Gå till innehåll

Systemkamerans filmbegränsning


Leif G.

Recommended Posts

Hej där.

 

En fråga runt systemkamrans begränsning som filmkamera (bara videosekvenser)

 

Kan man låsa upp den spärr som systemkameran har vad gäller att bara kunna filma inom max 4 GB (d.v.s 4- 8 min vid HD-kvalitet.), utan börja om igen för ytterligare videosekvenser. ? Legalt eller illegalt (här har jag ingen moral). Om jag förstår det rätt så har kamerorna ingen annan inneboende begränsning än att tillverkarna har lagt till den spärren av skatt-/tullavgifrskäl - för att den inte ska klassas som filmkamera. När det gäller mobiler (kopplade till operatörer) finns ju den (legala och illegala) möjligheten. Inget är omöjligt. Tips tack.

 

 

Leif G.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spärren på 4GB beror på filsystemstandarden som används på kortet (FAT). Tullgränsen däremot är 30min och den tror jag bara kamerorna GH1/GH2 når upp till.

Med Magic Lantern installerat i Canon 550D/60D/5D så kan man automatiskt starta en ny inspelning när man uppnått 4GB-taket, det blir 1-2 sekunders paus dock.

Man kan också med Magic Lantern sänka bitraten och därmed kunna spela in lite mer än 12 min per 4GB. I crop mode (640x480) så finns på 550D/60D så når man också längre tider, men då blir ju bilden betydligt mer inzoomad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns inga "hackare" inom kameravärlden. En Affärsidé jag är beredda att pynta in pengar för att exploatera.

 

Kameratillverkarna (DSLR) har valt att (av naturliga skäl) bara stödja FAT32 vilket är en stor formatstandard för viss lagringsmedia, främst för minneskort men även hårddiskar. Andra format är olämpliga eller kostar licenspengar att använda.

Själva begränsningen sitter alltså i formatet inte i kameran.

Det kommer dock troligen finns stöd för det nya formatet xFAT snart, vilket möjliggör i princip större filer. Hur och när kameratillverkarna (om det inte redan är gjort) återstår väl att se.

 

Men det finns fortfarande problemet med maxtiden (som iofs sannolikt går att "hacka" bort) vad som dock är något svårare att programmera är värmeproblemet många DSLR-kameror har. Dagens sensorer är i grunden inte gjord för att filmas med. Här handlar det istället om att vänta till tillverkarna kan kyla sensorn bättre eller helt enkelt anpassa den mer för video. Hybrider finns ju redan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Spärren på 4GB beror på filsystemstandarden som används på kortet (FAT). Tullgränsen däremot är 30min och den tror jag bara kamerorna GH1/GH2 når upp till.

Med Magic Lantern installerat i Canon 550D/60D/5D så kan man automatiskt starta en ny inspelning när man uppnått 4GB-taket, det blir 1-2 sekunders paus dock.

Man kan också med Magic Lantern sänka bitraten och därmed kunna spela in lite mer än 12 min per 4GB. I crop mode (640x480) så finns på 550D/60D så når man också längre tider, men då blir ju bilden betydligt mer inzoomad.

 

Så om man kunde fixa så att kortet blev av NTFS typ så skulle man kunna filma utan begränsningar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, eftersom kameran inte har stöd för att skriva på NTFS-formaterade minneskort. Det är typ väldigt dåligt med stöd för NTFS i system som inte en Microsoftprodukt. Hur Windows Phone funkar vågar jag dock inte svara på :)

 

Teoretiskt så är det lite sämre prestanda med NTFS och om jag inte minns fel så är NTFS mycket känsligare för "osäker bortkoppling" Finns de som gjort tester på nätet fast då med USB-stickor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...