Gå till innehåll

Inställningar inför redigering


AndyX

Recommended Posts

Är ny på att redigera i Final cut pro och behöver hjälp med att komma igång. Har jobbat lite i programmet och känner att man lär sig snabbt plus

att det finns många infofilmer på nätet att titta på. Det som jag inte riktigt får kläm på är vad för inställningar man ska ha när man drar igång ett

nytt projekt. Jag har filmat lite lätt med min Sony dsc-hx5v digitalkamera och filmfilerna är mp4 (1920 × 1080). Filerna har jag fört över från

minneskortet på kameran till min Mac. När jag nu ska dra igång FCP så ska man göra lite inställningar och det är där jag är lost. Vad är bäst att

göra med filerna sen? Är det bäst att rendera i programmet eller att göra om dom innan man för över till FCP och då i nåt annat program?

Länk till kommentar
Share on other sites

mp4 innebär nog i ditt fall H.264/AVCHD vilket inte rekommenderas för editering. Apple Intermediate Codec eller Prores av något slag är att rekommendera. Ditt projekt ska självklart vara i samma format som dina konverterade filer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...