Davido Postad 18 oktober 2010 Postad 18 oktober 2010 Hejsan. Efter att ha filmat med en Panasonic AG DVX100B upptäcker jag nu i redigeringen att det inte är widescreen 16:9 utan 4:3!!! Jag har läst runt lite och förstått att det går att dra ut bilden så att den passar 16:9 men då räkna med att få en mycket markant bildförsämring. Eftersom den färdiga videon ska ut till kund och på nätet så undrar jag om någon har något tips för att lösa problemet? Är det ens någon som levererar 4:3 längre?? Är det inte oseriöst?? Hjääälp! 0 Citera
Andreas Sjoeberg Postad 18 oktober 2010 Postad 18 oktober 2010 När jag filmade med en dvx100B (Dock inte till kunder) så lade jag in filmklippen i en 16:9 komp. Fördelar med att göra så är att du kan bestämma upp och ner på utsnittet och ändra till det som känns bäst, (Men helst ska man ju göra det på plats, men en extra korrigering kan ju alltid få det att se bättre ut) men detta sätt kostar ju på kvalité. Du kan inte komma undan med någon lösning utan att det påverkar kvalitén. Om jag kom ihåg så filmar den i 720*576 och med 16:9 måste du ta bort en del av bilden och den blir väl någonstans runt 720*480. 0 Citera
Davido Postad 19 oktober 2010 Författare Postad 19 oktober 2010 När jag filmade med en dvx100B (Dock inte till kunder) så lade jag in filmklippen i en 16:9 komp. Fördelar med att göra så är att du kan bestämma upp och ner på utsnittet och ändra till det som känns bäst, (Men helst ska man ju göra det på plats, men en extra korrigering kan ju alltid få det att se bättre ut) men detta sätt kostar ju på kvalité. Du kan inte komma undan med någon lösning utan att det påverkar kvalitén. Om jag kom ihåg så filmar den i 720*576 och med 16:9 måste du ta bort en del av bilden och den blir väl någonstans runt 720*480. Jo precis den filmar i 720#576. Vad är en "16:9 komp"? Jag arbetar i Final Cut och nu funderar jag på att bara "förstora klippen"? 0 Citera
Pehrbau Postad 19 oktober 2010 Postad 19 oktober 2010 Tyvärr så finns inte 16:9 inbyggt i DX100B, som i övrigt är en utmärkt kamera. Som tillbehör finns det en optisk konverter att fästa på objektivet. Denna ger korrekt 16:9 men i sökaren ser man en på bredden hopklämd bild. Detta får man leva med men resultatet på bandet är OK. Konvertern kan köpas i Sverige men kan också köpas från bl a Nya Zealand för ett betydligt lägre pris. I efterhand kan du inte ändra formatet utan att antingen tappa kvalitet eller också geometrisk förvrängning. Som antytt ovan så kan du förstora hela bilden linjärt så att bredden blir 720 pixlar och motsvarande höjd blir betydligt större än önskade 576. Du måste då förskjuta bilden i höjdled för att få bästa bildkomposition. Detta medför kvalitetsförsämring i bilden men, om du accepterar försämringen, fungerar. 0 Citera
Davido Postad 19 oktober 2010 Författare Postad 19 oktober 2010 Tyvärr så finns inte 16:9 inbyggt i DX100B, som i övrigt är en utmärkt kamera. Som tillbehör finns det en optisk konverter att fästa på objektivet. Denna ger korrekt 16:9 men i sökaren ser man en på bredden hopklämd bild. Detta får man leva med men resultatet på bandet är OK. Konvertern kan köpas i Sverige men kan också köpas från bl a Nya Zealand för ett betydligt lägre pris. I efterhand kan du inte ändra formatet utan att antingen tappa kvalitet eller också geometrisk förvrängning. Som antytt ovan så kan du förstora hela bilden linjärt så att bredden blir 720 pixlar och motsvarande höjd blir betydligt större än önskade 576. Du måste då förskjuta bilden i höjdled för att få bästa bildkomposition. Detta medför kvalitetsförsämring i bilden men, om du accepterar försämringen, fungerar. Tack Pehrbau! Hade jag vetat att kameran inte spelade in i 16:9 hade jag aldrig arbetat med den!! Hur förstorar jag bilden linjärt så att bredden blir 720?? Ska jag bara dra ut bilden tills den passar in i 16:9 rutan? Och kan jag göra detta senare på alla klipp samtidigt?? 0 Citera
