Liten apa Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Är lite nyfiken på vad ni anser om filmkaraktärer med minnesförlust/amnesi. Är det för uttjatat? Är det bara en dålig "plot device"? Jag har nämligen börjat knåpa på en filmidé där en del av handlingen kretsar kring att Herr A orsakar så att Herr B får minnesförlust, och därmed får Herr B att tro att han begått ett mord. Har ni något tips på hur jag ska lösa detta på ett någorlunda originellt sätt, utan att det blir för mycket Memento av det hela? Finns det tex något preparat som garanterat orsakar minnesförlust, eller ska jag köra på pseudovetenskap och bara hitta på något? Eller en rejäl slägga i huvudet kanske...? ;) 0 Quote
Spaceromancer Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Blixtnedslag Zappad av utomjordingar Biten av en djungelinsekt Hårt slag i huvet Voodoo Shamansk besvärjelse För mycket sprit Strömstöt av valfri elektrisk apparat Chock Säkerhetstjänstens specialdroger Hypnos 0 Quote
Sarista Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 hmm visst har det gjorts filmer om minnesförlust, men detta är nog ett så pass intressant/lockande ämne att folk alltid är intresserade av det. här står lite om olika sorters minnesförlust och vad som kan orsaka dem: http://en.wikipedia.org/wiki/Amnesia Herr A skulle ju kunna vara en psykiater, som hypnotiserar bort Herr B,s minnen, inklusive minnena av psykiatern! 0 Quote
Headman Posted January 29, 2011 Posted January 29, 2011 Beror helt på hur man använder det. Så är det med allting. Bara för att en sak är kliché så behöver det inte betyda att det är dålig sak. Med skickligt utförande så är det en bra sak. 0 Quote
dew Posted January 30, 2011 Posted January 30, 2011 hmm visst har det gjorts filmer om minnesförlust, men detta är nog ett så pass intressant/lockande ämne att folk alltid är intresserade av det. här står lite om olika sorters minnesförlust och vad som kan orsaka dem: http://en.wikipedia.org/wiki/Amnesia Herr A skulle ju kunna vara en psykiater, som hypnotiserar bort Herr B,s minnen, inklusive minnena av psykiatern! Lite som Eternal sunshine on a spotless mind? Jag vet inte, då tycker jag paranoia känns mer utjatat av någon anledning. Är han jagad eller är det bara i hans huvud? Minnesförlust kan du säkerligen knåpa ihop en intressant story om. 0 Quote
Recommended Posts