Moonster Postad 16 januari 2005 Postad 16 januari 2005 Tjenare tjenare jag tänkte bara ta mig hit o fråga om råd. Jag har fram till den 18 april att skriva ett manus och göra film av manuset. Detta ska vara en ansökningsfilm till ihtv, en skola i götet, samt en skoluppgift i min nuvarande skola, där jag studerar till producent. Till ansökningarna ville jag först inte göra en film i den genren som jag har valt men då jag hörde att det är en skoluppgift också så tänkte jag slå 2 flugor i en smäll. Genren är yrkesporträtt. Skolan jag ska söka till krävde att jag gjorde en film, spelfilm hellst, medans skolan jag går i ville ha ett yrkesporträtt. Så jag tänkte göra en spelfilm där ett yrke porträtteras på ett eller annat sätt, dvs. kanske en kort action med poliser, där jag kanske visar lite hur poliser jobbar. ovanstående ide kan ju tänkas uppenbar, men jag har absolut ingen budget, så det blir lite svårt att hyra poliser eller kläder etc. jag tänkte mig något simplare dessutom skall detta vara en kort film, max 10 minuter tänkte jag, kanske en kvart. har ni någon ide om ett manus jag kan skriva för att uppfylla ovanstående. vore evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med det då min deadline närmar sig. mvh. the moonster 0 Citera
Wallin Postad 16 januari 2005 Postad 16 januari 2005 En kortfilm på 10-15 minuter som ska handla om yrket polis. Räkna inte med någon action där, blir mest hembesök och nerplockande av katter ut träd och pappersarbete. 0 Citera
monic Postad 16 januari 2005 Postad 16 januari 2005 Varför inte välja ett mer ovanligt yrke? Alla "vet" redan hur poliser jobbar. Jag skulle ha tagit ett yrke som folk knappt känner till existerar! 0 Citera
Loe Postad 16 januari 2005 Postad 16 januari 2005 Wallin och monic1 vet ni? Ärligt talat så tror jag inte det om du inte har någon anhörig som är polis eller om du själv är polis. Men sedan att folk vet på ett ungefär polisen jobbar är ju en annan sak. Skriv om brandkåren eller typ Sveriges nationella insatsstyrka! Vill du ha lite info så kan du bara kontakta mig så skall jag försöka hjälpa dig med så mycket info som möjligt. 0 Citera
vilcans Postad 16 januari 2005 Postad 16 januari 2005 Berätta hellre om något intellektuellt yrke. Alla har ett någorlunda hum om hur poliser och brandmän jobbar, och det gäller även de flesta fysiska tillverkande yrken och serviceyrken. T.ex. behöver man inte veta någonting om hur man blandar murbruk för att i alla fall ha viss förståelse för vad en murare sysslar med på dagarna. Och vad en städare, hotellreceptionist, taxichaufför eller reklamfotograf gör fattar vi också, även om vi inte känner till alla detaljer. Däremot vore det intressant och modigt att göra en film om yrken som inte är så självklara. Vad gör en kamrer egentligen? Eller en systemutvecklare? Vilka problem brottas en byggnadsingenjör med? Hur ser en revisors arbetsdag ut? Vilka möten går en statistiker på? Tolka inte ovanstående som att jag ser ner på yrkena i den första gruppen eller att jag menar att de är enklare att utföra. Skillnaden är att man har en bild av vad de gör, medan de andra yrkena jag nämnde är svårare att greppa, och just därför behövs det filmer som förklarar vad de handlar om. 0 Citera
gorse Postad 17 januari 2005 Postad 17 januari 2005 jag håller med ovanstående talare. Det är troligare att det mycker mer intressant än om poliser, och man lär knappast få filma något spännande pistoldrama hos polisen i alla fall. För många år sen hade de ett jätteintressant program och toalettvärdarna i t-centralen. Det var ett program som berörde, och jag skulle även gissa att den yrkeskategorin skulle välkomna en filmare mer än vad tex polisen skulle göra. Dels tror jag en filmare är ett välkommet avbrott i vardagen och sen är det roligt att bli uppmärksammad när man har ett osynligt yrke. 0 Citera
Mr.MM Postad 17 januari 2005 Postad 17 januari 2005 Jag skulle nog välja något som har med att hjälpa andra, ett yrke inom vården kanske. Sen skulle jag ha gjort som i "The Office". Då är det ju ändå du som bestämmer vad som skall vara med. "På riktigt, fast så spännande/roligt som du själv vill ha det"...... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.