Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Två grejer fångade uppmärksamheten - Ni placerar horisonten jättelågt vilket gör att nästan två tredjedelar av bilden består av himmel. Det blir lätt en tråkig framing. Andra grejen är att det inte fanns någon koll på 180-graders regeln - Bilen pekade åt höger, sen åt vänster, sen åt höger, sen åt vänster. Blev inget riktigt flyt alls.

Det var däremot bara två negativa saker jag hade att komma med :) På den positiva sidan så berättar du ju en historia från början till slut, men varierande foto och bra tempo. Roligt slut och fint skådespel. Fotot såg också bra ut men var försiktig med flares och hög saturation - Blir lätt att man får den där "Top Gear" känslan när man filmar bilar ^-^

Postad
Två grejer fångade uppmärksamheten - Ni placerar horisonten jättelågt vilket gör att nästan två tredjedelar av bilden består av himmel. Det blir lätt en tråkig framing. Andra grejen är att det inte fanns någon koll på 180-graders regeln - Bilen pekade åt höger, sen åt vänster, sen åt höger, sen åt vänster. Blev inget riktigt flyt alls.

Det var däremot bara två negativa saker jag hade att komma med :) På den positiva sidan så berättar du ju en historia från början till slut, men varierande foto och bra tempo. Roligt slut och fint skådespel. Fotot såg också bra ut men var försiktig med flares och hög saturation - Blir lätt att man får den där "Top Gear" känslan när man filmar bilar ^-^

Tack för kritiken!

Vill bara säga att horisont-bilderna är placerade så med flit. Jag tror på att det är en smak sak, tycker nog att det skulle vara tråkigare med horisonten i mitten. Bilden blir mer "epic" med mycket himmel i mitt tycke.

Håller med om 180-graders regeln, men det blev svårt att hålla den regeln under filmningen med bilarna! ;)

Använde hög saturation och onödigt mycket flares för att få Michael Bay-känslan. Tycker det är en rolig filmstil och den passar bra till action! :)

Tack så mycket!

Postad

Just horisontlinjen gillar jag verkligen. Känns igen från biljakter innan. Snyggt och en fungerande historia. Blir lite yr av vinklarna men i stort så fungerar det. Bra jobbat!

Postad
Just horisontlinjen gillar jag verkligen. Känns igen från biljakter innan. Snyggt och en fungerande historia. Blir lite yr av vinklarna men i stort så fungerar det. Bra jobbat!

Tack så mycket!

Postad
Tack för kritiken!

Vill bara säga att horisont-bilderna är placerade så med flit. Jag tror på att det är en smak sak, tycker nog att det skulle vara tråkigare med horisonten i mitten. Bilden blir mer "epic" med mycket himmel i mitt tycke.

Håller med om 180-graders regeln, men det blev svårt att hålla den regeln under filmningen med bilarna! ;)

Använde hög saturation och onödigt mycket flares för att få Michael Bay-känslan. Tycker det är en rolig filmstil och den passar bra till action! :)

Tack så mycket!

Tricket bakom Michael Bay looken är kalla skuggor och varma hudtoner/högdagar :) och 180-graders regeln följdes som bäst när bilarna väl började köra faktiskt o.O

Du har förstått konceptet bakom horisontlinjen helt korrekt, men tredjedelsregeln handlar om tre delar - Övre, Mitten och Undre. Tänk dig att du delar upp bilden i tre delar horisontellt. Genom att placera horisontlinjen längst den övre delen kan du skapa en "trång" känsla, på mitten en väldigt "fokuserad" och "spännande" känsla, och den undre linjen en "mystisk" och "episk" känsla. Det du gjort däremot är att placera horisonten på kanske 1/7 del av bilden i vissa klipp, vilket enligt mig inte riktigt funkar när allt man har i bild är två killar och en bil. Allt jag säger är tips och saker jag själv fått lära mig, så jag hoppas du inte tar det som en tillrättavisning eller så :D Väldigt snyggt filmat i övrigt -och jag diggar inzoomningarna.. De är galna, men gör ändå sitt jobb med att skapa spänning i bild :)

EDIT: Jag upptäckte precis att jag själv i mitt första inlägg skrev just "två tredjedelar" :D Det var ju faktiskt helt fel, för två tredjedelar är ju helt rätt och de klipp där horisontlinjen faktiskt ligger på den undre delen ser jättebra ut! Det som fånga mitt fokus var alltså klippet där horisontlinjen ligger på den lägre sjundedelen av bilden.

• 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Postad

Rätt bra använt av flares, även då jag tycker vissa av dom skulle behövt lite annan färgkorrigering. Några är för varma, några för kalla.

Bra val av vinklar i många scener.

Hur många fps spelade ni in? Jag tänkte eftersom det är så mjuk slowmo även då det är inspelat i 1080p

Postad
Rätt bra använt av flares, även då jag tycker vissa av dom skulle behövt lite annan färgkorrigering. Några är för varma, några för kalla.

Bra val av vinklar i många scener.

Hur många fps spelade ni in? Jag tänkte eftersom det är så mjuk slowmo även då det är inspelat i 1080p

Slow-mo scenerna är inspelade i 60i och så använde jag mig av shutterspeed. Kommer inte ihåg exakta inställningarna..

Resten av filmen är filmad i 24p.

Postad

+ Bra färg redigerat, fint skådespeleri, roligt med lite nytänk och humor

- Annat val av kamera till denna typ av film ( canon 550d med någon prime lins llr dylikt ), konstig filmning ibland inte så genomtänkt på vissa ställen, konstig klippning ibland.

Annars bra!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...