Gå till innehåll

HV30 + Min nya rigg


Maxzzz

Recommended Posts

Hej! Tänkte dela med mig med hur jag försöker bygga mig en rigg för kommande filmprojekt.

 

Har ägt en HV30 rätt länge och har alltid tänkt bygga en rigg som gör denna fantastiska kamera ännu bättre. Sen kom DSLR-tåget och jag började komma i säljtankar (för att skaffa mig en DSLR helt enkelt). Men nu har jag bytt spår igen!

 

Hittills är en Jag35sp + top handle med monitorfäste inköpt (http://jag35.com/new/wp-content/lg-gallery/Products/Jag35SP/003.jpg). Köpte även idag en Canon FD 50mm f/1.4. Nästa steg är att köpa support rods + en monitor. Sista steget blir en follow focus. Tänkte kolla om ni där ute har tips på vart man hittar billiga och pålitliga saker? Det jag hittills ansett mest passande är:

 

Monitor: Lilliput 7'' med HDMI (finns massa på Ebay för 1000-1500:- inkl frakt)

Follow Focus: Jag35 Dfocus + 1 gear (http://jag35.com/new/products/dfocus/) 166.99 USD exkl. frakt

 

När det kommer till support-rods är jag osäkrare, där kanske ni har tips etc. Har tittar på indiSYSTEM.com, de har bra saker. Men jag är som sagt osäker...

 

Kommentarer/åsikter/hjälp?

 

MVH

 

Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har kört både semi-prosumer rigg med HV20 och nu D7000, till båda har jag/kör jag med indisystems riggar, det blir nog inte bättre i den prisklassen :)

När jag körde HV20 körde jag den sk shrig-riggen, numera är det ULTRAcompacten till min D7000. Lika nöjd med båda, vissa delar är dock lite jobbiga när det kommer till reglering på sistnämda.

Men det är inga problem direkt vid användning.

Länk till kommentar
Share on other sites

text

 

Eftersom jag kör på en spinner-adapter så funkar tyvärr inte shriggen... Det jag ser som fördelen med det är att jag då kan använda min support-rigg + follow-focus + monitor när det väl är dags att uppgradera till en DSLR... Så vad jag letar efter är helt enkelt ett support-system som är flexibelt... Skulle ULTRAcompact-riggen funka med HV30+Adaptern? eller är den alldeles för liten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...