Jump to content

Recommended Posts

Posted

Visa upp och låt andra inspireras och se alla roliga prylar som man kan ha nytta av.

3 kategorier, skriv vilken som ni tycker er rigg passar under:

amatör, Semi-pro och pro

Posta på =)

Posted

Lite mindre action än jag hoppades här :P

Får väl börja med min egna lilla rigg då så kanske folk kommer igång :D

Jag kallar nog denna för amatör då det är långtifrån de bra valen gällande alla tillbehören.

http://www.lolz.se/uploader/pics/rigside-2.jpg

http://www.lolz.se/uploader/pics/rigsned-2.jpg

Posted

Det är faktiskt indisystem, tydligen har de uppdaterat sina mattboxar och denna nya är väldigt trevlig tycker jag.

Fullständig lista:

Indisystem ULTRAcompact, nerslimmad till motsvarande indiRAILSpro XV på bilderna

indiMATTEpro

indiFOCUSmini

LCDVF

smallHD DP6

+ 5Dmk2 och 24-70 2.8L

Posted

Fungerar indiFOCUSmini bra? Funderar på en liknande setup som din. Gick beställningen bra/snabbt? IndiSYSTEM verkar vara en av få riktigt prisvärda system...

Posted

sakerna har hållt bra eller? har hört mycket neg. om indiesystem på senaste

fotar väl mitt trash, givetvis går man inte ut på comissions med bosse bildoktorn setups, det är asvett för hemmavideos vilket är det jag syslar med i dagsläget:

- "steadycam" (shoulder support), går att hitta för runt 300 kr om man letar, brytit av toppen så att vikten ligger mer centrerad + vadderat/förstärkt, den avbrytna toppen är numera ett zoom H4n mount på baksidan.

- "indien" mattebox, ca 700 kr inkl. railsystem. Har moddat det lite, sitter ett manfrotto huvud (300 kr) vilket gör att det finns en höjdled axel justering direkt på plattan. En moprh av manfrotto lens support + indien-grejerna, lite tejp o gummiband, Tappat bort frenchflagen :/ Lite limmrester från ett hemmabygge på skärmen, hehe...

använder de små manfrotto plattorna för ett universalt quickrelease system på alla mina prylar

Kommer kassera det mesta under året, det jag saknar mest: swing-away mattebox som tar 4.56/professionell formfaktor, delbart shouldersystem som funkar att sätta snabbt på tripod (vilket är det jag försökt bygga med sisådär resultat). Finns faktiskt inget på marknaden just nu som är det jag vill ha, gotta compromise...

såg ut såhär lite tidigare men funkade ej med nya tripod/huvud

http://i46.tinypic.com/1y8yuf.jpg

24-70 2.8L

extending zoom + kortkort rails... var det dyraste objektivet för fototillfället nu eller, hmm? :-)

IMG_0113.jpg

Posted

Det funkarr mycket bra, inga problem, sjysst med deras nya snapgears sålänge det passar på gluggarna.

Har haft indisystem en gång innan och de har ändrat en del detaljer på det jag köpt nu så verkar vara finfint nu.

Annars skulle jag nog rekommendera GINI, har ett sånt på G för att byta ut min indisystemrails, dock för att det har lite funktioner som indi saknar, men inget fel alls med det.

Mitt 24-70 må vara det jag gillar bäst, men inte det dyraste ;) funkar fint med 24 med om man flyttar railsen lite, men där passade det fint alá 70mm :)

Posted

HMC151, SGblade med Rotorazor 1 optik, DIY axelstöd och DIY handtag fram. En 7" HD monitor (troligtvis lilliput dock utan deras logga eller namn på).

Fungerar ganska fint!

DSC_0118.jpg

Posted

Kanske offtopic, men var hittar man delar till en basic dslrrigg? Var hittar jag såna där "supporträls", monitor osv? Finns det några särskilt prisvärda delar ex någon monitor som "alla" kör med pga dennes mycket fina prisvärdhet?

Och var hittar man prylarna, sökte på smallHD DP6 på prisjakt, men hittade nada

Posted

smallHD är ifrån staterna, så googler hittar svaret åt dig då istället. Dock kan jag inte påstå

att alla kör med den, men den är väldigt bra det är den.

Skulle rekommendera lilliputs monitorer, typiskt "alla kör med den" och för priset är den helt ok.

När det gäller supportrails och liknande finns det en drös med olika alltifrån vettigt prissatta (indisystem) till dyra (swedish chameleon)

Google hittar det måsta åt en,

Posted

Coollcd.com är en mycket populär hemsida för monitors med mera, bra priser och otroligt snabb leverans. Hade min monitor inom tre dagar med DHL express (slapp betala tull och moms, DHL express har en tendens att passera förbi utan problem då dom tullar sina egna paket).

Posted

Jag kör en monitor från Lilliput (669HB) köpt från Coollcd.com. Bra leverantör och bra pris. Dock tycker jag själv att den mest ska användas för framing och eventuellt för fokusering. Rent exponeringsmässigt vågar jag inte lita riktigt på den (än).

När det gäller bra "rigg-delar" till bra pris skulle jag rekommendera att du kikar på dessa: http://www.express35.com http://www.jag35.com

Posted

Ja ska försöka få hjälp med att bygga en shoulderrig och follow focus till min 60d snart. Måste bara komma på hur jag vill ha det först. Har iaf tänkt att follow focusen ska kunna användas på olika stora objektiv. Jag kommer lägga upp bilder på det här sen.