Gå till innehåll

NTG 2 med Softie?


Julia86

Recommended Posts

Jag kör med två NTG2 mickar till kameran. Till dessa har jag puffskyddet och päls som standard. Detta funka om det inte blåser allt för mycket.

 

När vinden tar in användes zeppelinare och päls, som tar det... om det inte blåser mycket.

 

Nu skall jag upp i bergen en sväng och filma. Där blåser det.

Jag kan heller inte ha med mig zeppelinare och grejer, så jag får försöka fixa det på annat sätt.

 

Har ingen budget för att köpa in andra mickar för 8k, så.. får använda dessa. Har en liten (jämfört med NTG2 riggen) Sony stereomick som ev. kanske kommer att användas, men vill inte då den är sämre än de två NTG2 mickarna.

 

Har kollat lite på Softie, tex. dessa:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8719184

 

Är dessa bra? Hur mycket vind tar de?

Vill ju inte slänga ut över 2k på något som inte funkar. :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför kör du med två NTG-2:mickar in i kameran? Såna mickar går inte att använda till stereo-inspelningar eftersom dom är alldeles för riktade. Jag gissar att du förmodligen har riktat båda framåt, & det ger stora problem med fasfel som ställer till det en hel del när man försöker spela upp materialet i mono, exempelvis genom gamla TV:r eller nallarnas egna högtalare.

 

Mycket av vindproblemen beror på kvalitén på zeppen. Billiga zeppar är inte mycket mer än tyg & plast, vilket inte ger mycket till skydd. Jag kör med Rycote's windscreen-system (i mitt fall System 4 till både shotguns & njur/omni-mickar för enkelhetens skull) som lagt ner mycket krut på att zeppen ska avleda luftströmmarna istället för att försöka stoppa dom, samt ett kattskinn med mer optimala fibrer (så länge man håller det tov-fritt, givetvis). Sånt kostar mer, men man får bra valuta för pengarna.

Med tanke på att jag misstänker att ett zeppe-system för 6-7 tusen är utanför dina budgetramar så var det där mer en förklaring till varför det inte funkat så bra, för att vara mer konstruktiv så har väl NTG-2 ett inbyggt högpassfilter vill jag minnas? Det bör, om inte lösa problemet helt, åtminstone öka dina chanser att få ett kanske inte perfekt men väl användbart ljud markant. Om du dessutom nöjer dig med att spela in i mono så halveras såna störningar även där, trots allt, i alla medier som spelas upp i mono så dubbleras effekten av störningarna från en stereo-signal, men eftersom signalen i övrigt inte är i fas så ökar inte övriga ljud nämnvärt, mer sannolikt (beroende på avstånd mellan mickarna) kan det minska.

 

Softien: Var länge sen jag jobbat med en sån, men vad jag minns snodde dom en helvetiskt massa diskant, men stoppande vinden ganska bra.

Vad är det du ska spela in förresten? *nyf*

Länk till kommentar
Share on other sites

Värt att veta är väl också att blåser det REJÄLT så är det svårt att stoppa all vind även med den bästa zepp och katt. Kan man inte skärma av vinden på något annat sätt, eller mika från andra håll, så kanske man får inse att man tar ett så bra stödljud som det går för att sedan eftersynka. Det viktigaste är väl att man lyssnar på plats så man vet vad man kan få med sig och inte bara riggar upp mikarna och hoppas på det bästa för att sedan upptäcka massa saker vid klippningen :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hänger på med lite funderingar. Är det bara Röde och Rycote som finns att välja på när det gäller zeppelinare (med tillhörande päls)? Jag får lite svårt att få grepp på marknaden. Jag har talat med två svenska återförsäljare i fjol angående föslag på vilka Rycotesaker som jag bör köpa, men jag inser att jag får mera hjälp via utlänska försäljare via mail...

 

Jag ska också dra ut och filma lite saker där det kan vara en del vind. Det som står närmast på planerna är en del stora grävmaskiner, lingrävare och dumprar i stor grustag.

 

På kameran sitter fn oftast en Audio Technica BP4029 stereo riktmikrofon. Jag kommer inte till skott att köpa en vettig monomikrofon. Men just nu känns det som jag borde rigga om. Skaffa en monomikrofon med stor katt till kamern. Sen en zepp med likadan (?) monomikrofon, och antingen ha lång sladd eller använda mitt G2-system att skicka ljudet till kameran. Då får jag två ljud inspelade, och ett borde bli användbart. Jag har även en Sennheiser handmick med inb G2-sändare. Kanske lite svårt att manövrera och övervaka den i en zepp...

 

Jag har lättare att lägga 6 tusen på en zepp som fungerar, än 2 tusen på en som jag blir missnöjd med. Samtidigt så är det lågbudget som behövs för mig också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv inte jämfört olika zepelinare, katter eller softies. Vet mest att jag haft problem när det blåser mycket även om man har bra vindskydd för 5-6 tusen. Jag vet inte om sennheiser fortfarande gör zeppelinare, förut var det dom eller rycote som gällde.

Men för ett tag sen kom ju DPA med någon annan typ av vindskydd. Har aldrig testat den själv men hört att det ska vara mycket bättre än klassiska zeppen och katten, antagligen ännu dyrare också :/

http://www.dv247.com/microphones/dpa-windpac-large--30740

 

plf66 -> När det gäller ljud som inte är dialog, så är man inte lika låst till att få superljud med sig från plats, även om det givetvis är viktigt och man kan spara in pengar på det. Men glöm inte bort efterbearbetningen, det gäller att balansera tiden och pengarna. Effekter såsom maskiner etc är ju lätt att spela in vilt i efterhand, och gå så nära du vill, ta på annan plats etc.

 

Många frågor består ofta i vilken mik eller inspelningspryl man ska använda för att få bäst resultat. Och även om det är skillnad på kvalite, brusnivåer etc så är det viktigaste i min mening kunskapen om hur man tar upp ljudet på bästa sätt för att ha så mycket möjligheter som möjligt när man sitter och klipper / ljudlägger. Och då menar jag inte vilken typ av mik man bör använda för vissa miljöer, det känns lite överkurs på det här forumet. Utan kanske mer att man ska ta sig så nära ljudkällan som möjligt, inte vara rädd att röra sig och följa med när man bommar (så man inte bara står still och riktar miken in mot set), LYSSNA på det du spelar in så man vet vad man får med sig. Rikta miken åt olika håll och se vart du får bäst dialogljud och minst brus etc. Vilka ljud är ok att höra runt omkring, vad kommer ställa till problem i efterhand etc. Det är dessa saker som spelar störst roll. Inte vilken mik du använde. Nu kanske jag kom offtopic här, hoppas det var ok :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...