Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Någon som vet ett bra (och billigt!!!) sätt att framställa blixtar på? Både åskblixtar (är lite segt att vänta på ett åskväder) och blixtar från t.ex. chockgranater (såna som används när man stormar hus)?

Postad

finns väl många knep till sånt, t ex strålkastare som du fixar nåt med strömmen så den tänds och släkts väldigt snabbt. själv när jag skulle göra en flash (av en granat) så drog jag 4 vita frames i premiere just när den exploderade. blev faktist rätt lyckat.

Postad

fixade det med en stark läslampa från IKEA...

Satte ett relä på sladden som sen styrdes med en pulsgenerator, funkade skitbra!

Testade oxå magnesium pulver som antändes, funkade hyfsat.

• 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...
Postad

jorå, det är bara å ställa in vilket takt du vill att den ska köra i, ta typ 2 sekunder mellanrum, sen rycker man ur sladden efter första blixten... Jobbigt att synca, men ska det va fint får man lida pin...

• 2 veckor senare...
  • 5 månader senare...
Postad

Lättaste sätter är att du i adobe aftereffects gör en blixt..

fins en effect där som heter Lightning.. så välger du bara var ifrån och vart den ska blixtra och sen är det klart ! :)

• 1 år senare...
Postad

Alla vanliga lampor tänder för långsamt när man blinkar med dem. Prova med en vanlig kamerablixt mot väggar och andra objekt. Funkar inte på himmelen förstås...

Postad

Tog bara en gammal National fotoblixt som jag har haft i många år. Kopplade den i en 35 mm kamera och 'knäppte' en bild. Den blixtrar fint. Kostade inget...

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...