Gå till innehåll

Vad kan man göra för slags film?


dave

Recommended Posts

har ni inte börjat filma än... självgod som jag är så måste jag skryta med att vi, ett par tre killar har idag filmat en lost-parodi-kortkortis... noll förberedelse och fullständig improvisation... enda rekvisita? leksakspistoler och ett väldigt rangligt legoflygplan... ska klippa så fort jag får tid... kom igång någon gång!!!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=dave]Vad kan man göra för slags film med amatörskådespelare och amatörkamera m.m.

 

(alltså undrar om man ska göra komedier eller drama eller vad man ska göra)[/citat]

 

 

Ulf Malmroos: Ha ett underbart liv, Bästa sommaren, Bäst I Sverige och nu senast Tjenare kungen m.m. använder sig allt som oftast av amatörskådespelare.

 

EDIT: Låt oss inte glömma Smala Sussie :)

Länk till kommentar
Share on other sites

aja inte för att ulf malmros e en bra referens. tycker att han gör kassa filmer, max okej men inte mkt mer, visst är det amatörskådisar men det är ingenting annat som är amatör med produktionera. skulle vilja säga filmen/serien som "det nya landet" ser man klart hur lite det krävs rent tekniskt att göra något. fast det luktar ju video lång väg om bilden men det gör inget för historian är bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan göra massor av filmer jag fick nyss en idé:

 

Det var en mörk vinternatt. Kalle och Maja hade var ute på date på Gyllene Gåsen. Där åt de så mycket mat att Maja fick ont i magen, så ont att hon smågrät. Det hela slutade med att de tog bussen, kom hem och maja fick en brustablett. De blev förälskade.

Lennart var en pervert som stod på andra sidan med sin ”trench-coat”. Han iaktog dom ytterst. Han blev förälskad i Maja. De gifte sig och levde lyckligt alla sina dar.

 

Se, det kom jag på bara på några minuter, använd fantasin! "Eiiih!" :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Knodel]Man kan göra massor av filmer jag fick nyss en idé:

 

Det var en mörk vinternatt. Kalle och Maja hade var ute på date på Gyllene Gåsen. Där åt de så mycket mat att Maja fick ont i magen, så ont att hon smågrät. Det hela slutade med att de tog bussen, kom hem och maja fick en brustablett. De blev förälskade.

Lennart var en pervert som stod på andra sidan med sin ”trench-coat”. Han iaktog dom ytterst. Han blev förälskad i Maja. De gifte sig och levde lyckligt alla sina dar.

 

Se, det kom jag på bara på några minuter, använd fantasin! "Eiiih!" :)[/citat]

 

 

vad är det för konstig historia? :) hmm.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]aja inte för att ulf malmros e en bra referens. tycker att han gör kassa filmer, max okej men inte mkt mer, visst är det amatörskådisar men det är ingenting annat som är amatör med produktionera. skulle vilja säga filmen/serien som "det nya landet" ser man klart hur lite det krävs rent tekniskt att göra något. fast det luktar ju video lång väg om bilden men det gör inget för historian är bra.[/citat]

 

 

Jaha Krockis nu är du på och hackar på mig igen ;)

Okej. Sure. Ulf tycker jag är en härlig regissör, men han kan ju inte falla alla i smaken.

Jag menade mest på att man liksom kan göra de flesta filmer med amatörskådespelare. även "storfilmer".

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan göra vad du vill... själv så har jag några på g som är på manus nivå... har en splater/humor, som ligger först att göra. Ett drama om kärlek och äventyr om en som ser/upplever världen för första gången, har några till som är snart bara på papper och inte i huvudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Adam: Okej sorry, ska sluta hacka på dig..:) hur går det med stödet som vi diskuterade för några veckor sen? vill de fortfarande klippa ner din film?

 

ps. jag har hittat dig hacka på folk med så försök inte: Adam88 skrev "Har inget. och blir snart agressivt frågande över varför man inte kan lägga annonseringar på annonseringar och frågor om manus på manus.

EDIT: men det är väl bara jag som är en gnällig tjurgubbe"

 

;) ha d

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]Adam: Okej sorry, ska sluta hacka på dig..:) hur går det med stödet som vi diskuterade för några veckor sen? vill de fortfarande klippa ner din film?

 

ps. jag har hittat dig hacka på folk med så försök inte: Adam88 skrev "Har inget. och blir snart agressivt frågande över varför man inte kan lägga annonseringar på annonseringar och frågor om manus på manus.

EDIT: men det är väl bara jag som är en gnällig tjurgubbe"

 

;) ha d[/citat]

 

 

Argh! Jag är avslöjad! :)

Hmm. Bidrag. Ja, vi är inte klara med förhandlingarna än, men i år så blir det ändå inte någon mer utbetalning. (Har fått för en kortfilm i år.) Om det är därför eller om det är försent på året vet jag inte.

Men klippa ner den vill de nog fortfarande gör. Så därför skickade jag in ett nyskrivet kort/novellfilmsmanus istället (då de önskade något kortare projekt först) och så ska jag visa dem vad jag går för. ;)

 

EDIT: Och då har jag egentligen avslöjat mer än vad jag borde berätta för dig

Länk till kommentar
Share on other sites

Gör en mockumentär!

 

Det är en dokumentär som är fejkad, eller spelad. Det ända du i princip behöver är en kamera och en idé. Detta sätt att göra film på är jättepoppis i USA men det finns inte mycket av det här i lilla Sverige.

 

Detta kan bli väldigt bra improvisationsfilmer, i genrer från drama, dogma till komedier.

 

Jag träffade en snubbe som gjort en bra sådan film

http://www.bobbydukes.com/site_content.html

 

det är en väldigt rolig och underhållande långfilmskomedi med bottenbudget

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns ju en ganska känd svensk mokumentär (den är i alla fall känd i Sverige :)) som hete KSP 58 (konspiration 58). Den är nog värd att se eftersom den visar hur man kan få bizzart (hur stavas det?) falskt fakta att verka troligt. Bevisning och källkritik m.m.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...