Jump to content

problem med tangentbordet i final cut

muttanbarko

Recommended Posts

Jag har nästan enbart redigerat i Avid, men ska redigera ett projekt i final cut. Jag har nu köpt programmet men får inte tangentbordet att funka riktigt. Jag är nästan helt ny med Mac som inte gör det lättare.

När jag trycker ner F9-F10 som ska vara overwrite/splice in så ändras bara volymen eftersom det är de ordinarie knapparnas funktion. testade att ändra i systeminställningar, men de får inte de funktionerna som jag vill ha.

Vore så tacksam om någon kan tipsa mig hur man gör för att dedikera de knapparna till sina funktioner i final cut.

/Henrik

Gick du in under äpplet -> Systeminställningar > Tangentbord -> Tangentbord och kryssa i Använd F1-F12 som vanliga funktionstangenter. Du kan också titta under Tools -> Button List och se vad du har för genvägar uppsatta.

Däremot så kan inte jag zooma ut via tangentbordet ändå, så här är det uppsatt (jag använder FCE och kan inte ändra genvägarna):

http://img823.imageshack.us/img823/1065/zoomoutnotworkinginfce.png

Jo, jag gick in där, men då används F9-F11 till att flytta runt fönstren. Nu la jag overwrite och splice in på tangent 8 och nio och då funkar det. Däremot när jag la knapparna ripple delete och lift på tangent fem och sex så fungerar båda som lift. Mycket märkligt.

Tack för svaret!

Jo, jag gick in där, men då används F9-F11 till att flytta runt fönstren. Nu la jag overwrite och splice in på tangent 8 och nio och då funkar det. Däremot när jag la knapparna ripple delete och lift på tangent fem och sex så fungerar båda som lift. Mycket märkligt.

Tack för svaret!

Du måste gå in i Systeminställningar -> Exposé och Spaces -> Exposé och sätta om genvägarna där också (eller stänga av dem med "-").