Jump to content

Dual Layer

adam66

Recommended Posts

Producerar en hel del dvdskivor med hjälp av Pinnacle studio 12. Gillar mest att arbeta med 8mm smalfilmer.

Jag har ett bekymmer vid renderingsstarten. Om jag har 2 timmar inspelat och inlagt på PC så är ju detta så mycket att kvaliteten går kanske mot 50% på visaren. jag väljer då att stoppa in en DL skiva dvs med 8,3GB i stället för 4,6.

Mitt program vägrar oftast att ta emot dessa skivor och säger: Använd en ospelad skiva eller en omskrivningsbar.

Har lyckats vid 2 försök av 10. Vad händer ?? vad gör jag fel ??

adam66

120min är väl grundkapaciteten på en DVD-skiva. Har man inte mycket bildförändringar (action sekvenser/ många snabba klipp etc.) så kan man ofta klämma in lite till ändå utan märkbara kvalitetsförluster. Har du jämfört bildkvaliteten mellan en Dual-Layer-kopia och en Single-Layer-kopia?

Dual-Layer är lurigt, det gäller att skivorna passar till din brännare och att programmet förstår det också. Ibland kan det hjälpa att göra en image-fil och bränna med ett annat program.

Om ditt källmaterial är 8 mm smalfilm så kan du utan vidare klämma in väsentligt mer än 120 minuter på en enkel DVD utan att få synbar försämring. Det är ju en väsentlig skillnad på SD i bra kvalitet och Video8, VHS och 8 mm smalfilm. Inte ens Hi8 eller SVHS kommer i närheten.

• 2 weeks later...