Gå till innehåll

Exporterings/importerings frågor!


macpherson

Recommended Posts

Hej

Jag har tidigare alltid filmat på DV och inte haft så mycket problem (inte brytt mig allt för mycket heller) på exporterings inställningarna. Nu dock har jag börjat filma på en Canon 60D och märker mycket större skillnader i exporteringen.

 

Med alla olika codex och presets som finns där ute så skulle det vara skönt om någon kunde svara på dessa frågor (alla frågor om HD inspelat matrial och senaste versionerna av Premiere pro CS5 och Final Cut).

 

1. Efter jag filmat en sekvens och vill klippa det i Premiere pro CS5 bör jag konvertera filerna till något annat format, då de kommer som h.264 (om jag inte har fel), i så fall vilket format? Formatet ska vara bra för att klippa och färgkorrigera.

Jag vet att ska man klippa det i final cut så bör man convertera det till ProRes.

 

2. I premiere är det bra att använda preset för DSLR när man skapar en ny sekvens eller finns det bättre inställningar?

 

3. För att färgkorrigera eller lägga till effecter använder jag mig av adobe dynamic link med after effects, vad finns det för fördelar nackdelar med det? För att jobba med after effects och final cut måste man exportera? vad skulle man då exportera som för att jobba med bästa möjliga kvalite?

 

4. För att jobba mellan Premiere och Final Cut vad finns det för möjligheter? Tex export final cut xml? EDL? eller vad skulle man änvända i export media?

 

5. När man är klar med sin film och vill exportera från premiere till bästa möjliga format för

a.) uppspelning på datorn

b.) uppspelning på webben

c.) DVD

d.) övrigt eller andra tips. VHS kanske ;)

 

6. Aspect ratio, vad är ett bra sätt att leka runt med detta i exporteringen? tex om jag vill köra 2.35 eller 16,9 osv eftersom olika uppspelnings program verkar reagera olika på dessa.

 

 

Om någon skulle ha några bra svar på detta skulle det vara jätte bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Beror på... I PPro CS5 är det tänkt att du ska klippa materialet i native format. Alla dekoders för just Canons filer är utvecklade med Canons hjälp. Ska du aldrig in i FCP behöver du inte konvertera filerna.

 

2. Använd den DSLR preset som matchar dina inställningar (det är därför dom finns...).

 

3. Färgkorr går att göra i PPro, dock finns inga masker. Fördelen med Dynamic Link är smidigare arbetsflöde och mindre kvalitetsförluster i vissa situationer. Har du en scen med ett par effekter kan du med fördel göra en Dynamic Link av de klippen till After Effects - allt du gör i AE uppdateras automatiskt i PPro. (Notera att Dynamic Link för DSLR drar en hel del minne - du borde ha minst 8GB ram eller mer.) Ska ALLA klipp till AE är det enklare att Kopiera klippen och klistra in dom i AE och sedan exportera det till en ny fil. Ska du göra MASSOR av maskning och småpill på några av filerna kan du överväga att konvertera den till ex en PNG-sekvens då After Effects är rätt långsamt på att läsa just h.264 = Det blir rätt "segt".

 

4. Final Cut XML fungerar. (Möjligt att du får konvertera filer, alla filformat fungerar inte överallt)

 

5.

a) h.264

b) h.264 (baserat på webbservice, men YouTube, Vimeo, m fl använder h.264)

c) MPEG2 (måste vara MPEG2 - finns färdiga presets)

d) VHS... varför inte U-matic också?

 

6. Gör det sist av allt...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...