Habzuki Postad 3 januari 2011 Postad 3 januari 2011 Hejsan! Först var jag sugen på att bli regissör, men jag visste inte allt om det direkt.. Men efter att jag läst på vad det egentligen handlar om osv så ångrade jag mig lite faktiskt. Istället blev jag väldigt intresserad av yrket "Manusförfattare". Jag tyckte det verkade jättespännande, suttit här och läst lite om det nu. Men det finns saker jag gärna vill veta och dessa frågor kommer jag att ställa till er :) 1. Om man känner sig bekvämare i att skriva sitt manus på svenska, hur får man det översatt på ett bra sätt till engelska för att sedan skicka det till ett utländskt företag istället för ett svenskt? 2. Hur mycket kan man tjäna på att vara manusförfattare? Berätta så mycket ni kan om hur man tar sig till den nivån så att man t.o.m tjänar pengar på det här? 3. Om man nu skulle få kontakt med nån som söker ett manus.. Hur fungerar det då? Tänk om jag nu skickar manuset och min idé till honom som söker ett manus och han blir intresserad av det och snor manuset och börjar jobba på det utan att jag vet om det? Vågar man ens ge ut sitt manus om man vet att såna här saker kan inträffa? Hittade en hemsida där dom skriver information till manusförfattare om vad dom söker för manus osv och där skriver dom delvis att man kan få pengar i förskott osv.. Då kanske manusförfattaren blir intresserad och vill skicka sitt manus till han/hon och då bara snor mannen/kvinnan manuset ifrån manusförfattaren :/ Var det nåt mer jag undrade över? Just nu finns det inget som jag kan komma på. Men jag skriver nåt ytterligare senare isåfall om det nu finns nåt mer jag vill tillägga. Tack på förhand! 0 Citera
Spassy Postad 3 januari 2011 Postad 3 januari 2011 1. Om du gillar att skriva på svenska så kan du försöka att få någon att översätta åt dig. Men att använda ett översättnings verktyg funkar OFTAST aldrig. 2. Det beror ju på. Om du skriver en lång film till ett amerikanskt filmbolag så kan du få kanske mellan 60-90 tusen dollar kanske, men du kan ju få mer eller mindre, det är ju inte möjligt att säga exakt men det ligger runt den lönen. 3. Därför ska du registrera dig hos WGA (Writers guild of America). Det är inte dyrt och det skyddar dig ifrån att ditt manus blir stulet. De hjälper dig juridiskt och på andra planer. Detta är ett smart alternativ och om du har gjort detta kan du skicka manuset till en agent och han kan ta det därifrån, men du borde ha en agent om du vill ha en chans i branschen. Jag är inte 100 % på allt detta, men detta är vad jag har hört iaf. 0 Citera
Habzuki Postad 3 januari 2011 Författare Postad 3 januari 2011 #1 Okej! :) Finns det utbildade översättare för sånt här? Eller vad är bäst att gå till om man vill få hjälp med att översätta manuset på ett bra sätt? #2 Okej! När du säger "amerikanskt filmbolag" hur stort bolag tänker du på då? Jag hittade detta: "http://www.hollywoodlitsales.com/guestbooks/2/board2.shtml" och där söker folk manus. Du kan ju kolla lite så märker du. Räknas det där som små amerikanska företag som inte ger en lika stor summa? Eller tänkte du på jättestora amerikanska företag? #3 Om man nu registrerar sig hos WGA, hur fungerar det där efter då då? På vilket sätt blir man beskyddad ifrån att bli stulen på sitt manus. Och hur får man tag i en sådan agent som tar hand om mina manus och söker köpare av manusen? Om det är så det fungerar :) Är det svårt att få tag i en sådan agent? Tack för infon :) Uppskattas om det kommer mer på dom nya frågorna jag ställt. 0 Citera
Mega99 Postad 3 januari 2011 Postad 3 januari 2011 #1 Okej! :) Finns det utbildade översättare för sånt här? Eller vad är bäst att gå till om man vill få hjälp med att översätta manuset på ett bra sätt? Det finns gott om översättare, både professionella och indie - Helst vill du ju hitta någon som även är insatt i manusformateringen både på svenska och engelska, så att även den översätts korrekt, fast sånt är inte jättesvårt att googla fram heller. #2 Okej! När du säger "amerikanskt filmbolag" hur stort bolag tänker du på då? Jag hittade detta: "http://www.hollywoodlitsales.com/guestbooks/2/board2.shtml" och där söker folk manus. Du kan ju kolla lite så märker du. Räknas det där som små amerikanska företag som inte ger en lika stor summa? Eller tänkte du på jättestora amerikanska företag? Ett script för en hollywood blockbuster kan ju gå på en hel del, och är man skicklig kan man tillochmed lurka åt sig en del av försäljningsintäckterna också. Mindre företag betalar inte speciellt mycket -- Det kan fortfarande handla om ett par tio tusen (eller enstaka tusen), men i mindre skala brukar man mer se det som ett utbyte; Du får ditt namn med i eftertexterna och därmed ett större namn inom branschen, och de får manuset. Ofta blir det att man får jobba nästan slavaktigt tills man gjort sig ett namn, och Sen börjar man kräva mer. #3 Om man nu registrerar sig hos WGA, hur fungerar det där efter då då? På vilket sätt blir man beskyddad ifrån att bli stulen på sitt manus. Och hur får man tag i en sådan agent som tar hand om mina manus och söker köpare av manusen? Om det är så det fungerar :) Är det svårt att få tag i en sådan agent?. Ett manus registrerat hos WGA är just Registrerat -- Det datumstämplas, och detta kan du referera till om ett liknande manus skulle råka dyka upp efteråt. 0 Citera
