Gå till innehåll

Som ur en dröm


redholst

Recommended Posts

Detta var gjort i gymnasiet tredje året, på mediaprogrammet, i samband med projektarbete på hundra poäng.

Storyn är inte den bästa. Men vi (skaparna) ville fokusera mer på fotot. Sen var inte kreativiteten i topp när den skrevs.

Men kanske lite ögongodis åtminstone. :)

 

Längd: ca 24 minuter.

 

Please rate and comment. ;)

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar det jag tyckte var mindre bra först så kan jag avsluta med det som var bra :)

 

Eran logga var väl i stort direkt tagen från VCP's "Galactic Orb" tutorial? Kom igen, lite andra färger iallafall? :D Sen håller jag inte med angående fotot, att det skulle vara speciellt bra, men det är ju uppenbarligen en smaksak :) Kändes bara som att allt var filmat från en något för hög vinkel, vilket gör bilden väldig skev och platt (Något underifrån gör sig bäst vid porträtt! :D), och det var inte sällan överexponerat. Kan tänka mig utifrån mängden att ni faktiskt ville ha det en aning överexponerat, men det syns alltför tydligt att ljussättningen från början inte varit speciellt jämn (6:30 till exempel).

Ni byter även färgstil flera gånger utgenom filmen, och då är det inte det minsta diskret utan det ser ut som om ni slängt på olika presets bara sådär. Ett tips är att skapa en neutral "grundbild" först, och sedan utifrån den skapa en "varm" respektive "kall" look med så små ändringar som möjligt (Här kommer även vikten av att filma så neutralt som möjligt - Scenen vid 7:00 kunde till exempel filmats med kallt ljus, och på så sätt gett er jämn färgtemperatur både inne- och utomhus). Att kritisera effekter känns lite sådär - Det krävs ju ändå lite jobb för att klara av även om resultatet bara blir halvbra :)

Vinklarna var helt okej, men tempot alldeles för sakta - Kan dock mycket väl vara manuset som var skrivet på detta sätt, men det krävs tålamod för att se filmen utan att skippa bitar lite då och då.

 

Så över till det bra! Jag tycker alltså tvärt om, att fotot bara var "Okej" och att storyn och skådespelet var det som flöt på bättre. Jag trotsade min rädsla för Trollhätska genom att se filmen med ljud (Ljudet var f.ö helt okej!) och dialogen kändes väldigt naturlig och flöt på bra. Storyn var intressant men som sagt så tog det alldeles för lång tid för den att utvecklas - Skulle enligt mig varit perfekt som en film på hälften av speltiden den är nu.

Vinklarna var helt okej och det var väl det positiva i fotot! Väldigt textbook, vilket inte alls är dåligt. För ofta får folk för sig att filma slarvigt bara för att sedan kasta in nån referens till Trier. Krävs ju en hel del känsla för att få vinklarna att gå ihop! :) Stort creds också över att ni faktiskt berättar en historia från början till slut med en fast berättarteknik :)

 

Bra jobbat! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så hemskt mycket för responsen! :) Det behövdes. Ska försöka tänka på allt detta mer till nästa gång.

Vårt största problem var väl egentligen att vi var så få människor bakom kameran också. Det var in princip bara jag själv och en annan kille. Så egentligen blev det väl ett för tungt projekt för bara två killar. xD (En skötte ljud och en kameran) Men man lärde sig mycket i alla fall. Vilket kändes viktigt. Kan hålla med om att filmen är seg. Har försökt klippa ner så mycket som möjligt, men jag blev nog för blind efter ett tag för att se vad som var möjligt att ta bort osv.

 

Den andra loggan var det min polare som gjorde. Tyckte faktiskt att det var lite synd att han inte lade ner mer tid på att göra det mer personligt och eget. :(

 

Men tack för all kritik! :) Kommer bli användbart till nästa projekt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...