OP5 Postad 9 december 2010 Postad 9 december 2010 Vad tror ni? Kommer det att bli möjligt att koda prores med Premiere i framtiden??? Är det bara jag som upplever Encode som extremt dåligt? Opålitligt, långsamt och väldigt lite valmöjligheter med format att koda till... 0 Citera
Max_H Postad 10 december 2010 Postad 10 december 2010 Varför skulle du inte kunna koda ProRes...? Finns codecen installerad i maskinen kan PPro rendera till det. Att codecen däremot i många fall är bunden till FCP får du gärna maila Steve Jobs om. I CS5 är åtminstone inte Encodern långsam, däremot kan jag hålla med om att den emellanåt var rätt opålitlig i CS4... //Max 0 Citera
OP5 Postad 11 december 2010 Författare Postad 11 december 2010 Vet inte om du missförstår mig med vilje, men att koda TILL prores med Premiere är idag inte möjligt. 0 Citera
OP5 Postad 11 december 2010 Författare Postad 11 december 2010 jag har CS5 encoder också och när det gäller output options så är det samma piss. TEX går det inte att koda TILL QT i HD, vilket gick i CS3. 0 Citera
Max_H Postad 11 december 2010 Postad 11 december 2010 Missförstår inget (tror jag). Jag renderade precis ut ProResHQ i SD/720p/1080p från både Premiere Pro / Adobe Media Encoder - bägge i CS5 version - på en Mac med Quicktime 7 och FCP 6 installerat. Bör fungera för dig också - om inte, kolla först att Quicktime 7.X är installerat korrekt. Är det flera format som saknas, får du gärna skriva vilka... Edit: Och på en PC kan man inte koda ProRes. //Max 0 Citera
OP5 Postad 12 december 2010 Författare Postad 12 december 2010 Ah, ok då är jag med. Tack för hjälpen. Borde skrivit CS4 o 5 för PC. Ja, på PC har Encoder verkligen extremt lite output options. Finns det nån plugin eller liknande för att få fler? 0 Citera
Peus Postad 12 december 2010 Postad 12 december 2010 Inte plug-ins men codec packs eller fristående codecs t.ex. DivX (http://www.divx.com) eller Avid Codecs vilka Max eventuellt har installerat på datorn han tagit exempelbilden ifrån (om det nu inte är programmet Avid som är installerat). Googla på: Avid Quicktime Codecs Light Edition Vanliga codec packs är K-Lite och Nimo etc men att bara hals över huvud installera ett codec pack är inte att rekommendera då det ofta blir lite väl mycket gratis godis. Bättre då med fristående codecs. Lycka till mvh /Pontus w 0 Citera
Max_H Postad 12 december 2010 Postad 12 december 2010 Klarifiering: Jepp, har både Avid MC och Final Cut installerat. Och "piken" mot Jobs var helt enkelt att Apple har "låst" ProRes-encoding till Mac. PC är Read-Only. (Dessutom endast 8-bit kvalitet) Fråga: Vilka codecs saknas tycker du och varför vill du ha dem? //Max 0 Citera
Kimster Postad 12 december 2010 Postad 12 december 2010 Jag måste säga också, installera inte några codecs såvida du inte "måste" ha dem. Att installera program som K-lite eller liknande, är lite rysk roulette. Det kan funka med det kan döda också. 0 Citera
OP5 Postad 13 december 2010 Författare Postad 13 december 2010 Tja, tex när jag använder CS3 så kan jag koda ut en QT (.mov) fil i H.264 (1080x1920), vilket jag inte kan i Encoder CS4 eller 5. men för att återgå till grundfrågan, Är det troligt att Jobs kommer ändra sig inom en snar framtid och "låsa up" Prores (inte bara read) till PC? Finns det några indikationer på det? Prores är ju lite av en standard idag, och att alla PC användare inte kan använda det fullt ut är ju inte enbart positivt om Jobs verkligen vill etablera det som en standard. 0 Citera
Kimster Postad 13 december 2010 Postad 13 december 2010 Det går alldeles utmärkt att göra QT/MOV filer i H.264 med CS4/5 Kör man PC använder man andra format. Alla kör inte Mac. DNxHD funkar utmärkt t.ex. Från min del av världsbilden finns det inga tecken på att Prores plötsligt skulle bli PC-vänligt. Det hela är sannolikt uttänkt affärsstrategi från Apples håll. 0 Citera
OP5 Postad 13 december 2010 Författare Postad 13 december 2010 Varför har inte jag dem möjlighetern i mitt CS4? antar vi pratar på PC nu... En fråga till. Om jag importerar min Prores HQ master i Premiere på PC och sedan exporterar i annat format, tex MPG2, så borde det inte göra nån skillnad i bild, än om jag gör samma sak i en MAC FCP el Premiere. Eller? 0 Citera
Max_H Postad 13 december 2010 Postad 13 december 2010 Exportkvaliteten beror på du har en 10-bitars ProRes eller ej. PC får aldrig mer än 8-bit från ProRes-filen. Har ett svagt minne om att det ibland blir så att Quicktime inte installerar alla komponenter om du inte aktivt väljer "Full Install". (Eller snarare väljer Custom Install och sen kryssar i alla komponenter) /Max 0 Citera
OP5 Postad 14 december 2010 Författare Postad 14 december 2010 ok. tack. skall prova installera om QT. Ja det är en Prores HQ master så det blir väl en viss försämring där. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.