fönstret15 Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 Hejsan, har 2 frågor som jag skulle vilja få svar på. 1. Vilket datum ska man skriva på manusets förstasida, när man började skriva manuset, eller när manuset blev färdigt? 2. Hur bestämmer man tempo i ett manus? Hur skriver man exempelvis sådant som händer långsamt respektive snabbt? Om jag skriver en ny scen där vi ser en person gå, hur kan läsaren veta hur lång den scenen ska vara? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
likeavirgin Posted August 15, 2011 Share Posted August 15, 2011 1. När manuset är färdigställt. Om du gör en omskrivning ska det nya datumet skrivas istället för det gamla. (om jag inte missförstått något, isf får någon rätta mig). Många manusförfattare tar ibland fram ett gammalt manus som de inte lyckats sälja och ändrar lite småsaker för att sedan kunna ändra datumet på förstasidan, vilket gör att manuset känns nytt och fräscht för läsaren och inte något som cirkulerat runt Hollywood i flera år. 2. Tempot i manuset kan vara svårt att framföra men ett sätt är att skriva långsamma händelser i långa meningar och snabba actionsekvenser i korta meningar. Det finns nog flera andra sätt som någon annan gärna kan fylla i med. Ang. ditt exempel när någon går tycker jag inte du ska oroa dig för mycket för hur lång scenen är. Gör personen något så skriv det. Gör han inte något förutom att gå så låt regissören bestämma hur lång scenen ska vara. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fönstret15 Posted August 16, 2011 Author Share Posted August 16, 2011 Ang. ditt exempel när någon går tycker jag inte du ska oroa dig för mycket för hur lång scenen är. Gör personen något så skriv det. Gör han inte något förutom att gå så låt regissören bestämma hur lång scenen ska vara. Om jag vill att scenen ska vara lång då? Ska man skriva "X går en lång sträcka" ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted August 16, 2011 Share Posted August 16, 2011 1. Vilket datum ska man skriva på manusets förstasida, när man började skriva manuset, eller när manuset blev färdigt? Du behöver inte skriva datum. Versionsnummer är intressant först när ett manus ska gå i produktion och omskrivningar görs sedan inblandade personer har fått en version. 2. Hur bestämmer man tempo i ett manus? Hur skriver man exempelvis sådant som händer långsamt respektive snabbt? Om jag skriver en ny scen där vi ser en person gå, hur kan läsaren veta hur lång den scenen ska vara? Tempot bestämmer du med luften. Det vill säga, ska en scen gå långsamt, så lämnar du mycket luft - tomrum på sidan. En snabb scen skrivs med korta meningar i ett kompakt stycke text. Tänk dig att en sida motsvarar en minuts film, så blir det lite begripligare. Här är ett exempel: One page = one minute | Me, a writer of movie scripts 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts