Jump to content

CS4 och CS5 och Prores?

OP5

Recommended Posts

Varför skulle du inte kunna koda ProRes...? Finns codecen installerad i maskinen kan PPro rendera till det. Att codecen däremot i många fall är bunden till FCP får du gärna maila Steve Jobs om.

I CS5 är åtminstone inte Encodern långsam, däremot kan jag hålla med om att den emellanåt var rätt opålitlig i CS4...

//Max

Missförstår inget (tror jag). ProRes.png

Jag renderade precis ut ProResHQ i SD/720p/1080p från både Premiere Pro / Adobe Media Encoder - bägge i CS5 version - på en Mac med Quicktime 7 och FCP 6 installerat.

Bör fungera för dig också - om inte, kolla först att Quicktime 7.X är installerat korrekt.

Är det flera format som saknas, får du gärna skriva vilka...

Edit: Och på en PC kan man inte koda ProRes.

//Max

Inte plug-ins men codec packs eller fristående codecs t.ex. DivX (http://www.divx.com) eller Avid Codecs vilka Max eventuellt har installerat på datorn han tagit exempelbilden ifrån (om det nu inte är programmet Avid som är installerat). Googla på: Avid Quicktime Codecs Light Edition

Vanliga codec packs är K-Lite och Nimo etc men att bara hals över huvud installera ett codec pack är inte att rekommendera då det ofta blir lite väl mycket gratis godis. Bättre då med fristående codecs.

Lycka till mvh /Pontus w

Klarifiering: Jepp, har både Avid MC och Final Cut installerat. Och "piken" mot Jobs var helt enkelt att Apple har "låst" ProRes-encoding till Mac. PC är Read-Only. (Dessutom endast 8-bit kvalitet)

Fråga: Vilka codecs saknas tycker du och varför vill du ha dem?

//Max

Tja, tex när jag använder CS3 så kan jag koda ut en QT (.mov) fil i H.264 (1080x1920), vilket jag inte kan i Encoder CS4 eller 5.

men för att återgå till grundfrågan, Är det troligt att Jobs kommer ändra sig inom en snar framtid och "låsa up" Prores (inte bara read) till PC? Finns det några indikationer på det? Prores är ju lite av en standard idag, och att alla PC användare inte kan använda det fullt ut är ju inte enbart positivt om Jobs verkligen vill etablera det som en standard.

Det går alldeles utmärkt att göra QT/MOV filer i H.264 med CS4/5

Kör man PC använder man andra format. Alla kör inte Mac. DNxHD funkar utmärkt t.ex.

Från min del av världsbilden finns det inga tecken på att Prores plötsligt skulle bli PC-vänligt. Det hela är sannolikt uttänkt affärsstrategi från Apples håll.

cs4_export.jpg

Varför har inte jag dem möjlighetern i mitt CS4? antar vi pratar på PC nu...

En fråga till. Om jag importerar min Prores HQ master i Premiere på PC och sedan exporterar i annat format, tex MPG2, så borde det inte göra nån skillnad i bild, än om jag gör samma sak i en MAC FCP el Premiere. Eller?

Exportkvaliteten beror på du har en 10-bitars ProRes eller ej. PC får aldrig mer än 8-bit från ProRes-filen.

Har ett svagt minne om att det ibland blir så att Quicktime inte installerar alla komponenter om du inte aktivt väljer "Full Install". (Eller snarare väljer Custom Install och sen kryssar i alla komponenter)

/Max