Phil Madison Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Någon som vet ett bra program att använda till att göra typ dataeffekter till green screen? Vill ha något så man kan göra lite fräcka bakrunder och liknande. Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 kanske inte hör så jätte mycket till ämnet men va e d egentligen för skillnad mellan greenscreen och bluescreen?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ressigören Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Greenscreen används mest, den är bäst när det inte är nånting annat än ett föremål och själva screenen. Bluescreen används däremot när det är någon slags rök (lr liknande) med i bilden, eftersom den starka gröna färgen har en tendens att liksom fångas upp av röken, och då vara svår att ta bort. Blackscreen används också ibland när man filmar i vatten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonathan Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 okej tack för svaret 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phil Madison Posted January 15, 2005 Author Share Posted January 15, 2005 Tack för svaret på min med........... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Santafantasma Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 du kan ju använda photoshop...där kan du ju göra allt!!! å då menar jag allt!=) om du inte redan visste det..hehe..eller så kan du ju använda nått animeringsprogram, typ maya eller 3D studio max eller liknande.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Adobe Premiere är ett bra och enkelt program...Vegas Vidio 5 är också bra 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erfa Posted January 16, 2005 Share Posted January 16, 2005 Ja, Photoshop eller nåt 3D program typ. Själv använder jag 3ds max. (Eller hittar bilder på Internet...) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phil Madison Posted January 21, 2005 Author Share Posted January 21, 2005 Men kan man redigera till rörlig bild i Photoshop verkligen? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Skulle väl iof även påstå att valet mellan greenscreen & bruescreen faller på vilka färger man vill ha med i bild. Whitescreen tycker jag funkar fint för det mesta åsså när det inte är för ljust. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warpz Posted January 22, 2005 Share Posted January 22, 2005 Om du filmar med Dv-kamera så funkar Greenscreen bäst, själv använder jag Pinkscreen ;) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phil Madison Posted January 23, 2005 Author Share Posted January 23, 2005 Är det verkligen så att det funkar bäst med Green Screen till DV? Det jag alltid har hört är att det inte spelar någon större roll mest smaksak... Men att blue screen funkar bättre utomhus och vid användning av rök m.m. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse_laser Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Tror en mycket säkrare källa till snygg keying inte är färgen på skärmen, utan att den skiljer sig från objektets färg, samt att du lyser upp skärmen på ett bra sätt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Precis, var så jag menade. Annars om man är osäker så kan man ta & testa med olika färgmaskningar & se vad som händer. Kan vara värdefullt för framtiden om inte annat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 [citat=Phil Madison]Någon som vet ett bra program att använda till att göra typ dataeffekter till green screen? Vill ha något så man kan göra lite fräcka bakrunder och liknande. Tack![/citat] Har du kikat in detta? -> http://fxhome.com/chromanator/ 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted January 23, 2005 Share Posted January 23, 2005 Litet tillägg jag glömde nämna förut, har bara testat keying med Premiere Pro & lite lätt After Effects. Premiere tyckte jag verkligen inte gjorde ett speciellt bra jobb, lika bedrövligt som att försöka göra ljud med det, men AE tyckte jag funkade väldigt bra med det jag gjorde! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholm Posted January 24, 2005 Share Posted January 24, 2005 Chromantor är väldigt bra program för keying (användare och utvecklare). Det är inge snack om det... Grön är bästa färgen för DV cams, CCDn tar upp 2 gånger så mycket grönt som Blått vilket innebär att du kan få en väldigt klar grön, desutom om du kan ställa in färger i din kamera, (jag vet iaf att mästa Canon kan det) så kan du trycka upp grönt ordenkligt utan att det ser sjukt ut. Annars e ju såklart After Effects klockrent me plugins.. kostar däremot en del 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyrael Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 [citat=ressigören]Greenscreen används mest, den är bäst när det inte är nånting annat än ett föremål och själva screenen. Bluescreen används däremot när det är någon slags rök (lr liknande) med i bilden, eftersom den starka gröna färgen har en tendens att liksom fångas upp av röken, och då vara svår att ta bort. Blackscreen används också ibland när man filmar i vatten.[/citat] Glöm inte bort pinkscreen :P Helt rosa duk som användes mycket under inspelningen av Matrix, t.ex. när Neo flög runt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts