Gå till innehåll

Gråfilter (ND)


gonefishing

Recommended Posts

Hej!

 

För det första vet jag inte om denna tråd är rätt postad så moderatorer får gärna flytta den om den ligger fel.

 

Jag letar efter ett gråfilter till en canon 600d. Men när jag letar så ser jag fruktansvärt många varianter.

Vilken mm ska gängan till filtret ha för att passa 600d? Och på ett ungefär vilken styrka ska jag ha? Jag ska använda det för att filma ute med, både solljus och utan.

Jag vill helst ha ett ställbart, så att man kan skruva för att få det mörkare och ljusare.

Objektivet jag ska ha är ett Canon 50mm 1,8.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

DealExtreme fick in ett par gråfilter härom veckan, ex. 52mm för 42$ (ca 270kr +ev moms&tull). fader nd - DealExtreme

 

Har beställt ett. Ingen aning om kvalitén, men till det priset är det inte hela världen.

Har du flera objektiv kan det vara en tanke att köpa ett som passar till det största och sedan komplettera med stepupringar till de övriga filterdiametrarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Fick mitt filter för någon veckor sedan, funkar helt ok. Kanske skulle man önskat ett par fasta positioner, men det är hygglig friktion så det är inget större problem. Fyller helt klart sin funktion och ger inte några märkbara färgskiftningar. Har dock inte gjort några mer exakta mätningar, men resultatet är helt ok för mina ändamål.

 

Till mitt Canon 50mm f1.8II känner jag att det inte riktigt är värt att lägga ut mer på filter än vad objektivet kostar... DET skulle vara sinnessjukt ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag står också nu i valet och kvalet mellan de billiga Kina-varianterna och de snordyra som finns för flera tusen!

Vad är skillnaden på dom?

Har någon gjort ett FAKTISKT test där man ser skillnader på t.ex. detta:

Neutral Density ND2-ND400 Fader ND Filter (77mm) - Free Shipping - DealExtreme

 

och detta:

Genus Filter ND Fader cirkulärt 77mm Video > Foto > DSLR-filmning > Filter > köp den hos Scandinavian Photo AB

 

Finns ju så många varianter!

Jag sitter på en Canon 5D Mark II med 24 -70 objektivet.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur mycket kommer du att använda det och vad kommer du göra med slutresultatet?

Har inte provat andra än min kina-fader, men den fungerar fint för mina behov och har inte stört mig på några färgskiftningar. Köp ett och prova och se om det funkar för dig.

170kr är ju inte mycket om det inte skulle räcka för dina behov.

 

Leveranstiden från DX är något stokastisk, har varierat från 1 till 4-5v på de beställningar jag gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Även i lågupplöst 1080p"

Det säger ganska mycket om vilken nivå du jobbar på. Jag däremot jobbar i 1080 och anser det är riktigt bra! Även om skärmen är 6,5 meter bred och man sitter 10 meter ifrån som i vår kyrka dit jag gör materialet.

 

Men som du säger. Jag får testa den när den kommer. Först då kommer jag se vad den går för och om jag anser att det är värt att lägga 3 lax på en glasbit.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...