Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Det ska köpas ny kamera på jobbet. Lutar åt Canon 5D eller 7D.

Har läst o kollat på några filmer om att jobba med material från dessa kameror i Premiere Pro CS5.

Min fråga: Är det så smidigt som det sägs (t ex här:)

http://tv.adobe.com/watch/short-and-suite/working-with-hdslr-footage-in-premiere-pro-cs5/

även om man är uppe i långa sekvenser.

Alltså ingen konvertering av filmmaterialet utan direkt in i redigeringen bara?

Jobbar nu med standard-dv på en MacBook Pro (2009) med 2,93 GHz Intel Core 2 Duo med 4 GB ram.

Räcker datorn till?

/David

Postad

När du säger långt, vad innebär det? Och hur många klipp? För 30-50 minuters dokumentärer med ett flertal ljudspår bör nog 8Gb vara bättre.

//Max

Postad

Sekvenser 5-8 min + att jag lägger ihop ett flertal sekvenser inför bränning till en lång=60-80 min.

Mera Ram är inga problem att skaffa.

Men angående min första fråga, dvs ingen konvertering av Canonmaterialet innan klippning - stämmer det?

/David

Postad

Ljudet plockas ut som separata filer (sk CFA-filer i 32-bit float) för att man inte ska behöva separarera det under uppspelning. Videomaterialet är helt orört med korrekt färgprofil etc. På laptops kan du behöva ändra dekodningsupplösningen, sk Fractional Playback, men det är enbart för att hjälpa långsammare datorer att spela upp materialet. Renderingen sker alltid i högsta kvalitet. (Samma filer kan växlas mellan Mac/PC och Quicktime används inte alls vid uppspelningen i CS5)

5-8 min bör inte vara ett problem, och för långa sekvenser kan du välja att ställa om Performance-inställningen till "Memory" så används en CPU-core med ALLT minne för att undvika out-of-memory om det är komplicerade projekt. (Mest lämpat för de som gör stora bildspel med massor av stillbilder.)

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...