Lucio Fulci Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Tjenare Jag undrar ni som gör filmer utan att använde er av storyboard. Hur vet ni att så mycket ska filma från varje vinkel + när det gäller halvbilder, när och extremnärbilder för att kanske täcka misstag av vilken typ av scen som hällst, men om det beror på så vill ha ett exempel på en prat scen mellan 2 till flera personer och denna fråga har ingenting med att göra med kroppsrörelser så ta det lungt haha. Tips och hjälp tack så mycket för hjälpen i förväg 0 Quote
Mattihp Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Som klippare ser jag helst att man tar hela scenen ur varje vinkel. Som regissör eller fotograf så går jag igenom manuset många gånger med andra bakom kameran och försöker tänka efter var ungefär jag behöver en viss vinkel och jobbar utifrån det. 0 Quote
Lucio Fulci Posted August 18, 2011 Author Posted August 18, 2011 Tackar fett för svaret mannen. jag har inga problem med att räkna ut vinklarna som jag vill ha, men problemet är vad för typ av beräkningar ska följas så att jag kan räkna ut hur mycket jag ska filma från varje vinkel alltså som en proffs. finns det någon grund som man ska följa 0 Quote
StenR Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 Skulle också första tänka ut bildvinklar med vid inspelning så beror det ju på hur man täckning man vill ta per tagning, vill man ta fullt från alla vinklar samtidigt så kan man ju t o m behöva två kameror om det är scener som är svåra eller dyra att göra i flera tagningar som matchar. Men när det funkar så har jag ofta tagit 1) båda i bild 2) den ena i närbild 3) den andra i närbild. Det kräver ju att tagningarna inte skijer sig åt för mycket och i samtiliga fall måste kameran vara följsam. Jag håller med att det är lätt att tänka i typ serier där alla personer är i hel- eller halvbild, när istället en mix med extrema närbilder, POV och annorlunda bildutsnitt (tänk på De ofrivilliga) gör det mycket mer spännande och personligt. Lite OT: 35mm motsvarar väl på 22mm på t ex Canon 7D om man vill ha samma bildutsnitt? Men intressant att Sony levererar F3 med 35/50/85-gluggar. Tycker de att det täcker behoven för det mesta när F3-sensorn är ungerfär samma storlek som en Super35-film? 0 Quote
Lucio Fulci Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 Martin Oller : Tack för svaret. Och det har jag gjort en tid oxå, kollat på många filmer t.o.m filmer jag inte gillat men endå motivat var att förstå connection eller känslan mellan kameran och personligheterna. men det jag inte förstog är varför är många som inte vågar ta closeup's det är inte första gången jag hör det. Och du får förlåta mig om jag låter lite töntig men vidvinklar det är ju (wideshot) ellerhur, varför är det shit då? StenR : din svar var oxå viktigt men jag tror att det lät lite kruligt för mig, så om du kunde ta om svaret om det inte skulle bevära dig tack 0 Quote
mvincent Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 Ta så mycket du behöver för att visa alla känslorna men experimentera också med vinklar :) 0 Quote
tomgrejs Posted August 23, 2011 Posted August 23, 2011 Det kommer med erfarenhet. Om du ser till att klippa dina egna filmer så lär du dig vilka bilder du behöver för att kunna klippa ihop scenerna sen. Men oftast börjar jag med en ehlbild för att få se hela händelseförloppet. Därefter en halv där det kommer behövas i klippningen, och sist närbilder på emotionella scener eller där jag vill vara närmare skådespelarna. Oftast är slutet och vändningar i scenerna närbilder. 0 Quote
