Gå till innehåll

Kan inte lägga på övergångar i Final Cut Express


Julpynt Film

Recommended Posts

Tjena!

Kör Final Cut Express 4.0.1 på 27" iMac 2.93 GHz Intel Core i7, 8 GB RAM, 1 TB hårdisk, Mac OS X 10.6.6

Har stött på lite problem med både ljud- och videoövergångar. När jag placerar två klipp intill varandra och vill lägga dit en övergång så händer det väldigt ofta att det inte går att sätta dit den. Ingenting markeras liksom och när jag släpper övergången så fastnar den inte.

 

Ibland markeras några frames bara och övergången blir pytteliten och gör ingen skillnad. Likadant är det med ljudövergångarna. De vill inte fastna.

 

Vad är det för fel?

Jag har köpt programmet vid samma tillfälle jag köpte datorn så det är inte nedladdat eller något sånt.

 

Mycket tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Troligen har du inga handtag i de två klippen som övergången ska placeras på. Välj en "utpunkt" på första klippet och en "inpunkt" på ditt andra klipp som ligger minst så många frames från slutet/början. Övergången måste ha överskottsmaterial att "jobba" med i ändarna av klippet - handtag. Izzy video har en bra videotutorial om just detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...