Gå till innehåll

Hur vitbalanserar ni?


gotesson

Recommended Posts

Hej! Använder mig av en 5D mark2, och funderar lite på hur jag ska göra med vitbalanserandet. Ska man skaffa sig ett gråkort att vitbalansera mot? Eller räcker det oftast med dom förinställda för skugga, direkt solljus osv?

Hur gör ni?

 

Mvh

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Hej! Använder mig av en 5D mark2, och funderar lite på hur jag ska göra med vitbalanserandet. Ska man skaffa sig ett gråkort att vitbalansera mot? Eller räcker det oftast med dom förinställda för skugga, direkt solljus osv?

Hur gör ni?

 

Mvh

Fredrik

 

Kanske detta kan vara till hjälp:

?
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Hej! Använder mig av en 5D mark2, och funderar lite på hur jag ska göra med vitbalanserandet. Ska man skaffa sig ett gråkort att vitbalansera mot? Eller räcker det oftast med dom förinställda för skugga, direkt solljus osv?

Hur gör ni?

 

Mvh

Fredrik

 

Jag undrar samma sak, även hur man vitbalanserar i mörkare miljöer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tar en stillbild på scenen med ljus och allt dock så håller jag upp en bit vit eller grå kartong framför kameran. Sedan så väljer jag "custom white balance" och går in i menyn, väl i menyn navigerar jag mig till "set custom white balance" (eller motsvarande) och väljer bilden jag just tog.

 

Perfekt vitbalans varje gång, hoppas att det hjälpte.

 

Och du behöver inte köpa ett gråkort går lika bra med en vit kartongskiva :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...