Jump to content

Recommended Posts

Posted

Någon som vet ett bra (och billigt!!!) sätt att framställa blixtar på? Både åskblixtar (är lite segt att vänta på ett åskväder) och blixtar från t.ex. chockgranater (såna som används när man stormar hus)?

Posted

finns väl många knep till sånt, t ex strålkastare som du fixar nåt med strömmen så den tänds och släkts väldigt snabbt. själv när jag skulle göra en flash (av en granat) så drog jag 4 vita frames i premiere just när den exploderade. blev faktist rätt lyckat.

Posted

fixade det med en stark läslampa från IKEA...

Satte ett relä på sladden som sen styrdes med en pulsgenerator, funkade skitbra!

Testade oxå magnesium pulver som antändes, funkade hyfsat.

• 1 month later...
  • 3 weeks later...
Posted

jorå, det är bara å ställa in vilket takt du vill att den ska köra i, ta typ 2 sekunder mellanrum, sen rycker man ur sladden efter första blixten... Jobbigt att synca, men ska det va fint får man lida pin...

• 2 weeks later...
  • 5 months later...
Posted

Lättaste sätter är att du i adobe aftereffects gör en blixt..

fins en effect där som heter Lightning.. så välger du bara var ifrån och vart den ska blixtra och sen är det klart ! :)

• 1 year later...
Posted

Alla vanliga lampor tänder för långsamt när man blinkar med dem. Prova med en vanlig kamerablixt mot väggar och andra objekt. Funkar inte på himmelen förstås...

Posted

Tog bara en gammal National fotoblixt som jag har haft i många år. Kopplade den i en 35 mm kamera och 'knäppte' en bild. Den blixtrar fint. Kostade inget...

• 1 month later...