Martin Oller Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 1. Ska man numrera scener eller inte? 1. .2. .3.... osv. Aldrig fått klarhet i det Nope, numrering görs inför produktion av manuset så man ska kunna bryta ner det :) 2. Är det OK att återkomma med samma namn om och om igen? T.ex. "EXT. ON THE ROAD - DAY", och skiten återkommer hundra ggr i manus... om svar nej på första frågan, skall då dessa scener numreras iaf? Eller är det ovidkommande, scenindelning/numrering något som producenten sköter? Varje scen ska ju kopplas till en location, så tekniskt sätt placerar man alla "ON THE ROAD" under samma kategori, och då innebär det att de ska filmas på samma väg. Det är bra att vara mer specifik, som "ON DESERT ROAD", "ON HIGHWAY" etc. 3. I engelska språket är det vanliga att man skriver VERSALER i text där vi svennar kanske istället stryker under, kursivt osv. Ser mycket ofta detta i manus. Anses det OK i svenska manus att skriva versaler i händelser, items osv precis som första gången man nämner en karaktär (och även, när en karaktär dyker upp senare i filmen på ett signifikant sätt, skriver iaf jag ofta i versaler..."and then he STABBED her", "...out of the forest WILLIAM appeared" osv.) Namn skrivs alltid i versaler - Handlingar dessvärre inte (om det inte är något invecklat som kanske behöver koreografi etc). Objekt är det som allra oftast skrivs i versaler - Sånt som kan komma att behöva plockas upp av rekvisita - "He knocks the YELLOW AND VERY IMPORTANT VASE off the shelf, and it shatters into pieces on the floor". Det är iallafall det jag lärt mig :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted September 2, 2011 Author Share Posted September 2, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr A Posted September 2, 2011 Share Posted September 2, 2011 Som jag misstänkte! Hmm en annan grej, antalet radbrytningar... ingen deal-breaker va? Brukar köra 4 tomma fält till en ny scen, 2 mellan dialog/händelser... typ: INT. HUSET - DAG (1 tom) Vi är inne i ett hus. (2 tomma) NISSE Jag heter Nisse! (1 tom) HASSE Jag heter Hasse! (2 tomma) Sen började de diska tills de svimmade. (4tomma) EXT. HUSET - NATT Bara ladda ner Celtx (gratis) så slipper du någonsin bekymra dig om sådant. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Namn skrivs alltid i versaler - Handlingar dessvärre inte (om det inte är något invecklat som kanske behöver koreografi etc). Objekt är det som allra oftast skrivs i versaler - Sånt som kan komma att behöva plockas upp av rekvisita - "He knocks the YELLOW AND VERY IMPORTANT VASE off the shelf, and it shatters into pieces on the floor". Namn skrivs bara i versaler första gången de förekommer i manuset. Plötsliga eller viktiga ljud skrivs också versaler. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Som jag misstänkte! Hmm en annan grej, antalet radbrytningar... ingen deal-breaker va? Brukar köra 4 tomma fält till en ny scen, 2 mellan dialog/händelser... typ: INT. HUSET - DAG (1 tom) Vi är inne i ett hus. (2 tomma) NISSE Jag heter Nisse! (1 tom) HASSE Jag heter Hasse! (2 tomma) Sen började de diska tills de svimmade. (4tomma) EXT. HUSET - NATT Dialogrubriker och dialog ska vara centrerade men det har du säkert koll på :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted September 3, 2011 Share Posted September 3, 2011 Namn skrivs bara i versaler första gången de förekommer i manuset. Ja gud det var det jag menade XD Blev lite fel där :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted September 6, 2011 Share Posted September 6, 2011 1. Ska man numrera scener eller inte? 1. .2. .3.... osv. Aldrig fått klarhet i det Numrera när, menar du? Om du skall skicka ditt manus till ett amerikanskt produktionsbolag så skall inte den versionen ha scennumreringar, i alla andra fall är det alldeles utmärkt att numrera scenerna. Om du ger manuset till en testläsare skall du definitivt numrera scenerna, av den enkla anledningen att det är så jävla praktiskt. Se exempelvis det här inlägget: http://forum.voodoofilm.org/kolla-mitt-manus/16669-manus-crazy-rabbit-67-sidor.html#post125924 Tror du att jag ens hade orkat kommentera om scenerna inte varit numrerade? /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts