Gå till innehåll

Musikvideo: Middlesex - Blixten


r0lfi

Recommended Posts

Hej,

 

Länge sedan jag var in och postade här på voodoofilm. Tänkte jag skulle ta och posta en ny musikvideo, hoppas på lite konstruktiv kritik :)

 

Bandet heter Middlesex och kommer från Göteborg och har frontmannen Oskar Schwartz som också är känd som Mollgan "Alla som inte tankar". Oskar har skrivit storyn och jag har regisserat och klippt ihop.

 

http://vimeo.com/20366027

 

Filmen spelades in med en Canon 550D, 60mm macro f2.8, 30mm F1,4.

 

Problemen vi hade med den här videon är självklart kylan, fruktasnvärt kallt nere i Göteborg, vi hade ingen dolly förutom i en inomhusscen, vi hittade en planka som vi körde en skateboard på. Utomhus körde jag med ett stativ som jag tröck mot bröstet för att få stabilitet, men det hjälpte inte så mycket, blir fortfarande skakigt så det är synd. Sen var det svårt att se på monitorn ifall det var över eller underexponerat när jag spelade in utomhus, sen var det svårt o se ifall vitbalansen var korrekt. jag hade kunnat löst detta enkelt med att bara ha en filt eller liknande över huvudet och kameran (lätt och vara efterklok). Det är mycket man kommer på i efterhand, men det är så man lär sig saker.

 

Om ni gillar det ni ser så finns det mer på http://vimeo.com/album/202860

 

hare bäst!

Länk till kommentar
Share on other sites

schysst fotat och klippt, och storymässigt också. inte ofta musikvideos lyckas med det.

det enda jag inte gillade var all film clutter., visst det kan vara snyggt, men man måste vara kreativ och lyckas få in det på bra sätt, samt inte överandända det. (något som blivit väldigt populärt nu på senare år.)

jag tror också ni hade tjänat på att filma det på våren/sommaren, för vinter är alltid svår att exponera. speciellt med dslr som har sånt litet omfång. sen hade det nog passat den lite varmare tonen som ni försökt få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt snyggt! Berätta lite mer om hur du färgkorrade osv :) Vilka program använde du för redigering?

 

Tack! använde sony video vegas att klippa i, sen avände jag After effects att färgkorrigera med, använde vanliga curves och saturation. Sen la jag på lite optical flares plugin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack! använde sony video vegas att klippa i, sen avände jag After effects att färgkorrigera med, använde vanliga curves och saturation. Sen la jag på lite optical flares plugin.

 

Okej. Det låter alltid så jävla enkelt, men när man själv gör det så är det rena mardrömmen. Jag tycker du har fått den där "newschool dslr-känslan" som många vill åt. Otroligt fin skärpa, snygga färger osv. Jag är impad! Jobbar du mycket i gbg-området? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jobbar du mycket i gbg-området? :)

 

Bor i Söderhamn, ligger mellan Gävle och Sundsvall, så det var en bit att åka, varit i Göteborg 2 gånger i mitt liv :P Väldigt härlig stad, man känner sig hemmastad direkt. Angående curves, tekniken ligger i att använda flertal curves och ändra opaciteten mellan curvorna tills man hittar en look som känns okej. Jag drog upp skuggorna till en blåare nyans och sen drog jag på lite orange mellantoner och trixade lite med opaciteten mellan dom. Sen Optical flare pluginet gjorde mycket att det blev en varmare kännsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bor i Söderhamn, ligger mellan Gävle och Sundsvall, så det var en bit att åka, varit i Göteborg 2 gånger i mitt liv :P Väldigt härlig stad, man känner sig hemmastad direkt. Angående curves, tekniken ligger i att använda flertal curves och ändra opaciteten mellan curvorna tills man hittar en look som känns okej. Jag drog upp skuggorna till en blåare nyans och sen drog jag på lite orange mellantoner och trixade lite med opaciteten mellan dom. Sen Optical flare pluginet gjorde mycket att det blev en varmare kännsla.

 

Aha, okej! Stort tack för tipsen! Håller på att få tillbaka min skaparglädje nu när jag bytt upp mig från cs3 till cs5 och kan använda den lilla kraft som finns kvar i datorn. Ska testa så fort jag får tid. Ännu en gång, riktigt bra arbete med videon! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...