Christian van Caine Posted January 22, 2005 Posted January 22, 2005 Har sett ofta nämnas att man skulle använda strob för att få mer filmisk känsla, men hur skulle det funka rent logiskt? En strob är ju en puls, & jag vet att projectorer strobar varje enskild bildruta, hade varit omöjligt med "akustisk" (vad finns det för ord för sånt inom film??)fototeknik att visa rutorna utan uppehåll mellan, men med DV är ju problemet precis tvärt om ju! En ruta är ju en ruta är ju en ruta, den kommer & den går i sitt eget tempo utan totalmörker-period alls ju? På vilket sätt skulle man då rimligtvis kunna stroba filmen? Om man å andra sidan gör varannan ruta svart, så flimrar det ju av bara helvetet & bunkrar upp för att ge den friskaste människa ett EP-anfall värt att inte minnas. Finns det nåt bra exempel nånstans på vad effekten av strob skapar rent visuellt? 0 Quote
Ronnie Posted January 22, 2005 Posted January 22, 2005 Jag har aldrig riktigt förstått varför man vill eftersträva strobeffekt. Varför ta något av det som är "dåligt" med film och försöka applicera det på video, som inte har det problemet? 0 Quote
Mickels Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Jag har hört att på bio som visas i 24 bilder per sekund jämfört om man skulle visa 25 bilder per sekund, så tar man åt sig filmen mer i 24 bilder än 25 bilder. Vet inte om detta stämmer men större skilnad på 50 bilder och 25 bilder. 50 delbilder är videoformatet och strobar man det blir det bara hälften kvar. Och ska man föra över video till film så måste man stroba för korrekt visning, film kräver hela bilder, proggressiva som det oxå kallas. Varför vill man då efterlikna film på video, bra fråga? Vet nån film som försökte likna DV på film på tal om annat, men har bara hört det av min fotolärare. Själv tycker jag det käns mjukare att titta på filmen om man strobar den, vet inte varför, men det käns mer levande på nåt sett. Känns för perfekt på video helt enkelt, är lite nyhetslook. Känner mig hetsigare att kolla på filmen om den inte vore strobad. Kanske är i stil med om man jämför med en digital bild och en optisk bild (filmnegativ) En optisk bild kanske kan innehålla lite smårepor, men mer njutbar än digitalt. Digital bild är bilden redan tolkad och perfekt. Kanske börjar sväva för mycket. Men interlacad video ser hårt ut, kanske stickit också. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 23, 2005 Author Posted January 23, 2005 Men frågan kvarstår vad stroben gör? I frågan om progressiv scan så har man ju fimpat hela konceptet med Interlaced, så man får 25 rutor men i full upplösning till skildnad från 50 men med varannan horizontell line borta. Det är ju trots allt totalt omöjligt att skapa ett riktigt exempelvis 35mm's projektor-flimmer på en bildrörsskärm eftersom enda sättet hade varit att bygga om hela tekniken pga att alla rutorna avlöser varandra i en oföränderlig löpning? Eller menar ni kort & gott att stroben inte blinkar nåt alls utan bara är ett skumt ord för de-interlacing?? I så fall tycker jag hela benämningen är lite lätt missvisande eftersom det i så fall bara är en grovt uttryckt fråga om duplicering av fields. Går det å andra sidan ut på att svartruta odd eller even field så borde ju resultatet bli ett jävla flimmer med feta risker för ep? Har studerat en hel hög filmer jag fått rippade från DVD till DV-format för att inte resizeing skulle kunna förstöra fieldsen, & i de flesta fallen så var det bara en ren fråga om progressive scan, resten var vanlig interlacing. 0 Quote
Mickels Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Men o andra sidan när det gäller flimret på 35 projektor nästan desamma som på TVn hemma. Man kan säga att 35 projektorn har 48 Hz jämfört med TV som har frekvensen 50 Hz. Strobar eller deinterlacar man en bild blir visningen i ungefär samma frekvens fast med 25 bildrutor per sekund. Fast o andra sidan är frekvensen dessamma fortfarande i interlacad video, men då med fler bilder i sekunden och delbilder, hoppas nån förstod vad jag mena. På en 35 projektor belyses varje bildruta två gånger, hade det inte gjort det hade jag i alla fall inte gått på bio. Då blir det 24 Hz motsvarande i bildskärm, då blir man nog trött i ögonen. Man skulle nog upfatta det som blinkande lampor och inte se så mycket av filmen. 0 Quote
Pace Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Strob för video innebär enbart att bilden "släpar" elektroniskt med bildrutorna. De blinkar inte, har aldrig blinkat och kommer aldrig att blinka. Strobeffekten är alltid 50 Hz oavsett om du har strob inställd på 1 sekund eller högre. Exempelvis: Bildruta 1 visas två gånger i följd. Bildruta 2 hoppas över. Bildruta 3 visas en gång i följd. Bildruta 4 hoppas över. Bildruta 5 visas två gånger i följd. och så vidare... Jag säger inte att intervallen exakt fungerar så, utan däremot att "släpet" fungerar så. Eftersom film är mekaniskt finns ingen annan väg än att mekaniskt skapa en strobeffekt, således med blinkningar. 0 Quote
vilcans Posted January 23, 2005 Posted January 23, 2005 Det går ju att försöka efterlikna flimret från en projektor genom att mörka ner vartannat field i video. Alltså inte svart ruta, det blir för flimrigt, men kanske ner till 90% eller nåt. Då snackar vi verkligen om att försöka efterlikna nackdelarna med film jämfört med video, men om man nu verkligen vill att det ska se ut som om det är projicerat så kan det nog funka. Det kanske är denna teknik Christian hört talas om. 0 Quote
Christian van Caine Posted January 23, 2005 Author Posted January 23, 2005 Mickels: Aha! Har faktiskt aldrig tänkt på det, men nu när du säger det så låter det väldigt självklart! :-) Pace: Med släpar, menar du då att ruta ett flyter in i nummer två, tre till nummer fyra & så vidare? Blir det då dessutom en del i de-interlacingprocessen? Du skrev att effekten kunde ställas in i tid, vad är det då som förändrar sig mer än ruta för ruta under det intervallet? 0 Quote
Recommended Posts