Moviz Postad 17 januari 2011 Postad 17 januari 2011 Har en idé till en film, baserad på en hel del verkliga händelser som hänt mig såväl som andra under det föregående året. Problemet är att jag inte vet hur jag ska lägga upp filmen. Eftersom jag inte brukar ha problem med detta så antar jag att det beror mer på okunnande än idétorka. Har googlat runt en del men utan bra resultat. Därför tänkte jag fråga frågan rakt ut: Vad finns det för olika sätt att lägga upp en film, olika berättartekniker? Filmen är en drama, då jag vet att detta kan vara avgörande för berättartekniken 0 Citera
Winghen Postad 17 januari 2011 Postad 17 januari 2011 Jag tror du behöver skriva några rader mer utförligt om vad filmen ska handla om först och främst. Blir nog svårt att hjälpa annars. 0 Citera
Moviz Postad 17 januari 2011 Författare Postad 17 januari 2011 Ursäkta. Mitt fel. Det är en historia om det väldigt vanliga ämnet olykligt kärlek/obesvarad kärlek. Det speciella med historien är att huvudpersonen (vi kallar honom Oskar), gillar en tjej som gillade honom (samtidigt). Dom är också väldigt bra vänner och ingen av dom tror att den andra känner något så Oskar säger åt tjejen att satsa på en annan istället (i vänskaplig sjest). Första efter att hon gör det så får han veta att hon gillar han, men då har det redan blivit seriöst mellan tjejen och den nya. Hjälpte det tror du/ni? 0 Citera
Martin Oller Postad 17 januari 2011 Postad 17 januari 2011 script narrative följer ofta en sorts standard i grunden med stora individuella varitationer, det som föreslås i artiklarna här på voodoo är ganska "basic" med lite väl hårda ord (även dock fortfarande viktigt att man följer en standardiserad struktur - detta i sin tur har inget med BERÄTTARtekniken att göra) skriv som du behagar, men "tvinga" dig själv att följa grundläggande regler, it pays off in the end, även om du har en skitknepig berättarteknik så kan folk fortfarande läsa om du lägger upp det korrekt. Det slut "kommer det automatiskt" när du skriver i fortsättningen, om du bankar in the basics i skallen så ligger det där i bakhuvudet o du kan bara låta kreativiteten flöda... Det funkar för mig iaf :) 0 Citera
Désirée Postad 18 januari 2011 Postad 18 januari 2011 Det mest grundläggande med film är att man beskriver det som syns och hörs. Det är ett visuellt, rörligt media. När du berättar din historia får du ha detta i åttanke. Den mest använda berättartekniken handlar om en persons historia. Antingen kan personen ifråga vara huvudpersonen, eller så berättas historien av en annan person (t ex The Shawshank Redemption). Eller så följer man något annat än en person och får stöta på flera personers öden under detta någots resa. Man kan ju givetvis låta manuset glida ganska fritt om man bara har en röd tråd att följa, men det är väldigt vanligt att man har olika vändpunkter och hög/låg-punkter i historien för att skapa dynamik. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.