodoofilm.org/kolla-mitt-manus/16669-manus-crazy-rabbit-67-sidor.html#post125924 Tror du att jag ens hade orkat kommentera om scenerna inte varit numrerade?

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...