Jump to content

Behöver hjälp! Nytt redigeringsprogram i stället för Pinnacle Studio 9?

spagaten

Recommended Posts

Har nyligen gått en kurs på ABF (videofotografi) och lärt mig lite mer om de manuella inställningar som finns på videokameran, så nu behärskar jag min XH A1s lite bättre i alla fall. Nu till frågan. Jag har i några år redigerat i Pinnacle Studio 9, men känner nu att jag vill uppdatera mig till ett helt annat program, frågan är bara vilket (en standardfråga här på forumet)

På kursen använde vi oss av Final Cut Pro, och det programmet tyckte jag hade ett väldigt användarvänligt gränssnitt, har ju inte så mycket att jämföra med iofs....

Jag har en PC. Alltså måste jag byta ut den mot en Mac om jag vill investera i Final Cut Pro, och det känns lite surt, även om jag kom att gilla Final Cut väldigt mycket.

Då är frågan vad nästa val blir! Jag antar att "Adobe Premiere Pro" ligger nära till hands! Vad är det egentligen i stora delar som skilljer Adobe Premiere Pro, från Adobe Premiere Elements, mer än priset? Dum fråga kanske!

Är Premiere ett bra val?

Uppgifter om min dator: 2,20 GHz, 2,00 GB Ram. Räcker det till Adobe Premiere Pro?

Din dator är i långsammaste laget för för HDV, men med lite mer ramminne kan det funka. Det skiljer ganska mycket mellan Premiere Pro och Elements, därmed är det inte sagt att du gör bättre filmer med Pro... ;)

Pro har (bla) source/program window, flera sekvenser i samma projekt, stöd för P2/XDCAM/RED, bakgrundsexport, mono/stereo/5.1 separation, etc.

I mitt tycke skiljer det egentligen rätt lite mellan FCP/PPro. Min största hang-up brukar vara lite kortkommandon och att uppspelningen inte stannar när man flyttar uppspelningsmarkören.

Finns testversion att ladda ner (funkar 30 dagar) men tyvärr inte med din kamera då den använder MPEG-filer vilket inte funkar i test-versionen.

//Max

Ta en titt på Sony Vegas Pro. Det är inte alls så maskinkrävande. 2,20 Ghz finns väl iofs på lite olika processorer. Men HDV brukar fungera väldigt bra på Vegas 8, 9 och 10 på på avsevärt enklare datorer än sina "konkurrenter".

Köpa Vegas på nedladdning från USA är klart prisvärt.

Tack för era svar, nu fick jag någonting att fundera på, har inte ens tänkt på Sony Vegas. Var inne på Scandinavian Poto och och kollade priset på Sony Vegas Pro 10: 6995 kr. Det är ju bra mycket billigare än både Adobe Premiere Pro, och Final Cut Pro. Jag har ju inget annat att jämföra med än Pinnacle Studio, och några få timmar med Final Cut. Är det hög inlärningströskel på Vegas, är det ett logiskt och användarvänligt gränssnitt på Vegas?

Nja, inlärningströskeln beror väl alltid på hur datavan man är, och hur mycket man kan engelska fackuttryck. Jag hade själv inga problem att gå från Premiere till Vegas. Det är en rätt så bra manual på Vegas/Architect men man måste ju kunna engelska skapligt.

Priser finns här också: http://www.sonycreativesoftware.com/buy/vegaspro

Förutom testversion finns olika typer:

http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiope/compare

Jag har inte provat än, men om jag förstått det rätt kan man lyfta upp sina projekt från exempelvis exempelvis Vegas Movie Studio till Pro, om man vill ha fler funktioner. I så fall skulle man kunna börja med en enklare version om man inte vill kosta på det dyraste.

• 2 weeks later...

Jag vill också gärna slå ett slag för Sony Vegas Studio 10 (amatörversionen av Vegas alltså) som jag använder. Är ingen kung på redigering men jag har använt Final Cut när jag gick en dokumentärfilmskurs på Ölands Folkhögskola. Och vad gäller gränssnitt är Sony Vegas snarlikt tycker jag. Det finns självklart skillnader... Men inte så att det blir svårt att förstå hur Vegas funkar. Att jag valde Vegas berodde mycket på att jag har en gammal stationär maskin som jag ville köra den på och efter att ha testat både Pinacle Studio och Premiere Elements. Vegas var betydligt mindre resurskrävande och gick som smort på min gamla häck. De gjorde inte de andra två... Mycket möjligt att det går att ställa in dem så att de funkar bättre men utan att skruva på några parametrar vann Vegas klart.

Datorn är en DualCore 2,4GHz med 2GB RAM...

Det är inte mycket att komma med men det funkar att redigera HDV... Lägger man på en massa filter och effekter blir det tungt men man kan ställa Vegas så att den automatiskt sänker bildkvaliteten på previewn till förmån för bildflödet... Och då brukar det rulla utan hack och ryck... Trots att jag aldrig använder mig av för-rendering...

Det enda jag har saknat i Vegas Studio (eller egentligen i DVD Architect Studio 5) är avsaknaden av stöd för undertextfiler typ .ass etc. Det beror naturligtvis på vad man har för behov... Men för egen del är jag helnöjd med Vegas Movie Studio HD 10...

Jag har platinumpaketet som man i dag kan köpa för 600kr på Dustin... Det tycker jag är ett kap.

Studio-versionen ser i stort ut som och fungerar i stort som Pro-versionen... I princip är det bara en bantad version av Pro verkar det som... Bland annat får man bara 10 videokanaler och 10 audiokanaler (5.1 eller stereo)... Men det är inget problem för mig... Jag körde tidigare på Studio 9 som bara hade 4 videokanaler och det funkade även om det var en liten gnutta begränsande... Nu har jag lite mer utrymme men har aldrig använt mer än max sju av de tio...

• 2 weeks later...

Jag har inte köpt något nyt redigeringsprogram ännu. Vegas Movie Studio HD 10 verkar klart intressant, vill jag byta upp mig till Pro versionen senare, så går ju det bra när jag kommit in i programet. Nu har jag fått lite info om olika program, så nu gäller det att bara bestämma sig.