Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Även om temat är starkt så kan jag tyvärr inte säga så mycket mer positivt än så. Jag tror att du har försökt skriva något samhällskritiskt, men i mina ögon är det mer än fråga om två män som satt sig själva som misserabla offer.

Vad har Tobbe och Lasse med varandra att göra?

Jag kan inte känna större sympati med en man som inte gör mycket annat än dricker öl. Han måste försöka engagera sig och lösa sin egen situation. Sen kan han åka på bakslag, på bakslag, för att tillsist bli knäckt. Men du börjar historien när han redan är knäckt. Du börjar när historien är slut, så att säga.

Format:

Personligen är jag inte mycket för att skriva ålder inom parentes efter, men det är ganska vanligt att man gör så. När det kommer till din övriga beskrivning av karaktären så ska det inte vara inom parents och bara inkludera det som är viktigt.

Dialog:

Lasses monolog med sin mamma är skriven väldigt rakt på näsan: Jag är skild, jag förlorade jobbet, jag hade jobbat där i åtta år, jag har inget nytt jobb, arbetsförmedlningen hjälper mig inte, jag har inte sett min dotter på länge, hennes mamma tog vårdnaden ifrån mig. Du berättar istället för att visa oss.

Tänk dig den är historien i bilder - vad är det vi ser? Historien är inte berättad med bilder, utan med ord.

Postad

Ang. dialog med hans morsa, han går ju omkring med mobilen i handen i vardagsrummet, och man hör aldrig hans mors röst, men man anar vad det är för frågor hon ställer.

Man ser aldrig att han blir av med sin dotter, man ser inte när han förlorar sin tjänst, och man ska inte få se att han inte får hjälp, det är därför han får "berätta" för hans mor, som ska verka lite gnällig och tjatig,

och manus är väl till att berätta vad man ska filma? Tyckte jag själv hade lyckas med det? :P

Har du något manus där jag kan relatera mot, se hur ett bra manus är uppbyggt på det och det sättet?

Tack åter igen!

Postad
...det är därför han får "berätta" för hans mor ...

och manus är väl till att berätta vad man ska filma?

Manus är till för att berätta vad man ska filma, helt rätt. Det vi ska filma är en man som pratar i en mobiltelefon i en minut.

Det han säger är ord och inte bilder. Film gör sig bäst i bilder. Vi har lättare att ta till oss en man som blir av med sitt jobb, sin familj och sin framtid än en man som säger att han blivit av med sitt jobb, sin familj och sin framtid.

Och om han ringer sin mor för prata så finns det två alternativ: 1) Hon vet inget än eller 2) Hon vet. Om han ringer henne och hon inget vet, skulle dialogen se ut annorlunda. Han skulle kanske brista i gråt innan han fått sagt något och vråla "jag saknar henne så". Om han ringer henne och hon vet, behöver han inte tala om allt för henne igen.

http://www.script-o-rama.com/ finns en hel del filmmanus (engelskspråkiga). En de är bra och en del mindre bra.

http://www.gointothestory.com/ är en av mina favoritbloggar om manusskrivande. Där finns massor med tips.

Postad

okej!

Har gjort lite finlir på denna text, (samt en del andra projekt)

Men jag ska inte ha så bråttom att lägga upp dom "nya" versionerna ännu.

Ska sitta med dom ett tag, ta till mig feedback, och Skapa därefter,... .

=)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...