anders10 Posted August 30, 2011 Posted August 30, 2011 Hej! Går alltså fortfarande i tankar om vilken utrustning jag skall köpa. Har ca 40 000:-. Fakta:! Vet inte om man skall våga satsa på bandbaserat = bra pris , eller minneskortsbaserat = motsatsen. Har frågat här innan ang Canon XH A1, vilken jag ser som ett vettigt band-basertat val. Men jag känner att jag blir mer och mer osäker på om det är rätt val. Jag tänker så här: XH A1 eller möjligtvis en A1s går att hitta för 15-20 utan problem. (Dock ganska mycket pengar på en beg kamera som man inte får någon som helst garanti på.) Men jag kan behålla min nuvarande dator och redigera med och jag har pengar att lägga på en vettig stillbildare + annan utrustning. Ena dagen känns det som ett självklart val för att nästa dag få mig att börja tvivla på det här med band.. Då tänker jag att : Nej, inga band. Det är mycket smidigare med minneskort och man slipper allar rörliga delar i kameran som slits + en massa andra fördelar. Dessvärre åker 25-30 direkt i så fall (typ Sony HDR-AX200 eller Panasonic 151:a)och jag blir tvingad till att byta dator direkt..och sen finns det inte så mycket slantar kvar! Ingen beg stillbildare, inget vettigt stativ och mikrofon mm , som jag får vid köp av A1:an.. En kamera och en dator är allt i stort sett. Men en modern kamera utan band.. och DSLR är inget som lockar alls så det kommer jag garanterat inte att köpa! Väldigt tacksam för hjälp! Vänligen Anders 0 Quote
anders10 Posted August 31, 2011 Author Posted August 31, 2011 Hej! Ja, du har helt rätt velar som fan gör jag! Irriterande.. Ha den till: Ja: kortfilmer som skall visas på tuben till 70% 1% att filma hundar och hustrun! Och resten till att vara med i festivaler. Typ så..Man vill ju ha så mycket som det bara går för pengarna. Köpte en mini-dv ny för ett par år sen för typ 10 000:-. En månad efter kom jag på att det hade varit mycket smartare att lägga samma slant eller till och med mindre på en beg XM2:! Betydligt bättre kamera är den jag gick och köpte. Vill bara försöka undvika att göra om misstaget.. om det nu går! Och jag fyller år i oktober = våg! Och det är ju allmänt känt hur vi velar.. Anders 0 Quote
plf66 Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 Rör sig hundarna när de ska filmas? Ska du panorera dem? Väl CCD då (jo, jag är lite allergisk mot allt som blir snett på _dagens_ cmos). Både XH-A1 och Panasonic 151 är därmed bra köp. Det finns ju diverse mellanformat för att redigera mpeg4 (151 m fl). Jag har enstaka mpeg4-filmningar med i olika produktioner, och jag har inga problem att ta in dem i en dator som är två år gammal. Men den är för slö för att redigera med dem. Så jag tar varje klipp och exporterar dem som HD EX mpeg2 i mxf-format. Sen går de hur bra som helst att redigera. Och Sony EX brukar ju de flesta lovpris. Men det är kanske knöligt om man har hundratalet klipp till nått projekt som måste gå den vägen. Jag har ju varit lite sugen på 151:an själv, men mina två Z1 rullar på. De duger för enstaka produktioner för tysk och fransk tv, då de får hänga med en tid till. 0 Quote
Pehrbau Posted August 31, 2011 Posted August 31, 2011 Banden har ju fördelen att de är billiga och finns kvar som källmaterial. Minneskorten måste tömmas och lagras någon annanstans. Alla verkar vilja filma allt i HD. Jag kanske är för gammal men jag tycker att det är ganska få som har möjlighet att spela upp HD(Bluray). Vanlig DVD klarar nästan alla. Dessutom kostar HD skivor väsentligt mer. Börja me t ex XH A1 till ett lågt pris och känn dig för. Skulle dina krav öka t ex på grund av ökande efterfrågan från dina kunder/tittare så får du byta till något bättre och ta de ökade kostnaderna. Samtidigt kan du behålla din XH A1 som andra kamera som du kommer att behöva. Filmar du t ex ett bröllop så är det en fördel med minst två kameror. 0 Quote
anders10 Posted August 31, 2011 Author Posted August 31, 2011 Hej! Förstår att ni börjar tycka att jag är tjatig med mitt kameraval! Vill ju bara få det så rätt som möjligt från början om det nu är möjligt! Jag kommer alldeles säkert att satsa på en XH A1:a. Det känns bra helt enkelt. Har jag förstått det rätt, så finns det typ tre modeller av denna kamera? Först kom XH A1 och lite senare en något uppdaterad XH A1 med en annan vänster eller högersida i tjockare plast samt en förbättrad mikrofonupphängning och slutligen XH A1s med diverse förbättringar. Är det så? Någon som har erfarenhet av om det är värt att satsa på en A1s istället för den vanliga? Vet ni när den lite senare vanliga A1:an kom? Skall man köpa ny bil, så brukar inte jag i alla fall välja första årsmodellen. Där är alltid en massa barnsjukdommar som man slipper i nästa årgång. En bil är aldrig så bra som det året den skall läggas ner. Sista årsmodellen i en serie = oftast fri från småfel och annat strul. Bra köp! Det som gnager lite för mig är mekaniken.. men den är väl byggd för att tåla åtskilliga timmar av snurrande? Hur fungerar det med service på en sådan kamera? Är det så att så länge den säljs, så går det att serva den men när modellen utgår, så finns inte den möjligheten? Höll på att komma över en XM1:a för 500:- för ett tag sedan som fått grus i sig. Ringde Intervision i Malmö för att förhöra mig om dom kunde reparera den. Fick till svar att dom varken servar eller reparerar XM1:or för dom har utgått. Är Mycket tacksam för era svar. Vänligen Anders 0 Quote
