Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej,

Jag har spelat in i 50fps 720p med min 7D och undrar vilket projekt jag bör välja i Premiere? Läste att vimeo och youtube har svårt att spela upp tex 50fps, och att man därför bör redigera i ett 25fps projekt, stämmer det? "vimeo läser .mp4 30fps bäst" står det på vimeos sajt.

Och när jag tex. lägger in ett 50fps klipp i ett 25fps projekt och väljer Interpret Footage så blir det ju slowmotion, precis det jag är ute efter, MEN när jag klipper/editerar klippet (kortar ner det) så synkas inte ljudet, varför blir det så?

Hjälp mig att hitta rätt projekttyp, borde jag alltid redigera i 25fps projekt oavsett fps på filmklippen?

Jag har tidigare redigerat i 720 50fps projekt och då blir allt bra, MEN inte när jag lägger ut det på nätet. Kanske är bättre att ha slutfilmen på 25fps.

Förklara gärna så mycket som möjligt! För kommer kanske att blanda 25fps klipp med 50fps.

MAX får gärna ta en titt på mitt problem! :)

/ Anthony

Postad

1 sekund video är 1 sekund video, oavsett om det är 25 eller 25 fps. PPro försöker alltid spela upp 1 sek som 1 sek. Gör du en 25 fps sekvens och lägger ner ett 50fps klipp så blir det 1 sek så länge du inte ändrar i Interpret Footage. Jag skulle nog klippa i ett 25fps projekt om målet är ett 25 fps projekt. Blir lite trassligare om du vill blanda in Interlaced material dock...

Har inget material att testa läppsynk på, men jag exporterade ut ett klipp i 50fps blir TC i bild och "synk-ljud-blippar" med vita frames på varje "blipp" och det höll synken.

Kan inte svara för Vimeo (frågade en av deras snubbar på en mässa i höstas och då påstod dom att dom stöder alla HD framerates numera...). Enklast att testa är väl att lägga upp ett klipp med TC i bild.

//Max

Postad
1 sekund video är 1 sekund video, oavsett om det är 25 eller 25 fps. PPro försöker alltid spela upp 1 sek som 1 sek. Gör du en 25 fps sekvens och lägger ner ett 50fps klipp så blir det 1 sek så länge du inte ändrar i Interpret Footage. Jag skulle nog klippa i ett 25fps projekt om målet är ett 25 fps projekt. Blir lite trassligare om du vill blanda in Interlaced material dock...

Har inget material att testa läppsynk på, men jag exporterade ut ett klipp i 50fps blir TC i bild och "synk-ljud-blippar" med vita frames på varje "blipp" och det höll synken.

Kan inte svara för Vimeo (frågade en av deras snubbar på en mässa i höstas och då påstod dom att dom stöder alla HD framerates numera...). Enklast att testa är väl att lägga upp ett klipp med TC i bild.

//Max

Ok, tack. Men hur hade du gjort om du hade haft 50fps klipp och skulle redigera? Just nu redigerar jag i 50fps projekt, men tycker inte riktigt att det blir bra. Men verkar som att min macbook pro jobbar mer då, än när jag har 25fps projekt och kör interpret footage. Slowar bara ner klippet med 60% för att få slowmotion nu i mitt 50fps projekt. Känns som att det på något sätt borde gå att lösa det så att det går att klippa i 25fps. Kanske är bra att redigera i 50fps, jag vet ju inte vad som är rätt eller fel. GE MIG TIPS, tack!

Kan det vara någon inställning jag behöver ändra för att kunna editera 50fps interpret footage klipp i 25fps projekt utan att ljudet blir i osynk? För jag när drar in interpret footage klippet direkt, utan att röra det i timelinen så synkar ljudet. Men så fort jag klipper eller kortar ner så blir ljudet osynk, FAST ljudvågorna är kvar på samma ställe i audiofältet (?!), så det visar ju ATT det ska vara synkat. Mysterium!

Sen har jag märkt att jag kan dra ner Quality från 100% i exporteringen till nästan 75% utan att tappa kvalité och samtidigt få en .mov fil nästan 50% mindre.

/ Anthony

Postad

Kör du 50fps i ett 50fps projekt måste datorn spela upp dubbelt så många frames/sek så givet måste datorn jobba hårdare. Kör du ett 50fps klipp och ändrar till ex 25fps går klippet i 50% slow mo och utnyttjar alla bilder du spelat in.

Har du ett klipp att testa med (har inget 7D klipp med synkljud att gå på) - igen, min export verkar synka, men den kommer från ett "egenskapat" klipp?

//Max

Postad
Kör du 50fps i ett 50fps projekt måste datorn spela upp dubbelt så många frames/sek så givet måste datorn jobba hårdare. Kör du ett 50fps klipp och ändrar till ex 25fps går klippet i 50% slow mo och utnyttjar alla bilder du spelat in.

Har du ett klipp att testa med (har inget 7D klipp med synkljud att gå på) - igen, min export verkar synka, men den kommer från ett "egenskapat" klipp?

//Max

Nu har jag fixat det! Man måste först lägga in 50fps klippet i 25fps projektet, sen välja Interpret Footage och ställa in den på 25fps. Sen lägger man in det i timelinen och markerar det och klickar i menyn där uppe: Clip->Audio Options->Render and Replace. Då skapar premiere ett nytt ljudspår för det interpret footage klippet. Och på så sätt synkar det med klippet. Då kan jag även blanda 1080p 25fps klipp i mitt 720p 25fps projekt. Och nu jobbar datorn betydligt lättare än i 50fps projekt.

/ Anthony

Postad
Ok.....intressant. Men om jag fattat det hela rätt, då VILL du ha det som slow motion mao?

//Max

Jag kommer att använda ganska mycket slowmotion eftersom att det är skateboard som filmas. Men speedar bara upp det med 200% för att få normalt tempo. Kört ut det på .mov h264 codec 25fps 720p och det ser mycket bra ut både med slow och normalt tempo (200%). Har också exporterat 1080p klipp från mitt 720p projekt och det ser snyggt ut! (Blandat med 1080 och 720 klipp, både interpret och standard).

Nämner också att jag sitter på Mac. Kanske bara är en macissue, vem vet.

/ Anthony

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...