Désirée Postad 4 januari 2011 Postad 4 januari 2011 Hejsan! Du har valt en trevlig yrkesbana. Välkommen. 1) Jag kan bara svara för mig själv. Jag har kämpat i år för att skriva felfri engelska, dels för att det är enklare och billigare, men även för känslan. Men det är klart att det går att anlita en översättare. 2) På svenska manus lär du inte kunna försörja dig på det. Om du blir anlitad som manusförfattare av ett seröst större produktionsbolag i USA får du drygt $100 000 för ett långfilmsmanus. Ett färdigskrivet, skrivet på spekulation så att säga, säljs för det som köparen tycker att det är värt. Ett tag kunde det komma upp i miljonbelopp (i dollar) men det gör det inte längre. Mindre produktionsbolag och oberoende producenter har dessutom inte de pengarna. En annan sak att ta i beaktande är att skriva manus inte är momspliktigt utanför EU. Ta nu inte mitt ord på det, utan kolla upp det själv. Men det var det beskedet jag fick när jag kontaktade skatteverket. 3) Du börjar med att "pitcha" din idé till den som är intresserad, dvs kort och effektivt beskriver ditt manus, och väcker intresse (svår kombination). Om intresse fortfarande finns, skicka manuset. Ja, det kan bli stulet, men det sker väldigt sällan i praktiken. Det bästa sättet att inte få folk att vilja jobba men en är att stjäla andras idéer, så du behöver inte vara särdeles orolig, ett gott rykte är vad som gör att dessa människor överlever. Hur du får betalat är något som görs upp beroende på situation. Ha en glad dag 0 Citera
Désirée Postad 4 januari 2011 Postad 4 januari 2011 #2 Okej! När du säger "amerikanskt filmbolag" hur stort bolag tänker du på då? Jag hittade detta: "http://www.hollywoodlitsales.com/guestbooks/2/board2.shtml" och där söker folk manus. Du kan ju kolla lite så märker du. Räknas det där som små amerikanska företag som inte ger en lika stor summa? Eller tänkte du på jättestora amerikanska företag? Fråga vad de har för budget på sina produktioner, för att få ett hum om lämplig betalning. Tänk på att ett bra manus är grunden för en bra film och att det är värt att betala för, men det måste ligga i proportion till vad filmen som helhet har för budget. Det är svårt att få några jobb som manusförfattare innan man har fått något sålt. Ironiskt, men sant. Skriv så bra du kan och visa det för så många som möjligt, så kanske du får napp tillslut. #3 Om man nu registrerar sig hos WGA, hur fungerar det där efter då då? På vilket sätt blir man beskyddad ifrån att bli stulen på sitt manus. Och hur får man tag i en sådan agent som tar hand om mina manus och söker köpare av manusen? Om det är så det fungerar :) Är det svårt att få tag i en sådan agent?. Agenter kan man se sig om i sjön efter tills man har fått sålt något. Det är skitsvårt att få tag i en agent när man är helt grön. Åtminstone om man inte är där på plats och kan kliva in på kontoret. Men pröva gärna. Det finns listor på nätet med agenter. Att registera ett manus hos WGA är nog bra, men samtidigt kan man ju fundera på vad det har för praktiskt betydelse. Du har ett bevis för att du skriv det manuset då, men är du beredd att processa om det i rätten? 0 Citera
Habzuki Postad 4 januari 2011 Författare Postad 4 januari 2011 Okej! =) Tack för infon Mega och Desiree.. När du nu säger att det finns professionella manusöversättare, har du några bra länkar eller så eller tips på vart man kan hitta dom? Har testat typ att googla typ: "manusförfattare" osv men har inte hittat nåt direkt :7. Du sa även att det fanns listor på nätet för agenter. Söker man då efter en svensk agent eller kör man på en utländsk? Vilket är mest praktiskt alltså? Delvis, kan du vara snäll och skicka några bra länkar dit man kan söka efter agenter? :) Vi säger om man alltid har ett bra manus som vem som helst skulle gilla tex.. Har man alltid chansen att skicka in lite var som helst då eller brukar det vara så i manusvärlden att ibland är det inte någon överhuvudtaget som söker ett manus, eller rullar det på hela tiden med folk som söker manus? Tänkte så det inte bara tar stopp :8 Finns det några mer länkar om vart man kan skicka in manus osv, så tveka inte på att skicka dom :) Jag vill ha alla användbara länkar och en förklaring på vad jag kan åstadkomma med dom :) Tack på förhand! 0 Citera
Désirée Postad 5 januari 2011 Postad 5 januari 2011 Sök på "översättare", inte "manusförfattare". Du skriver manuset och vill ha det översatt. Men att översätta hundra sidor är inte direkt gratis. Ställen att få feedback: http://www.talentville.com/ http://www.triggerstreet.com/ Dessa två ställen är gratis communities där du ger och får feedback från manusförfattare som du själv. Det har sina sidor, men man får ta det för vad det är. Börja med att lära dig skriva för film och skriv ett manus, och skriv om det och skriv om det tills det är så bra det kan bli. Det känns lite som du hoppar över den biten och vill skicka iväg något med en gång. När du har ett manus som är kanon, börja skicka det till tävlingar. Kortfilmsmanus är i regel lättare att få sålda och producerade. Att få sålt något är vikigt, för de tär ett bevis på att någon gillat det man skrivit, och det gör andra intresserade. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.