Nyaz Postad 19 oktober 2010 Postad 19 oktober 2010 Själv skulle jag -aldrig- dra ut/klämma ihop material bara för att få det i en viss storlek. 4:3-material utdraget till 16:9 (och tvärtom) tycker jag ser förjävligt ut, som kund skulle jag aldrig acceptera att något sådant. Behåll det hellre som det var från början. 0 Citera
Pehrbau Postad 19 oktober 2010 Postad 19 oktober 2010 Självklart är det ytterst olämpligt att dra ut bilden i sidled. Det måste ju ske både horisontellt och vertikalt. Om källmaterialet är av toppklass så kan resultatet för den oinvigde passera som något oskarpt. Det förekommer allt som oftast när en gammal kort filmsekvens av hög kvalitet men i fel format används tillsammans med modernt material. 0 Citera
Davido Postad 20 oktober 2010 Författare Postad 20 oktober 2010 fattar inte att 4:3 har varit standard förut det ser ju förjävligt ut:) nu får jag låtsas som att det var ett medvetet val eller nåt... "snyft" 0 Citera
Pehrbau Postad 21 oktober 2010 Postad 21 oktober 2010 Det är inte så konstigt för när TV kom för mer än 60 år sedan så var 4:3 format vanligt också för film. När "bredbild" kom och man behövde ett system som klarade att visa 16:9 på kapabla apparater men också på äldre TV-apparater så låg det nära till hands att behålla samma antal pixlar men i stället ändra varje pixel så att den blev mer rektangulär. TV apparaten använder bara rektangulära pixlar så där för blir en 16:9 bild på en TV 576*1024 pixlar. Detta är också det mått man använder för att lägga in en stillbild på tidslinan i ett SD projekt för 16:9. Vid 4:3 användes stillbilder 576*768 pixlar. 0 Citera
vilcans Postad 25 oktober 2010 Postad 25 oktober 2010 Men såg du inte att det var 4:3 när du filmade? I vilket fall kan du ju alltid lägga på lite svarta kanter (letterbox) och göra 16:9 eller kanske bara 14:9. Beroende på hur du har filmat kan det se mer eller mindre bra ut. För övrigt tycker jag att 4:3 är snyggt. Helst avnjutet på en 28-tums CRT. Men man är ju dödsdömd om man använder 4:3 tyvärr. 0 Citera
plf66 Postad 26 oktober 2010 Postad 26 oktober 2010 Jag tror inte man är dödsdömd om man använder 4:3, men jag ställer mig tveksam till att nyfilma i 4:3. Man kan lika gärna använda en bra modern HD-kamera och filma med, sen beskär man till 4:3. Då har man 16:9-material till den dag man vill använda samma material till en "modernare" produktion. Jag tycker SVT har ett satyg fn att skala om massor med 4:3-material och beskära det till 16:9 istället för att sända det som 4:3! Det är oftast inte så snyggt. Själv gör jag allt nyfilmning i 16:9. Men jag kommer säkert att göra 4:3-filmer också så länge jag har filmintresset kvar. Jag använder mycket gammalt material, och av de sakerna gör jag (naturligtvis) 4:3-filmer. Men jag ställer mig som sagt mycket tveksam till att filma nytt i 4:3. Det skulle vara om nån skänker mig ett par Digibeta-kameror, och bandspelare till dessa... 0 Citera
videocam Postad 4 november 2010 Postad 4 november 2010 Fixa detta med Adobe Premier. Välj 16:9 i Adobe Premier vid ny projekt. Kör sedan in filmen med Capture. När du sedan drar dina 4:3 filmklipp till Timelinen så ser du massor av svart runtom. Tipset nu är att markera varenda bildruta på Timelinen och dra ut de tills du är nöjd med det. Därefter lägger du på videofilters som du hittar i vänster hörn du skall då leta efter filter som heter ShadowHighlight, Auto Colour, Auto Contrast, Auto Levels, Sharpen, sant filters under Color Correction. Dock blir kvalitén lite sämre just för att du dra ut hela filmen men proportionerna behålls om man gör på rätt sätt. Du får helt enkelt labba dig fram tills du är nöjd. Det är mitt tips 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.