Lucio Fulci Posted August 25, 2011 Author Posted August 25, 2011 jag jobbar som kameraman i en tv kanal och jag har fått samma svar som du gav mig när jag har frågat om hur kan man lära sig filma en nyhets reportag svaret var (det kommer med erfarenhet). jag har nu jobbat i samma kanal i 5 år så jag har ingen problem med det. Men film tror jag att det är lite anorlunda med, som sagt jag har inga problem med att välja vinklarna, utan hur mycket jag ska ta från varje vinkel. Jag menar jag kan filma allting från början till slut från varje vinkel, det tar mycket tid men ger bra resultat. Men nej, jag vill veta vad är det som får mig att veta tillexempel om jag ska filma en scen från vad kan jag veta att så mycket ska jag ta från (Mastershot) Halv, När osv osv. tillexempel har det med manuset att göra (jag säger det för att ni ska förstå vad jag vill komma till) tackar 0 Quote
daarco Posted August 26, 2011 Posted August 26, 2011 Ju längre tagningar du kan göra desto bättre. Men där kommer ju också det svårare. För varje sekund/minut som du filmar så ökar chansen att något gåt fel. Jag själv arbetar med "relativt" korta tagningar då jag vet vad jag vill ha (inte så seriöst som det låter). Medan vissa filmar på känsla i tio minuter och väntar på att "något" ska hända i tagningen. 0 Quote
Lucio Fulci Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 daarco : tjenare mannen det var länge sen. vad menades med det sista (Medan vissa filmar på känsla i tio minuter och väntar på att "något" ska hända i tagningen.) 0 Quote
giallo Posted August 28, 2011 Posted August 28, 2011 När vi filmar tar jag varje dialogscen från minst tre vinklar. En hel bild där båda syns i bild, sedan en close up på bägge, vanlig dialoginställning. 0 Quote
Lucio Fulci Posted September 3, 2011 Author Posted September 3, 2011 giallo : tack för svaret men, läs nogrant alla mina svar så får du se vad jag vill ha för ett svar 0 Quote
EricBradford Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Kör igenom hela scenen från varje vinkel. 0 Quote
Lucio Fulci Posted October 5, 2011 Author Posted October 5, 2011 ُEricBradford : tack för tipset, när jag började lära mig filmregi så trodde jag att man filmade från början till slut på alla vinklarna, men saken är att jag vill inte göra filmer bara för att det är kul, jag vill värkligen lära mig riktig filmregi och så klart lära mig från mina misstag. så att ta allt från 0 till 100% från alla vinklarna jag tror att jag kommer inte lära mig något av det. därför så tror jag att det ska finnas någon slags grundval som man ska gå efter så att man kan veta hur mycket man vill ta från varje vinkel. 0 Quote
Lucio Fulci Posted October 5, 2011 Author Posted October 5, 2011 ُُEftersom att min fråga är väldigt viktigt för mig, och jag har insett att vissa har inte gett mig det svaret jag vill kanske p.g.a att min fråga var inte tydligt. Därför så ska jag förklara min fråga bättre. Vi säger att jag ska filma en scen, Och jag har hittat alla möjliga vinklar som jag ska använda, så det enda som uppstår är sättet att filma scenen. Nu jag vill lära mig att inte använda bildmanus för att det tar för mycket tid. 0 Quote
Mattihp Posted October 5, 2011 Posted October 5, 2011 Då finns det inte ett definitivt svar. Beror på manuset och hur mycket tid man har. 0 Quote
Lucio Fulci Posted October 6, 2011 Author Posted October 6, 2011 Ok, vad är ett definitivt svar? 0 Quote
Lucio Fulci Posted October 6, 2011 Author Posted October 6, 2011 Mattihp: Eftersom jag kan inte för tillfälligt hitta en bra fråga, och jag behöver värkligen veta svaret. Jag hoppas värkligen att du har förstått vad jag vill veta. 0 Quote
Guest Hackspett Posted May 24, 2012 Posted May 24, 2012 Ibland finns det inga gör-så-här instruktioner eller grundtips. Film är en konstart och där finns det i regel få regler. Det är dessvärre, som många redan skrivit, erfarenhet och vana som gäller. Lycka till med filmandet! Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2.1 §. Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören. Spamlänk till dejtingsida borttagen. Mvh Voodoo Film forum 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.