Tobias Olsson Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 jag har en digital8 med Dv utag men jag vet inte hur man för över filmer från bandet i kameran till datorn. måste jag ha ett specielt program? det är en Sony DCR-TRV255E 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Du behöver ett firewirekort i datorn och en firewiresladd. Sedan behöver du ett program för att "fånga" filmen i datorn, t ex Windows Movie Maker som följer med Windows XP. Förslag på andra program kan du få genom att söka efter redigeringsprogram här på forumet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Olsson Posted January 13, 2005 Author Share Posted January 13, 2005 men räcker det inte med usb kabeln som medföljer? jag kan spela in på movie maker men då laggar klippen. (det är inte att sånt nytt movie maker) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 13, 2005 Share Posted January 13, 2005 förmodligen går det för segt med usb. du behöver nog usb2 ifall det ska bli flyt i bilderna. men med dv-uttag menar du väl firewire? så jag skulle nog råda dej att köpa ett firewire-kort. kostar ca 300 och då ingår kabel 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted January 15, 2005 Share Posted January 15, 2005 Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar). Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort. Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korvdotcom Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 Dina klipp kanske laggar pga att din dator inte har nog med minne eller dylikt. Jag brukar då och då dra in lite klipp via USB 2.0 och för mig laggar det inte. Men köp dig ett fire-wire kort så blir allt fint. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted January 28, 2005 Share Posted January 28, 2005 [citat=arvid]Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar). Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort. Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.[/citat] mysko, jag har bara sett digital8-kameror med dv-uttag 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted January 29, 2005 Share Posted January 29, 2005 Okey då. Har kameran DV-utgång så är det väl bara att köra. Jag förstår egentligen inte vad problemet är. Läs bruksanvisningen till kameran! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
korvdotcom Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 [citat=ash][citat=arvid]Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar). Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort. Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.[/citat] mysko, jag har bara sett digital8-kameror med dv-uttag[/citat] Har inte heller sett en enda d8 kamera med DV/ut 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 Sony har i alla fall DV-ut på flera av sina D8-kameror, vet inte hur de4t är med andra tillverkare - det låter ju som m de inte alltid har... /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid Posted January 30, 2005 Share Posted January 30, 2005 Tack "korvdotcom" (vicket namn!) för att du har sett det jag har sett. Och du, Fredrik Blom, dom digital8-kameror jag syftar på är alla av märket Sony! Men nu har ju den här tråden spårat ur, så Tobias, läs hanboken till kameran. Där torde det stå hur du ska göra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Blom Posted January 31, 2005 Share Posted January 31, 2005 [citat=arvid]Tack "korvdotcom" (vicket namn!) för att du har sett det jag har sett. Och du, Fredrik Blom, dom digital8-kameror jag syftar på är alla av märket Sony![/citat] Jaha, där ser man... Just den modell som trådskaparen pratar om har dock DV-ut, så då slipper han ens tänka på att köpa ett analogt capture-kort med allt vad det innebär... :) I övrigt håler jag med - kolla bruksanvisningen till kameran, kolla vilket capture program som följde med (om något), skaffa annars ett program som kan tanka in film via Firewire... /Rico 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xtreme Records Posted July 7, 2005 Share Posted July 7, 2005 [citat=arvid]Dom Digital8-kameror jag har sett har konstigt nog inte nåt DV-uttag utan bara en kontakt för S-video (en liten rund DIN-kontakt med fem pinnar). Och är det på det sättet ska du inte förledas att köpa nåt firewire-kort. Då ska du ha en annan modell för analog video (jo, faktiskt). Enklast är väl att köpa ett billigt redigeringsprogram som inkluderar fångarkortet, t.ex. Pinnacles Studio 9, eller nåt liknande.[/citat] Han menar säkert Video8 eller vanlig 8mm 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts