Gå till innehåll

Fråga om soundtrack


fönstret15

Recommended Posts

Det är klart att det bra score höjer filmen, men du ska aldrig skriva med det i manus, om det är det du undrar.

 

Nej nej, det är inte det jag undrar. :P

Jag undrar om man ska ha soundtrack som spelas upp i början och i slutet av en kortfilm? Filmmusik spelas ju upp i början och i slutet av alla långfilmer, men om det gäller kortfilmer också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej nej, det är inte det jag undrar. :P

Jag undrar om man ska ha soundtrack som spelas upp i början och i slutet av en kortfilm? Filmmusik spelas ju upp i början och i slutet av alla långfilmer, men om det gäller kortfilmer också?

Filmmusik spelas också under filmens gång. Men om du inte har tillgång till vältimad och specialskriven musik så kan det ju räcka med att ha ett stycke i början och slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så är inte soundtracket musiken. Inte bara. Soundtracket är det fullständiga spåret med dialog, ljudeffekter, ambaince, foley, och musik.

Det finns många långfilmer som inte har någon musik alls, exempelvis No Country For Old Men & I Spit On Your Grave. Det funkar mycket bra för att dom är gjorda för att inte behöva musiken att stödja sig på, men de flesta skulle bli ganska tråkiga utan eller till och med förlorar sin uppgift i filmen, kolla exempelvis på Matrix & Star Wars :-)

Oavsett om det är lång eller kortfilm så finns det inget måste, man gör det man gör för att förbättra filmen, ibland behövs det musik för att filmen blir tråkigare utan, ibland vill man inte ha nån alls eftersom musik lätt kan skriva scenen på näsan på publiken & blir för mycket.

Det viktiga är inte OM det finns musik & var den i så fall finns i en film, det viktiga är VARFÖR den finns där den finns.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Det gör det säkert, vet inte exakt var du menar, men ungefär 1:05.00 in i filmen finns det ett väldigt tydligt Mariachi-gäng & spelar för fulla muggar. Det är dock just inget annat än ljudeffekter ur filmiskt perspektiv.

Man delar upp musik i diegitiskt & icke diegetiskt. Diegetiskt betyder att det existerar i den fiktiva världen, till exempel här retar det skiten ur den den halvdöde Moss att vakna upp till detta, men musiken har ingen funktion i att öka berättandet, den är en naturlig del i scenen.

En filmmusik-lös film kan mycket väl ha radioapparater, gatumusikanter, eller till och med att karaktärerna själva spelar något, men musiken är en del av ljudlandskapet, inte tittarupplevelsen.

 

Det är olika för olika project, men i alla filmer jag gjort som inte haft ett musikspår så har i stort sett alla såna här små diegetiska musikbitar varit på mitt initiativ med min egen musik för att skapa antingen tätare struktur i ljudbilden, eller för att öka känslan av närvaro. Det är HELT olika sätt en sounddesigner jobbar med musik kontra en kompositör, med helt olika mål.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis! Men det jag pratar om är icke diegetiskt och det låter till och med som stråkar. Runt 24:00 in i filmen kan du höra dom. Det finns på några ställen.

Finns en låt av Max Richter som heter Infra 1 som har som intro massa ljud. Enligt mig är låten musik även om det bara är effekter. Så för mig låter det konstigt att säga att "No Country For Old Men" är helt fri ifrån musik

 

 

Edit: Sry för of topic :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Se på fan! Det där hade jag glömt bort! Absolut icke-diegetiskt :-)

Dock är det inte musik per definition, det kallas drones. En drone är ett monotont icke-melodiöst, men kan mycket väl ha pitch, ljud som är mer gjort för att samarbeta med ambiancen för att förstärka känslan i speciella scener. Det är framför allt ambiance man använder som ljudläggare för att skapa stämning i en scen, men ibland även drones, beroende på om dom faller på ljudläggaren eller kompositören att göra. Väldigt olika, faktiskt.

Inom film betraktas oftast drones, stingers, hits & liknande som icke-diegetiska ljudeffekter.

 

Om Max Richter: Har inte hört den så kan inte uttala mig om den specifikt, men att en låt inleds med ljudeffekter betyder inte automatiskt att dom är musik. Visst kan ljudeffekter även användas till musik, jag spelar själv en blandning mellan Electro, Industrial & Afro där jag använder delar av ljudeffekter friskt till både slagverk & olika effekter, men dom blir inte automatiskt musik bara för att dom är med i mixen. Vissa stilar, exempelvis Noisemusic eller Death Industrial, är fullständigt uppbyggda av icke-tonala ljud, men då är det specialfall. Vad som oftast gör att ett ljud kan betraktas som musikaliskt eller diegetiskt brukar vara hur väl det smälter in i mixen med de övriga instrumenten.

Ett exempel på där instrument används men inte kan klassas som musik är intron till One Night In Bangkok från musikalen Chess. Den inleds med en inspelning av när ensemblen stämmer sina instrument inför framträdandet. I stort sett varenda instrument i hela låten används, men det kan inte klassas som musik eftersom allt är helt okontrollerat. Att man använder musikinstrument betyder inte automatiskt att man gör musik.

No Country.. är inte fri från musik, den är fri från icke-diegetisk musik men innehåller låga drones.

 

För att röra till det ännu mer så kan dessutom drones absolut vara en del av musik åsså, se bara på säckpipe-musik & nyckelharpa :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...