Gå till innehåll

från dv till dator?


Tobias Olsson

Recommended Posts

Du behöver ett firewirekort i datorn och en firewiresladd. Sedan behöver du ett program för att "fånga" filmen i datorn, t ex Windows Movie Maker som följer med Windows XP. Förslag på andra program kan du få genom att söka efter redigeringsprogram här på forumet.

Länk till kommentar
Share on other sites

förmodligen går det för segt med usb. du behöver nog usb2 ifall det ska bli flyt i bilderna. men med dv-uttag menar du väl firewire? så jag skulle nog råda dej att köpa ett firewire-kort. kostar ca 300 och då ingår kabel

Länk till kommentar
Share on other sites

Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar).

Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort.

Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=arvid]Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar).

Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort.

Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.[/citat]

 

mysko, jag har bara sett digital8-kameror med dv-uttag

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=ash][citat=arvid]Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar).

Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort.

Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.[/citat]

 

mysko, jag har bara sett digital8-kameror med dv-uttag[/citat]

 

 

 

Har inte heller sett en enda d8 kamera med DV/ut

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack "korvdotcom" (vicket namn!) för att du har sett det jag har sett.

Och du, Fredrik Blom, dom digital8-kameror jag syftar på är alla av märket Sony!

Men nu har ju den här tråden spårat ur, så Tobias, läs hanboken till kameran. Där torde det stå hur du ska göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=arvid]Tack "korvdotcom" (vicket namn!) för att du har sett det jag har sett.

Och du, Fredrik Blom, dom digital8-kameror jag syftar på är alla av märket Sony![/citat]

Jaha, där ser man... Just den modell som trådskaparen pratar om har dock DV-ut, så då slipper han ens tänka på att köpa ett analogt capture-kort med allt vad det innebär... :)

 

I övrigt håler jag med - kolla bruksanvisningen till kameran, kolla vilket capture program som följde med (om något), skaffa annars ett program som kan tanka in film via Firewire...

 

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

[citat=arvid]Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar).

Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort.

Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.[/citat]

 

Han menar säkert Video8 eller vanlig 8mm

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...