Gå till innehåll

Filmpåverkan


petrichor

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med en uppsats i skolan där jag ska skriva om filmpåverkan, fick en idé att göra en undersökning.

Och med tanke på att många filmintresserade är samlade här så tänkte jag börja här, uppskattar om några utav er kan besvara mina frågor.

 

1. Har du någon gång blivit påverkad av film? Om ja, hur?

2. Anser du att filmpåverkan är negativt eller positivt? Varför?

 

Det vore bra om ni vill ange er ålder, men det är självklart inget måste.

Det finns otroligt många diskussioner om det här så era åsikter/erfarenheter kan verkligen vara intressanta.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Ja, precis som en bra bok eler bra musik har påverkat mig så har filmer också gjort det. Många filmer har fått mig att resa till olika länder, börja lära mig nya färdigheter, träna eller skriva filmmanus.

 

1. Själva påverkan i sig själv kan inte vara positivt eller negativt, det är helt upp till individen själv. Exempel: Du ser en brutal film om gatuvåld, antingen blir du emot gatuvåld eller så tycker du att det är spännande.

 

Jag är 33 år gammal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett intressant och konkret exempel på filmpåverkan är reklamfilm. En svensk vanlig reklam kostar företaget två-fem miljoner och att visa dessa 45sek påverkar inte bara våra tankar utan våra handlingar så mycket att vi köper produkterna så mycket att de tjänar mer (oftast) än vad de investerade. Ett tydligt exempel på att vi blir väldigt påverkade av vad vi ser trots att de flesta intellektuellt försöker undvika reklamens påverkan. Spelfilm borde påverka ännu mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Har du någon gång blivit påverkad av film? Om ja, hur?

Självklart. Ofta. Men om du menar livsavgörande vändpunkter i livet, är svaret nej. Film kan påverka väldigt starkt, men för mig påverkar film min fantasi och kan också bidra till intressanta diskussioner, men de bidrar inte till att jag ändrar mitt beteende. Möjligen förstärker; som En Obekväm Sanning påverkade ett redan igångsatt miljötänk hos mig.

 

2. Anser du att filmpåverkan är negativt eller positivt? Varför?

Alla filmer har ett budskap, ett syfte, en anledning till att de blev gjorda. En starkt vinklad film ger inte åskådaren en chans att se andra sidan. Genomgoda hjältar och alltigenom, oförbätterligt onda skurkar är vinklat. I längden påverkar film, även om vi vet att det är låtsas - inte varje individ, men ett samhälle som grupp. Om filmen försöker visa personerna som är med som månfasseterade och visar udda personer som hjältar och inte bara använder sig av sterotyper så ser jag påverkan som något positivt. Men å andra sidan så ser jag det som positivt för att det påverkar på ett sätt som jag tycker är bra. Jag tycker det viktigaste är att alla är medvetna om att man blir påverkad, att det finns ett syfte med att filmen blev gjord.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har många gånger blivit påverkad av filmer, eller man kanske skulle säga "inspirerad" då påverkad har en ganska negativ klang som sådan, jag tror inte att filmhistorier är något som hämtas från luften och är en film så stark att den påverkar mig, då är det med stor sannolikhet en hyfsat verklighetsbaserad historia som det rör sig om. Sedan så är det ju skillnad på att titta och att titta på film, vissa ser väl filmer på ett mer ytligt sätt och pratar under tiden medan de ser film, medan jag allt som oftast ser filmer under den tiden jag inte har något annat för mig, så på så sätt så kanske de påverkar mig på ett helt annat sätt.

 

Åter till det här att det inte är något negativt; liksom man lever bara en gång och det som genomförs i filmer är något som oftast inte är vardag för oss och det är även dessa filmer som oftast påverkar oss mest i den positiva riktningen, filmer som det händer mycket saker i, dras mycket skämt i eller liknande, eller det är åtminstone dessa som inspirerar mig. Samt så krävs det ju en viss atmosfär i filmen. Jag tror att jag generellt sett har fått ett mer öppet sinne pga. film, att allting inte är svart och vitt, det är en ganska omfamnande påverkan, om man säger så. Jag menar, man behöver inte vara en ond person för att man sitter i fängelse, man behöver inte ha en dålig bakgrund för att jobba som fiskare osv.

 

Jag vet att detta var för en uppsats men jag tycker ämnet som sådant är rätt intressant. Jag är för övrigt 18 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...