Gå till innehåll

Nattscener, ISO-tal, belysning, 5dII ?


DigitalDirt

Recommended Posts

Hej hej...

 

Filmar mycket musikvideos och gillar vidz som har nattscener i stadsmiljö med kort skärpedjup så man ser billjus och andra ljuskällor out of focus i bakgrunden osv...

 

Har filmat några grejjer men får lite problem med underexponering och brus...

Tänkte höra om någon här har lite erfarenhet och kan komma med bra tips...

 

Har en 5DII.... en 20mm 1,8, en 50mm 1,8 och en 85mm 1,2.... filmar såklart med största bländaren vid nattscen..

Vad är högsta ISO-talet man inte bör överstiga om man inte vill ha brus i videon? Har filmar en del på ISO1600 men tycker att bruset blir lite för synligt.... några bra erfarenhetstips? Finns det någon tumregel?

 

Jag har aldrig sysslar med ljussättning... antar att man behöver en liten portabel ljuskälla ibland för att lätta upp ansiktet eller liknande.. och kunna styra resultatet lite mer än genom enbart befintligt ljus (t.ex. gatulampor osv...).

Någon som har tips på någon bra/hyffsad och BILLIG belysning som drivs på batteri... och gärna som är dimbar. Köpte en LED-lampa på biltema för typ 200kr eller liknande med två olika ljusstyrkor och som var liten och portabel och lätt kunde hängas upp och riktas... men ljuset blir väldigt blått och det blir svårt i efterproduktion att få det snyggt... dessutom var det väldigt kort batteritid...

Bra tips uppskattas...

 

Något annat bra att tänka på vid filmning av liknande scener... ? Filmar mycket rörligt så allt skall va så portabelt som möjligt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns en massa LED-panels på ebay och andra sidor... blir det bra ljus med LED ? vad bör man ha för färgtemp ? (då jag skall använda lampan till mörka scener med lite upplättning av ansikte/skapa lite skuggor & kontraster)

 

Ex:

 

Denna verkar nice... svårt att få uppfatting dock av vad det är för något "gekko kicklight":

Ljud & Bildmedia AB

för/nack-delar?

 

LED-panel med 3200K (dimbar):

Ljud & Bildmedia AB

 

LED-panel med 5600K (dimbar):

Ljud & Bildmedia AB

 

LED-panel med något som heter bicolor:

Ljud & Bildmedia AB

 

uppskattar all hjälp och tips jag kan få...

Länk till kommentar
Share on other sites

Klassikern är att filma under skymning eller där det inte är så mörkt och sen mörka ner i post.

Vilken ISO som är bäst är olika från glugg till glugg och det bör varje kameraman testa själv; i vilket ljus kan jag använda vilket ISO beroende på optik och bländare.

Man måste känna sin kamera. Visst kan man läsa sig till vad andra har, men man lär sig långt mycket bättre med att själv genomföra testerna.

 

Att det blir blått kan man styra dels med vitbalansering på kameran och dels med CTO/BTO dvs. färgfilter (färgat genomskinligt papper), som man sätter framför lampan, dels köpa olika typer av lampor. LED är alltid blått i grundutförande. Det finns dyra lampor där man kan ändra temperaturen på LED, men de ligger utanför din budget vid köp. T.ex. de du visar upp, Litepanels Bi-color osv.

Vissa LED-lampor får man med färgfilter, kan vara värt att kolla upp.

 

Annars är byggbelysning "billig" men då måste man kunna styra temperaturen med filter motsv. Svårt att sätta på kameran också. Finns ett gäng trådar på forumet om ljussättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad gäller DSLR brukar man ju säga att sålänge man inte går över 400 i "ojämna tal" så håller man sig inom the safe zone. Däremot brusar 640 mindre än 400, och samma med 160, 320 osv. Så kan man så bör man hålla sig till just 160, 320 och 640.

Länk till kommentar
Share on other sites

över ISO 800 är väl oftast för brusigt? Det är sant att 160,320,640,... ger minst brus men 100,200,400,... ger ett något större kontrastomfång... Så man ska nog använda olika tal vid olika situationer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Att hålla sig till "native" iso så som 160, 320 etc. följer jag slaviskt, har även märkt att det är ett mer "riktig film" brus på dom värderna, går aldrig över 3200, I rätt sammanhang kan jag tycka brus är snyggt

Fast vill man ha brus är det nog smartast att göra det i Post så man har full kontroll över mängden och utseendet

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker om när det är lite brus när man filmar mörka scener, förhöjer känslan tycker ja. Känns skumt numera när folk filmar med sina fina 50mm F1.2 och canon 5D mark11 och får natt kännas som mitt på dan.

Sen finns det ju plug-ins som reducerar noise i post. som Magic bullet denoiser, tror inte det är så dyrt.

 

Vincent laforete filmade denna med en Canon 1D Nocturne on Vimeo ändå kunde han inte hålla sig borta från denoiser programvaror.

 

 

den här filmade jag med min Canon 550D med 1600 iso. prova kolla i 1080p, jag gillar när det blir brus i mörka scener.
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...