Pehrbau Posted September 1, 2011 Posted September 1, 2011 Kan du hitta en A1S är den naturligtvis att föredra. En väsentlig skillnad mellan A1 och A1S är att även kameramikrofonen kan användas tillsammans med båda XLR-ingångarna. Vad gäller service så ger Canon uppgift om vilka utvalda service ställen som finns. I Malmö fanns det för ett par år sedan två. Dock gäller det inte semiprokamerorna som skickas till Stockholm. Min kamera har jag använt till ca 75 kassetter utan några problem. Det gäller både SD och HDV. Jag använder den bara för inspelning och använder en bandspelare för inläsning av band. 0 Quote
anders10 Posted September 2, 2011 Author Posted September 2, 2011 Vad jag förstår så klarar den även att hålla autofokusen under zoomning. Har följt priserna på blocket och på filmprylar ett tag nu. Vissa är ju helt ute i det blå med löjligt höga priser. Men överlag verkar det som att det går att hitta en vanlig A1:a för under 15 kanske rent av under 14. En S får man nog lägga på några tusingar till. 16-17 har jag sett några för. Det känns som att man får ganska mycket kamera för pengarna ändå! 75 kasseter..det är ju inte lite! Det bekräftar att den håller rikigt hög kvalle! Får man fråga vad det är för bandare du använder dig av? Kan man använda en gammal minidv som bandare annars? MVH Anders 0 Quote
Max_H Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Gammal mindv fungerar för just DV. Inte HDV. //Max 0 Quote
Spaceromancer Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Jag filmade några år med en Canon XV1 men hade i stort sett hela tiden problem med banden. Jag kunde aldrig vara riktigt säker på om det jag filmat var användbart eller inte. Det hjälpte heller inte med att köra rengöringsband eller lämna den på service. Antagligen var det bara min kamera som var dålig men jag skulle aldrig frivilligt gå tillbaka till band efter den erfarenheten. 0 Quote
Pehrbau Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Jag använder en Sony GV-HD700 som klarar DV och HDV. Det har hänt att gamla band inspelade för 10 - 15 år sedan har krävt några försök för att komma igång men det är ovanligt. Har ca 200 kassetter som jag nyligen kopierade över till en extern hårddisk för att slippa den omständliga processen att läsa kassetter i realtid vid tillfälligt behov av något jag vet finns på en viss kassett enligt mitt kassettregister. När kopieringen från en krånglande gammal kassett kommer igång går överföringen OK. Det är ju en digital överföring så kvaliteten påverkas inte om alla ettor och nollor finns med. 0 Quote
anders10 Posted September 3, 2011 Author Posted September 3, 2011 Hej! Ok. Låter och ser väldigt dyr ut! Men är förmodligen väldigt bra med. En lite dum fråga bara.. Har du den för att spara på din kameras mekanik? För man kan väl lika bra koppla in kameran direkt till datorn. Har den USB-anslutning? A1 har väl bara firewire och det verkar som det blir svårare och svårare att hitta datorer med det. Har hört att adaptrar inte är så bra firewire/usb. Men jag vet inte om det stämmer. Anders 0 Quote
StenR Posted September 3, 2011 Posted September 3, 2011 Hej! Har den USB-anslutning? A1 har väl bara firewire och det verkar som det blir svårare och svårare att hitta datorer med det. Har hört att adaptrar inte är så bra firewire/usb. Men jag vet inte om det stämmer. Anders Det är sant att det är svårare att hitta laptopar med firewire med det finns. I stationära datorer så köper du ett separat kort för ett par hundra kronor. Själv såg jag till att moderkortet på min nya dator hade usb3, firewire och esata för enkelhets skull. Fast nu kommer ju thunderbolt så då sitter man på pottan ändå... 0 Quote
plf66 Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 När jag köpte ny bärbar dator i fjol orkade jag inte leta fram en prisvärd med inbyggt firewire. Jag köpte ett expresscard med firewire-kontakt, det kortet har fungerat bra, och kostade 350 kr om jag minns rätt. 0 Quote
Pehrbau Posted September 4, 2011 Posted September 4, 2011 Jag valde Sonys GV HD-700 av tre skäl: spara kameran, DV/HDV och konvertering från analog till DV. A1 har bara firewire. Har inte provat att ansluta kameran direkt till datorn. 0 Quote
Recommended Posts