Gå till innehåll

Hur vet man när manuset är tillräckligt bra?


Embla

Recommended Posts

När man själv känner sig nöjd med sitt manus, vart vänder ni er då för att få feedback?

När vågar man skicka till producenter?

Jag är livrädd för att skicka ett manus för tidigt/innan det blivit tillräckligt bra, men hur vet man egentligen när man är bra?

Det verkar inte finnas några bra ställen att vända sig till i Sverige som kan ge en högkvalitativ feedback på manuset.

Hur gör ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du har helt rätt i att det inte finns några bra svenska forum för feedback. Undantaget är möjligtvis detta, men det borde någon som lagt upp manus här svara på.

 

Det är jättesvårt att veta om manuset är tillräckligt bra. Det första jag brukar göra är att låta det ligga orört en månad och sedan läsa det igen, med friska ögon.

Sedan är det en god idé att låta någon språkkunnig titta på det.

 

Annars handlar det - tycker jag - mycket om tålamod. Vänta, läs igenom, skriv om tills det känns som att det inte finns mer att göra. Utan att gå till överdrift :-o för det är ju onekligen så att det blir inte producerat om man inte vågar låta någon läsa det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det ska finnas några "manuskonsulter" (eng: script consultants) i Sverige, eller "script doctors" som dem också kan kallas... det är folk som ger dig konstruktiv feedback på ditt manus för en summa pengar. Det är väldigt viktigt att kolla upp personens meriter och tidigare anställningar, så du vet att personen faktiskt är kunnig inom området.

 

Men du har helt rätt, Sverige saknar en stark "filmmanuskultur", det är nästan lättare att hitta manuset till nästa års stora amerikanska blockbuster eller indie-sensation än det är att hitta manusen till svenska filmer som kom ut för två år sen. Jag funderar starkt på att starta någon sådan sida/forum eller en blogg som kanske följer någorlunda i samma spår som scriptshadow. Om någon känner till några bra svenska siter så får ni gärna meddela!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Désirée, ja det är ungefär så jag jobbar nu, men det hade ju varit skönt att få ett par andra ögon på det och lite feedback. Det är ändå svårt att veta var man ligger, och att utvecklas, i ett vakum.

 

LouiseYderbo: Kan man vända sig till dem som en total amatör? Jag trodde det var till för såna som komit lite längre på sin resa. Hur går det till?

 

Mr A: Jag har sett att det finns några sådana där ute, grejen är ju att de har vissa meriter men utan att vara superimponerande, sen vill de ha flera tusen. Det är ett sånt löjligt överpris att de borde skämmas. Jämför man med om man skrev på engelska kan man hitta folk med större meriter som läser manus för kanske 600 kr. Mer rimligt och något sådant saknar jag i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Embla. De lokala filmresurscentrumen är på alla sätt till för oetablerade nybörjare, faktum är att det rätt ofta saknas riktigt bra personal att vända sig till om man är ”proffs”.

 

http://www.sfi.se/sv/varastod/Regionala-stod/Om-regionala-resurscentrum/

Till höger på den länkade sidan finns en uppräkning av de olika centrumen.

 

 

Klar blir man dock aldrig.

 

Ett tips jag kan rekommendera är att när du är rätt nöjd med manuset så är det dags att jämföra det med något annat. Viktigt är dock att inte fullständigt såga det i grunden utan att jämföra det mer generellt. Detta kan man t.ex. göra genom att ta några exempel på favoritfilmer och jämföra dialogen, funkar den, hur står sig din dialog i kontrast till dialogen i din favoritfilm. Sedan kan det vara bra att läsa någon manusbok, bok om historieberättande eller se på ett TV-program t.ex: så älskar jag en intervjuserie med Joseph Cambell som går under namnet The Power of Myth (finns på The Pirate Bay t.ex. och jag tror det är helt ok att ladda hem då det var en public broadcast produktion), att kolla igenom den kan ge lite extra näring och nytänkande.

 

Hur som helst är det dumt att lägga ned för mycket tid på något som kanske ingen vill ha och överbearbetning är inte heller något att sträva efter, så ja, jag skulle nog råda dig att visa upp det för någon så snart du kan.

 

Lycka till hur som helst, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

"Hur som helst är det dumt att lägga ned för mycket tid på något som kanske ingen vill ha"

 

Fast man får nog räkna med att lägga ner mycket arbete på många saker ingen kommer vilja ha, för att träna och utvecklas.

 

När jag tittat runt på resurscentrum så har jag fått intrycket att det enbart vänder sig till mycket unga filmskapare, högstadie gymnasie ålder, nu är jag vuxen, men man kan alltså vända sig till dem ändå?

Det är ju jättebra i så fall

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...